måndag 30 juni 2014

Att få åka hoj där bussen kör!

Förra året avslog transportstyrelsen SMC:s begäran om att motorcyklisterna skulle få köra i bussfilerna. På många håll finns det redan undantag där man släpper fram taxibilar och cyklister i dessa filer.

Fram till hösten 2012 hade det varit fritt fram att köra motorcykel i bussfil men detta fick ett abrupt slut utan att det gick ut någon närmre information. Trafikverket lämnade aldrig ut förslaget till denna förändring på remiss utan tog beslutet på eget bevåg. SMC överklagade både till länstyrelsen och slutligen till Transportstyrelsen. SMC fick avslag i alla instanser vilket var konstigt. Detta då transportstyrelsen i sitt utslag konstaterade att "både framkomlighet och säkerhet ökar för motorcyklisterna om de tillåts att köra i bussfilen". Varken säkerhet eller framkomlighet ansågs vara själ nog för att ge SMC rätt och bifalla den överklagan som framställts.

Håll med om att det är ett märkligt påstående. Här talar Transportstyrelsen emot sin egen "nollvision" och sin "miljöpolecy" Om inte ökad trafiksäkerhet är en anledning att ta ett beslut som desstom inte på något vis skulle anstränga Trafikverkets eller någon annans budget, vilka argument finns då kvar. Det samma gäller ökad framkomlighet. Ökad framkomlighet ger minskade utsläpp av avgaser i stadsmiljö vilket går hand i hand med landets miljömål. Inte heller här ansågs det vara en tillräcklig anledning att bifalla SMC:s begäran. I denna röra begriper jag inte vilka argument som skulle kunna bita på Transportstyrelsen. Det som återstår är att se till att landets folkvalda tar Transportstyrelsen i örat och ställer krav på hur de skall ta sina beslut.

Kom ihåg att det är valår i år och det finns alla möjligheter att skapa förändring.SMC har under Almedalsveckan ställt frågor till landets politiska partier. Ingen av dessa säger sig ha något emot motorcyklar i bussfilerna. Några anser däremot att det är beslut som skall tas på lokal nivå. Jag hoppas innerligt att de som kommer att ha makten efter höstens val kommer att se till att driva igenom möjligheten att få köra motorcykel i bussfilerna. Vi minskar olycksriskerna, vi minskar trängseln, och vi bidrar till minskad mängd utsläpp. Skulle det sedan visa sig att det skulle innebära att det går både snabbare och lättare att ta sig fram på motorcykel än att köra bil framför allt i våra större städer skulle kanske fler ställa bilen till förmån för motorcykeln.  Då skulle miljövinsterna bli ännu större . Här kan du läsa mer om hur våra politiska partier ställer sig i denna fråga.  Fråga om MC i bussfil
 

5 kommentarer:

  1. Jag tror på något konstigt sätt att det handlar om avundsjuka och någon sorts konstig rättvisekänsla då de flesta byråkrater är bilister, tyvärr.

    SvaraRadera
  2. Tror faktiskt att du kan ha en poäng där. Den bild av motorcyklister som målas upp upp i media underlättar ju knappast. "Svenssons" inställning att släppa fram den som kommer åkande på två hjul blitr ju knappast bättre av att han tror att vi är en samling vettvillingar och banditer.
    //magnus

    SvaraRadera
  3. I sthlm kör man i bussfilen. Lagligt.
    Mvh duva pettersson.

    SvaraRadera
  4. Ps. Tror att det är komunerna som bestämmer sådant.i stan är de inte tillåtet men infarterna är det utom nynäsvägen. Mvh duva pettersson

    SvaraRadera
  5. Så bra att det finns i alla fall någon kommun där politikerna i alla fall är lite klarsynta ;-) Mer hojar i landets bussfiler så minskar trängseln och vi hjälper till att minska miljöförstöringen. en "win win situation" som ingen politiker borde tacka nej till. Sedan skulle det ju bli bra för oss som åker hoj oxå ;-)
    //magnus

    SvaraRadera