fredag 8 februari 2013

Det är nya tider. Något har hänt

Alla gamla sanningar är slut brukar man säga. Motorcyklisternas skamfilade rykte håller sakta på att repareras. Antalet fortkörare minskar i samma takt som antalet svåra olyckor.

Det har under senare år skett ett tydligt trendbrott bland Sveriges MC-förare. Vad är det som har hänt och vad beror detta på. Antalet registrerade motorcyklar har fördubblats sedan 1990 ändå är antalet svåra olyckor nere på samma nivå som det var detta år.




Det finns flera orsaker som på olika sätt samverkar till det goda resultatet. Orsakerna kan sammanfattas i begreppet "riskmedvetenhet". Förarutbildningen på landets körskolor är bättre än vad den någonsin varit. Kraven på manöverskicklighet är större samtidigt som man infört riskutbildningarna steg 1 och 2. SMC har idogt arbetat med körutbildningar i broms och kurvteknik, så kallade avrostningar och informationsspridning kring säkerhets tänk. Ute i klubbarna är det bättre ordning när det gäller gruppkörning och man talar om säkerhet på ett mer medvetet sätt. Ett annat tydligt tecken på ökad riskmedvetenhet hos förarna är den ökande användningen av skyddsutrustning. Ryggplattor sitter på nästan varje förares rygg. Jethjälmarna blir allt ovanligare till förmån för integralhjälmar. Vanliga jeans byts ut mot kevlarförstärkta dito.

Det finns som du märker många orsaker som samverkat för att bryta trenden. Jag är övertygad om att förändringens vindar kommer att fortsätta blåsa ännu ett tag. Jag tycker det är hög tid att detta börjar spridas i media. Motorcyklisterna är idag statistiskt sett Sveriges mest ansvarsfulla trafikanter. Då skall vi inte ha rykte om oss som fartdårar och notoriska ignoranter av trafikreglerna.

Så alla mina vänner fortsätt på den inslagna vägen. Gasa lugnt och tänk efter före så hjälper du också till att förbättra olycksstatistiken och hojåkarnas skamfilade rykte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar