tisdag 25 mars 2014

Smarta hojåkare har en gul dekal på hjälmen!

Idag damp senaste numret av MC-Folket ner i brevlådan. För er som inte vet det så är MC-Folket SMC:s medlemstidning. I detta utskick distribuerades även årets medlemskort, smc-boken och ett dekalark.

Nu var det inte vilka dekaler som helst utan dekaler som kan bli de viktigaste dekalerna du som motorcyklist någonsin klistrar någon stans. Tillsammans med dekalerna kommer också ett "medical card" där du skall skriva i namn, personuppgifter, kontaktuppgifter till närmaste anhörig samt uppgifter om eventuella sjukdomar medicinering och allergier.

Dekalen klistrar du på din hjälm och kortet skall du förvara under fodret i hjälmen. Vad skall det då vara bra för kanske du undrar? Skulle du krocka eller klota så att du är medvetslös när räddningstjänsten kommer till platsen finns det en tydlig markering om var de kan hitta livsavgörande information om dig. Dels så att rätt vård kan sättas in så snabbt som möjligt, utan risk för allergier eller andra komplikationer på grund av annan medicinering.


Statisktiskt sett har man räknat ut att detta skulle kunna hjälpa till att rädda minst 3 motorcyklister till livet varje säsong. Detta är i mina ögon ett mycket gott resultat. Jag tilltalas av idén och det är därför jag sprider den. Jag tycker att bara dekalen och kortet är värt hela medlemsavgiften till SMC. 375kr, som kanske om oturen är framme innebär skillnaden mellan liv och död. Det är billigt! Givet vis får du som medlem i SMC en massa andra förmåner. Tidningen MC-Folket, rabatter på allt ifrån däck till färjebiljetter, Juridisk rådgivning och någon som för din talan i MC-politiska frågor.

Det borde vara lika självklart för dig som för mig. När vi möts på vägarna eller på någon träff i sommar förväntar jag mig att få se den gula dekalen på din hjälm.

Ha De Kalasbra vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar