tisdag 21 januari 2014

Hur tryggar vi återväxten bland hojåkarna

Återväxten bland Sveriges motorcyklister går på sparlåga. Under 2013 minskade antalet avlagda körprov hos Trafikverket med 20%

Detta sker i en tid då vi kan läsa alarmerande siffror om att allt fler som omkommer i mc-olyckor saknar körkort. Något måste göras och det ganska omgående. Händer inget så är vi snart bara en grupp gamla tanter och gubbar som tuffar runt på de Svenska vägarna. medan yngre förare chansar och provkör utan mc-kort med livet som insats. Jag menar inte att man på något vi skall minska kraven men något måste ändras så att vi får balans i återväxten.

Ja men det är ju så dyrt att ha motorcykel som hobby, kanske någon tycker. Det är en sanning med modifikation. Att ha motorcykel som hobby behöver inte vara dyrt även som ung och oerfaren. Det handlar om vad man väljer för motorcykel. Är inte moderna värstingmaskiner ett måste kan motorcykelägendet bli billigt både vad gäller inköp och försäkring. Det finns gott om motorcyklar till salu för en billig peng, väljer du smart så är också försäkringen billig. Det jag tror att man i första hand måste titta över för att kunna rekrytera nya motorcyklister är en översyn av körkortsutbildningen.

Det måste finnas en klar och tydlig kursplan som belyser vilka moment du skall kunna behärska för att klara en uppkörning. Kursplanen måste också ha ett sådant upplägg att den på ett tydligt och pedagogiskt sätt talar om hur momenten skall och i vilken ordning för att du så snabbt som möjligt skall få bra kontroll på motorcykeln. Jag tror att man i mycket större utsträckning måste binda ihop teknikträningen på körgården med körning i trafiken. Klara och tydliga anvisningar om hur man använder sig av sin körteknik i olika situationer i trafiken. Jag är övertygad om att alla trafiklärare gör sitt yttersta för att deras elever skall få en så bra och komplett utbildning som möjligt, men den måste bli tydligare. Det skulle gynna både körskolorna och de som vill skaffa motorcykelkörkort.

Sedan är det de där med körprovet eller  uppkörningen om man så vill. Jag tycker att man borde låta trafikläraren ha mer inflytande. Det är faktiskt hon eller han som är den som bäst kan bedöma vad eleverna kan och som ser dem i betydligt mer avspända situationer än den som stress och oro skapar vid uppkörningstillfället.

Att man som idag dessutom måste avlägga samma körprov 3 gånger om man som 16 börjar med A1 och sedan två år senare behöver göra om samma prov för A2 behörighet och sedan slutligen måste göra det en tredje gång när man som 24 åring kan köra upp för A obegränsad. Det måste gå att hitta en både billigare och enklare lösning för de som vill "uppgradera" sitt körkort. Jag tror att det behövs om vi skall kunna hålla liv i mc-intresset och återväxten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar