fredag 9 maj 2014

Många bilister saknar förmågan att tänka efter före

Idag är det jag skriver inte egentligen riktat till motorcyklister utan mer till landets bilister. Kanske känner du en och annan bilist och då kan du förmedla länken till honom eller henne så att den bilisten bespara landets motorcyklister från lite obehag.

En dag i förra veckan när jag var ute och rastade min Road King kom jag åkande enligt gällande hastighetsbegränsning på inre Ringvägen i Malmö. Jag var på väg ut ur stan för att köra en tur på några trevliga småvägar. Strax efter att jag passerat avfarten mot Ystad och Jägersro blev jag omkörd av en norskregistrerad bil. Jag tror i och för sig att det egentligen inte hade någon betydelse att chauffören och bilen var norsk, jag har nämligen upplevt samma beteende från Svenska bilister också.

Jag ser i backspegeln hur den norsregistrerade bilen närmar sig och smällde på högerblinkers och bytte fil. Bilen kör om och åker in snävt framför mig så att jag får lätta på gasen och trycka försiktigt ett par gånger på bromshandtaget för att skapa i alla fall lite avstånd. Det är då det händer. Den norske bilisten får plötsligt för sig att han skall göra rent rutorna. Jag ligger kanske på två hojlängders avstånd bakom när han börjar ar spruta med spolarvätskan och vispa med vindrutetorkarna.

Sitter man inne i en bil så har man ingen aning om hur mycket spolarvätska  som passerar över bilens tak när man gör rent rutorna. Betydligt mer än vad man tror. Jag var glad över att jag åkte med heltäckande hjälm. Tyvärr hade jag en liten glipa på visiret och det räckte för att upptäcka hur äckligt spolarvätska smakar. Jag var evinnerligt tacksam att jag inte åkte med öppen hjälm. Du som kör bil, kolla i backspegeln innan du pumpar spolarvätska på vindrutan.

Ser du en motorcykel i backspegeln så vänta tills den är borta. Det är lika viktigt för motorcyklister som bilister att köra nyktra. Om man som motorcyklist vill festa till lite så är det aldrig blåsprit det som är förstahandsvalet. Ha en trevlig helg och gasa lugnt.

1 kommentar:

  1. Har upplevt samma sak. Irriterande!
    Inte trevligt när bilister lägger sig precis framför så man sitter och "vickar" i sidled i fartvinden heller.

    SvaraRadera