tisdag 2 juli 2013

Antalet omkomna i trafiken oroar

Nu har olycksstatistiken för maj månad kommit. Det var inte alls någon rolig läsning. Under maj månad omkom 9 motorcyklister i Sverige. Av statistiken kan man utläsa att 6 stycken fick sätta livet till i singelolyckor och 2 stycken dog i mötesolyckor. Detta är sorgliga siffror. Speciellt de 6 personer som avlidit i singelolyckor. Det är så fruktansvärt onödigt i denna kolumnen borde det stå en nolla. Tyvärr framgår det inte av transportstyrelsens rapport hur många av de som dog i singelolyckor som var berusade eller påverkade av narkotika.

Dessa brukar vara överrepresenterade och utgöra minst 60%. Ifall vi leker med tanken att 4 av de som omkommit i singelolyckor under maj var berusade eller påverkade, så är det en alldeles för stor grupp. När spriten går in går vettet ut brukar man säga. Jag tycker ändå inte att det är någon ursäkt. Jag är inte nykterist utan tar mig gärna ett glas. Däremot så skulle jag aldrig komma på tanken att köra bil eller mc onykter. Jag blir definitivt inte mer sugen på att köra ju fullare jag blir. Man undrar vad det är som gör att några ljushuvuden kommer på idén att "om man skulle testa att ut och köra motorcykel nu när man är lite lagom packad" Ett sådant beteende finns inte i min värld.

Jag begriper inte hur dom tänker och jag har ingen som helst förståelse för deras beteende. Man kan ju också undra över varför ingen i deras omgivning reagerat. Någon borde reagerat och sagt stopp och om så behövs brottat ner idioten och tagit hans nycklar. Jag har varit med och gjort det vid ett tillfälle och även om det var jobbigt just då så var det bättre att ge honom en smäll på käften och ta hans bilnycklar istället för att han av sig ut i trafiken och dödade sig själv eller någon annan. Att i berusat tillstånd ge sig ut och köra i trafiken är som att skjuta in i en folkmassa utan att sikta och hoppas man inte träffar någon som en kompis så fyndigt uttryckte det. Övriga singelolycklor beror till 99% på att man hållit högre fart än vad man kan hantera. Man har det SMC brukar kalla ett riskbeteende. 9 personer har fått sätta livet till helt i onödan.

Genom att tänka efter före hade de kunnat finnas kvar hos familj, släkt och vänner. På grund av felaktiga val har de istället lämnat sina närmaste med sorg saknad och kanske till och med ilska och besvikelse. All denna sorg och plåga dessa berusade självmordspiloter lämnat till sina anhöriga är inget de kommer över, det är något de måste lära sig att leva med. Snälla motorcyklist, biker, hojåkare eller vad du kallar dig. Gör din familj en välgärning låt hojen stå när du inte är nykter.

Ring en taxi istället den har ett billigare pris än döden även om dom kör på högsta taxan. Saknar du mc-kort? Då skall du inte köra hoj över huvud taget vare sig du är nykter eller berusad, glöm inte det. Är du den som gillar fart och tycker att livet börjar först vid 200km/h. Gå en kurs i bankörning, gå med i en motorklubb och kör säkert. Testa inte ute i den vanliga trafiken då blir du en fara både för dig själv och dina medtrafikanter. Tänk efter före så slipper vi att kommande statistik fortsätter att bli lika tråkig läsning som denna. Som trafikant ansvarar du inte bara för dig själv utan även för dina medtrafikanters säkerhet. Det är tillsammans vi skapar de vi kallar en god trafikmiljö

Kör aldrig fortare än vad din skyddsängel kan flyga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar