tisdag 15 april 2014

Vilken är världens bästa motorcykel

Det är en fråga som jag tror att de flesta som går i hojköpartankar ställt sig. Svaret på frågan är ju oftast en subjektiv bedömning eller kanske rent av en semantisk utsaga.  ( semantik studien av relationen mellan ord och begrepp )

Vad jag menar är att vad som är världens bästa motorcykel är upp till var och en att bedöma, Här finns inga rätt eller fel. Jag är ganska övertygad om att många av er som läser min blogg är väldigt nöjda över ert eget val av motorcykel. Själv har jag alltid tyckt om de hojar jag haft även om alla kanske inte upplevts som just världens bästa så har jag tyckt om vad jag åkt.

Åter till ämnet. Om man nu skulle försöka utse en väldens bästa motorcykel alla kategorier så hamnar jag i tanken på någon äventyrsmaskin eller multhoj.  Ducati Multistrada skulle ligga bra till eftersom den funkar som touringmaskin, man kan hålla nästan jämna steg med en sportmaskin och den är inte främmande för att braka fram på grusväg. Tittar vi sedan till design så finns det hojar där linjerna tilltalar mig mer även om Italienarna alltid varit duktiga på design.

Kvalitetsmässigt är kanske inte italienarna på topp här får dom nog se sig slagna av Japanerna. Att försöka vaska vra en "Väldens bästa motorcykel" är således inte någon lätt match. För ett par år sedan såg jag ett program på Discovery channel där man försökte räta ut alla frågetecken i detta ämne. Ett gäng motorcyklister och motorjournalister försökte tillsammans kora världens genom tiderna bästa motorcykel. Man tittade på allt ifrån MV Agusta via Honda Gold Wing och Harley Davidson ner till minsta scooter. Till vinnare utsågs världens mest tillverkade motorcykel nämligen Honda Cub.

Vaför det kan man kanske undra? Valet kändes inte vid en första anblick så självklart. Det testpanelen konstaterade var att Hondan tack vare sin enkla konstruktion och höga kvalité var näst intill omöjlig att ha ihjäl. Motorcykeln är dessutom väldigt lätt att hantera. Den kan lasta i princip hur mycket som helst och den är extremt bränslesnål. Titta på detta videoklippet så tror jag du efter att ha sett det är benägen att hålla med. Honda Super Cub
Även om Honda Cub räknas som världens bästa hoj så är jag ändå tveksam till att det skulle bli en sådan när jag tröttnat på min H-D Road King. Fast vem vet man kanske hamnar i skoterträsket till slut i alla fall. En av anledningarna skulle ju kunna vara lastförmågan.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar