måndag 5 maj 2014

Fyrhjulingar inblandade i skrämmande många dödsolyckor.

I söndags eftermiddag var jag iväg i bil från Nyköping hem till Limhamn. Varje heltimma stängde bilradion min cd-spelare för att förmedla nyheter. En av SR:s huvudnyheter handlade om fyrhjulingar. Det nyhetsuppläsaren berättade förvånade mig och jag ställde mig frågan hur dumma kan människor bli?

(Dagens bilder har jag stulit på internet. Personerna på bilden har inget med blogginläggets innehåll att göra. Det är säkert bra och fina människor på alla sätt och vis. Jag anklagar dem inte för något.)

Det nyheterna handlade om i söndags var att olyckorna med fyrhjulingar konstant ökar. Under den gångna helgen hade tre personer varav ett barn mist livet i olyckor med fyrhjulingar. I takt med att användningen av fyrhjulingar ökar blir olyckorna också fler. Det värsta med detta är att 40% av de som skadas  eller omkommer är barn under 15 år.
Skulle familjen satt sin son på 150cc Crosshoj?

Tittar man på trafikverkets statistik för olika fordons inblandningar i dödsolyckor på vägarna under åren 2001 till 2012  visade det sig enligt Sveriges Radio att sju av tio fordon var fyrhjulingar. Samma siffra gäller för fyrhjulingar som vält i terrängen. Här har också sju av tio olyckor haft dödlig utgång. De fyrhjulingar som vanligtvis kallas teränghjulingar och är avsedda för att användas i jord och skogsbruk är den grupp där olyckorna ökar mest. Fyrhjulingar för gatbruk ligger något bättre till i statistiken.
Effekten är ofta mer än tillräcklig

Mellan åren 2007 och 2010 var det 7 000 personer som sökte vård hos landets akutmottagningar för skador de åsamkat sig i olyckor med fyrhjulingar. Det alarmerande med denna siffra är att nästan 3 000 personer var barn under 15 år. Det jag undrar över är hur man som vuxen kan låta barn fara fram i skog och mark på fyrhjulingar med massor med hästkrafter och utväxling som gör det möjligt att köra mycket fort?  Tror folk att maskinerna är mindra farliga bara för att de har fyra hjul. Knappast någon vuxen skulle få för sig att sätta en 12 åring på en 500cc crosshoj. En fyrhjuling med samma motorstorlek och 50hk släpper man gladeligen iväg sina ungar på.
Provgasar lite på familjens nya 250

Det är så dumt så man inte ens vill tro att det är sant. Tittar vi på de vuxna som omkommer är givet vis de som är alkoholpåverkade överrepresenterade. Hur tänker man ( om man nu tänker över huvud taget ) när man plötsligt får för sig att ut och gasa i skogen ( vanligtvis utan hjälm ) när man dragit i sig ett halvrör tysk smuggelvodka och några burkar starköl?

Det nyregistreras ca 11 000 terränghjulingar varje år så då kan du ju själv räkna ut att antalet olyckor också galopperar. Jag har funderat kring problematiken och vad det beror på att det blivit såhär. Kan det bero på att du har lov att köra fyrhjuling med B-körkort? Borde man ha någon form av licens eller förarbevis för fyrhjuling där det ingår riskutbildning? Jag har inte svaret men något måste göras. Det finns traktorregistrerade fyrhjulingar som är lika starka men endast kan köras i 40km/h dessa är givet vis inte lika populära som de snabba. Skulle det vara möjligt att göra det förmånligare att äga en traktorfyrhjuling?

Oavsett så tror jag att något kommer att hända inom en snar framtid. När fyrhjulingar med mc-prestanda är överrepresenterade i olycksstatistiken hoppas man att det ringer en varningsklocka hos trafikverket, transportstyrelse, försäkringsbolagen, LRF och alla andra instanser som detta kan beröra. Något måste göras så att vi inte offrar fler barns liv i onödan.

Du som äger en terränghjuling, låt inte några barn eller ungdomar använd den som leksak. Kör inte när du är onykter, Använd hjälm och annan lämplig skyddsutrustning. Kom ihåg att en fyrhjuling är ett instabilt fordon i terrängen när det går fort. Jag kan förstå och inse alla fördelarna med att ha en fyrhjuling om man bor på landet men man måste tänka efter före när man skall använda den. Vi som kör tvåhjulingar brukar säga att man skall köra men insidan. Gjorde landets ägare av terränghjulingar detsamma skulle vi spara ett stort anta liv, både barn och vuxnas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar