tisdag 9 juli 2013

Dumdristigheten avslöjas i en hälsning


I söndags var det många motorcyklar ute på vägarna. Vi mötte många hojar under de 55 mil vi tillbringade i sadeln i söndags. Det var hojar av alla de sorter supersport maskiner, custom, touring mm. Nästan alla förare man mötte lyfte handen och hälsade. Det är en i mitt tycke trevlig gest och jag uppskattar verkligen att mötande motorcyklister uppmärksammar just mig. Det ger en känsla av gemenskap och sammanhållning motorcyklister emellan. För de flesta spelar det ingen roll ifall man möter en mc-polis, en raceputte, en 16 åring på en 125:a eller en hardcore biker. Näven åker upp och man vinkar glatt tillbaka. Under turen till Nyköping tog jag mig friheten att samla lite antagligen helt ovetenskaplig statistik. En akademiker skulle antagligen avfärda det som en subjektiv bedömning. Oavsett vilket har jag tyckt mig märka en trend. 

De motorcyklister jag mötte som körde sporthoj hade handskar det samma gällde de som åkte touringmaskiner. När vi kommer till customcyklar var det säkert en tredjedel av de jag mötte som saknade handskar. De flesta av dessa körde Yamaha Dragstar. Nu är det inte så att jag tror att man kör utan handskar bara för att man åker Dragstar. 1100 staren är Sveriges mest sålda motorcykel och den absolut vanligaste customhojen. Det som är förvånande är varför säkerhetstänket hos de som åker cutomhoj är lägre än hos övriga hojåkare. Kan det vara så att man som customförare tycker att man tar det lugnare och försiktigare än övriga hojåkare och på det viset tror att man löper mindre risk att köra omkull och skada sig. Jag skriver som jag gjort flera gånger tidigare. Behåll handskarna på ifall du inte är beredd att göra köttfärs av händerna. 
Det finns tunna säkra handskar som funkar i sommarvärmen

Även så låga hastigheter som 30 km/h är tillräckligt för att skapa svår läkning och långvarig konvalescens vid en marksyning. Vi vanliga motorcyklister är inte som Valentino Rossi och hans gelikar. Kör vi om kull slappnar vi inte av och rulla runt tills det tar stop. Instinktivt försöker vi ta emot oss och det gör vi i första hand med händerna. Nästa gång du är ute och åker. Visa att du är en hojåkare som kör med insidan. Hälsa med handske på handen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar