lördag 6 juli 2013

Varför kuggas fler tjejer på körprovet

Det är en konstig värld vi lever i. I Sverige 2013 vill vi gärna tro att vi kommit långt när det gäller jämnlikhet och likabehandling. Då kan man fundera över vad det beror på att långt fler tjejer blir kuggade på uppkörningen än vad som gäller för killar.

Jag vägrar att tro att det skulle vara någon genetisk skillnad mellan kvinnor och män när det gäller förmågan att lära sig att hantera en motorcykel. De tjejer jag känner som åker hoj kör minst lika bra som killarna gör. Tittar man vidare så är det absolut fler män än kvinnor som har de vi kallar extrembeteende i trafiken. SMC publicerade i dagarna en artikel kring detta. SMC ställer sig också mycket frågande till varför det är såhär.


Dyker man djupare i statistiken visar det sig dessutom att de kvinnor som avlägger körprov för motorcykel har kört fler körlektioner på körskola och övningskört fler mil privat än vad männen gjort. Då blir det ännu mer förvånande att fler tjejer kuggas, i min tankevärld borde det vara precis tvärt om. Det borde ringa stora varningsklockor hos trafikverket och transportstyrelsen. Felet måste ligga i hur inspektörerna gör bedömningen på körprovet. Bedömningsgrunderna verkar vara felaktiga för jag vägrar att köpa påståendet att kvinnor skulle vara sämre motorcyklister eller ha svårare att lära sig än män. Vad jag tyckt mig märka är däremot att kvinliga motorcyklister i allmänhet har en mer deffensiv körstil än männen. Detta borde snarare bidra till ökad säkerhet och minskade olykor vilket inte verkar stämma överens med bedömningen man gör vid körproven.

Kör snyggt i det fina sommarvädret och behåll handskarna på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar