I söndags var det många motorcyklar
ute på vägarna. Vi mötte många hojar under de 55 mil vi
tillbringade i sadeln i söndags. Det var hojar av alla de sorter
supersport maskiner, custom, touring mm. Nästan alla förare man
mötte lyfte handen och hälsade. Det är en i mitt tycke trevlig
gest och jag uppskattar verkligen att mötande motorcyklister
uppmärksammar just mig. Det ger en känsla av gemenskap och
sammanhållning motorcyklister emellan. För de flesta spelar det
ingen roll ifall man möter en mc-polis, en raceputte, en 16 åring
på en 125:a eller en hardcore biker. Näven åker upp och man vinkar
glatt tillbaka. Under turen till Nyköping tog jag mig friheten att
samla lite antagligen helt ovetenskaplig statistik. En akademiker
skulle antagligen avfärda det som en subjektiv bedömning. Oavsett
vilket har jag tyckt mig märka en trend.
De motorcyklister jag mötte
som körde sporthoj hade handskar det samma gällde de som åkte
touringmaskiner. När vi kommer till customcyklar var det säkert en
tredjedel av de jag mötte som saknade handskar. De flesta av dessa
körde Yamaha Dragstar. Nu är det inte så att jag tror att man kör
utan handskar bara för att man åker Dragstar. 1100 staren är
Sveriges mest sålda motorcykel och den absolut vanligaste
customhojen. Det som är förvånande är varför säkerhetstänket
hos de som åker cutomhoj är lägre än hos övriga hojåkare. Kan
det vara så att man som customförare tycker att man tar det lugnare
och försiktigare än övriga hojåkare och på det viset tror att
man löper mindre risk att köra omkull och skada sig. Jag skriver
som jag gjort flera gånger tidigare. Behåll handskarna på ifall du
inte är beredd att göra köttfärs av händerna.
Det finns tunna säkra handskar som funkar i sommarvärmen |
Även så låga
hastigheter som 30 km/h är tillräckligt för att skapa svår
läkning och långvarig konvalescens vid en marksyning. Vi vanliga
motorcyklister är inte som Valentino Rossi och hans gelikar. Kör vi
om kull slappnar vi inte av och rulla runt tills det tar stop.
Instinktivt försöker vi ta emot oss och det gör vi i första hand
med händerna. Nästa gång du är ute och åker. Visa att du är en
hojåkare som kör med insidan. Hälsa med handske på handen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar