onsdag 3 juli 2013

Håll andningsvägarna fria

Om man skulle lika en motorcykel vid en kropp skulle motorn vara dess hjärta och bensinen vara dess blod. Då skulle bränslesystemet vara motorcykelns andningsorgan. Förgasaren skulle vara motorcykelns lunga. Här syresätter vi bensinen, motorcykelns blod. Denna fina beskrivning hittade jag i en liten handbok för hemmamekare som Allt om MC gav ut för en massa år sedan. En i mitt tycke tydlig och lättförståelig beskrivning av hur det funkar. Idag skall jag försöka förklara vad som händer i förgasaren när du vrider på gasrullen. Jag kommer inte att beskriva direktinsprutning eftersom den är elektroniskt styrd och inte mekaniskt som förgasarna. Lite förenklat kan man säga att det finns två typer av förgasare mekanisk eller vakuum förgasare även kallad CV förgasare. Har du en mekanisk förgasare är det gasvajern som lyfter trotteln när du vrider på gashandtaget. Du får ett väldigt direkt svar på ditt gaspådrag.
CV förgasare i genomskärning

På en CV förgasare lyfter gasvajern ett spjäll som som reglerar luftflödet i förgasaren. Trotteln lyfter med hjälp av vakuum som bildas  när luftgenomströmningen ökar. När luften passerat trotteln blandas luften med en finfördelad bränsledimma som sprayas ut genom munstycket. Innan den skickas vidare genom insugningsrör och ventiler för att slutligen komprimeras och explodera när tändstiftet blixtrar till. Mängden bränsle som släpps ut genom munstycket regleras av trottelnålen.
Ju större hål i munstycket ju mer bensin släpps igenom när trotteln lyfter nålen

Ju högre trottellyft ju mer bensin i luftblandningen. Det är därför din hoj går fortare när du vrider på gasen. Fungerar allt som det ska är det mycket sällan man behöver göra något åt förgasaren. Har man hittat en inställning som funkar finns det ingen anledning att gå in och börja byta munstycken och hålla på att ändra på bränsle luftblandning. Det räcker oftast att med jämna mellanrum göra rent eller byta ut sitt luftfilter.
Mikuni 45:a vanligt val när man trimmar japscustom

Det finns dock undantag. Ifall du ändrar till ett öppnare avgassystem eller monterar ett öppnare luftfilter. Då har du rubbar balansen i luft/bränsle blandningen och då är det inte säkert att motorn går så bra som den ska. Resultatet kan bli både att den får för fet eller för mager blandning. Blir bränsleblandningen för fet finns risk att motorn sotar igen. Dessutom kommer den och dra mer bensin än nödvändigt. Man vill ju inte bidra med mer skatt än vad man behöver. För mager blandning är inte heller bra. Vid för mager blandning går motorn varmare viket kan orsaka flera tråkigheter. Ventiler kan bränna. Stiften kan smälta och du kan få missfärgade grenrör och ljuddämpare. Det är med förgasare som med allt annat. Lagom är bäst.
Hur vet man hur förgasaren skall justeras? Fråga en rutinerad MC-mek han vet oftast vika munstycken man skall ha till en viss kombination av luftfilter och ljuddämpare. Vill man ha papper på att hojen är rätt justerad så är en körning i dynojetbänk rätt metod. Då kan mekanikern optimera hojen och till och med ta hänsyn till din körstil när förgasaren justeras.

Ha en fantastisk onsdag och kör med insidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar