söndag 23 mars 2014

Nostalgi, folkfest och publikrekord

Om man som jag betraktar sig som retronörd eller som någon uttryckte det, ruinromantiker gjorde jag härom dagen ett fynd.

Jag surfade runt för att gotta mig i gammal mc-historia. Jag har ofta funderat över varför mc-sportens dragningskraft minskat. Saxtorps Grand Prix i början av 30 talet är antagligen ett av Sveriges mest välbesökta arrangemang genom tiderna. 130 000 personer  kom för att titta på TT loppen. Det finns förmodligen inget idag som skulle locka så stor publik. Inte ens om Sverige fick arrangera sommar OS.

Det var när jag skulle göra en djupdykning i detta som jag hittade en gammal dokumentärserie som visades på SVT i slutet av 80-talet Hjulens Hjältar. Som tur är har SVT släppt denna serie på Öppet Arkiv. Avsnitt 3 med underrubriken TT-sportens glansdagar handlar bland annat om Saxtorps Grand Prix

Avsnittet hittar du på denna länken. Hjulens Hjältar avsnitt 3


I detta avsnitt får man även se intervjuer med bland annat Folke Mannerstedt legendarisk konstruktör och innovatör på Husqvarnas tävlingsavdelning samt en längre intervju med Sven "Furtan" Andersson en av Sveriges genom tiderna största TT förare.
"Furtan" i fullt ställ med sitt karaktäristiska klöver på hjälmen
Gillar du avsnittet och tycker att motorhistoria är spännande så finns resterande avsnitt att hitta på SVT Öppet Arkiv. Ha en trevlig dag vi hörs!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar