fredag 18 april 2014

Att välja hoj med öppet sinne

Håll med om att det är lite märkligt att behöva försvara sitt val av motorcykel. Det spelar ingen roll vad man åker du kommer ändå förr eller senare bli ifrågasatt om varför du valt att köra just den hojen du har. Det spelar ingen roll vad du åker det är ett fenomen jag tror alla råkar ut för.

Detta sker trots att valet av motorcykel alltid är din ensak. Det finns så många olika saker som spelar in när det är dags att ta de första stapplande stegen som motorcyklist eller om man plötsligt får för sig att man vill byta till något annat. Idealet vore givet vis ifall man hade en stor tjock plånbok och ett generöst tilltaget garage så man kunde ha en drös olika motorcyklar.

En offroad, en sporthoj, en touringmaskin, en äventyrshoj och en custom sedan kunde man välja motorcykel efter väder ändamål och humör. Nu är det ju inte verkligheten ser ut för de flesta av oss vanliga dödliga. Valet av motorcykel blir ofta en kompromiss där flera olika parametrar skall vägas in innan vi slår till och köper den motorcykeln som vi tror uppfyller flest av våra förväntningar. Sedan är det ju det där med trender.
MZ är kanske inte det självklara hojvalet men gillar man blårök och TV-lampan så är valet klockrent

Vi kan inte undgå att påverkas av vad som står i mc-pressen, skrivs på internet eller de hojar som kompisarna åker på. Jag är säker på att varje motorcyklist kan räkna upp en rad anledningar till varför de kör just den hojen de gör. Detta borde innebära att vi alla insåg att valet är personligt och att var och en har rätt att välja själv.
Farsans sista hoj en CBR 1000f

När jag blir ifrågasatt eller drabbad av förutfattade meningar när det gäller mitt hojval kan jag bli både sur och obstinat. Tidigare när jag åkte Yamaha Wildstar fick jag ofta höra.
- Skulle du inte vilja ha en H-D istället?
- Nej jag vill inte ha någon jävla H-D blev svaret. Saken var den att jag älskade min Wildstar och hade just då inga tankar på att byta den mot något annat. Sen blev det en H-D i alla fall men inte på grund av andra människors tjat eller ifrågasättande. Jag gillar min Road King och min Sportster lika mycket som jag gillade min Wildstar.

Bara för den sakens skull innebär det inte att jag garanterat kommer att välja en annan H-D när lusten att skaffa något nytt blir för stor. Oavsett vilken hoj du väljer att köpa så skall det kännas rätt när du sitter på den. Den skall kännas bekväm och du skall känna att du "sitter i den" och inte på den som man brukar säga. Sitter du bra så är jag säker på att ni kommer att få många sköna mil tillsammans. Ja men men kan ju flytta forpinna byta styre och montera pullback risers kanske någon säger.

Visst kan man de men är inte grundpositionen någorlunda rätt prova en annan hoj. Vad du sedan väljer är helt och hållet upp till dig så länge du är bekväm med vad du kör. Strunta i andras konstiga påståenden om att du kanske borde åka något annat eller att, skulle du inte vilja ha en ..... istället. Var stolt över din egen hoj och kör den med glädje. Kom ihåg att njuta av dina hojturer det är det viktigaste av allt ihop, vad som står på tanken är av underordnad betydelse.

1 kommentar:

  1. Det är också viktigt att inte falla för trycket från omgivningen och välja en för stor och klumpig hoj. Då blir inte hojåkandet lika kul längre.

    SvaraRadera