måndag 20 januari 2014

Jag köpte den "sketbilligt" på internet

Tyvärr är det något man hör allt oftare när någon av hojkompisarna köpt någon ny kromgrunka att skruva fast på motorcykeln, en ny jacka eller kanske ett par mc-stövlar.

Visst det är kanske bra men är det bra i längden? Den internationella näthandel riskerar att utarma den svenska mc-handeln och det kommer att på sikt drabba alla oss som kör motorcykel. Under förra året var det flera stora mc-firmor som fick kasta in handduken. Bland annat den väletablerade gamla Malmöfirman MC-Huset. Sorgligt men inte så konstigt med tanke på hur många hojåkares köpbeteende ser ut.

- Nä du vet jag va inne på MC-huset och provade den där Arai-hjälmen sen beställde jag den från tyskland och sparade 500 spänn. Så kunde det låta och med den sortens kunder är det ju inte så konstigt ifall de svenska MC-butikerna inte bär sig.

På sikt kommer det förhoppningsvis att ske en anpassning av prisläget på mc-tillbehör etc på samma vis som skett i musikinstrument branschen. Här har prisnivån anpassats till de stora tyska postordervaruhusen. Det bästa vore om något liknande kunde ske i MC-branschen. Skall detta bli genomförbart måste det ske från tillverkaren via generalagenter och ut till handlare. Det kan inte vara meningen att butikerna skall ta hela smällen. Generalagenterna måste se till att handlarna även fortsatt kan tjäna pengar när priserna anpassats till övriga Europa.

Tills dess måste vi vara mer lojala mot våra lokala mc-firmor. Annars finns risken att det snart inte finns några MC-firmor som kan anpassa sina priser till europamarknaden. När du skall handla prylar. Köp inte allt "sketbilligt" på internet. Support your local MC-handlare. Det vinner vi alla på!

5 kommentarer:

  1. Detta inlägget är speglat från verkligheten. Alla handlare i Sverige har under många år försökt hålla sina verksamheter igång med stora svårigheter. Tack vare ett fåtal trogna Mc åkare överlever vi i branchen dock med en ojämn årsekonomi vilket hindrar långvarig och hållbar planering. Till skillnad från bilbranchen återhämtar sig inte mcbranchen lika fort efter en nedgång. Kunderna kräver dock att butiker och verkstäder regelbundet ska vara uppdaterade och gärna se ut som de bilder på multimiljon dollar firmor msn handlar av över nätet. Efter Mc-husets försvinnande har ni säkert hört..."va synd att dom inte finns längre"..eller iallafall liknande kommentarer. Förståelsen är stor och mycket kännbar för alla i branchen. Den kommande mössan i Göteborg kommer att belysa vitalitet nytänkande och innovation. Det är något vi alla ser fram emot. Hoppas att det smittar av sig hos hojåkarna i detta avlånga land och att man uppmärksammar mchandlarna, som kämpar för att erbjuda det som kunder efterfrågar, med allt dom har. Micke/ LMD

    SvaraRadera
  2. Jag har för avsikt att stödja min lokala handlare. Men inte till vilket pris som helst. Nån hundring extra för att köpa delen av min handlare har jag inte problem med över huvudtaget. Dock är det sällan det bara handlar om någon hundring. Ett riktigt exempel: Var sugen på ett annat baklyse till min Harley. Frågade på Probike när jag ändå hade hojen där på service vad dom skulle ta för ett sådant lyse, svaret belv mellan 4000-6000 SEK beroende på leveranskotnader och dollar kurs. Hittade samma lyse för 1500SEK inklusive frakt från usa.
    Prisskillnaden där känns inte skälig över huvudtaget. Är det sådana påslag på grejerna så förstår jag att folk inte vill handla av sin lokala handlare längre.

    SvaraRadera
  3. mitt senaste exempel.....
    ryggstöd till frun's sportster:
    kostar 3850sek hos probike,
    kostar 1700sek inkl. allt i usa....
    126% skillnad....ja e beredd att betala en merkostnad i sverige,
    hos min lokala handlare....MEN....inte 126%......
    i övrigt lojal, service o däck låter ja min
    lokala handlare ta hand om,
    men kläder o tillbehör.....nej....
    //albin

    SvaraRadera
  4. Jag köper det mesta över internet av 2 anledningar, priset och tillgängligheten. Om jag kan spara tusenlappar så gör jag det. Det som inte finns i Sverige klickar jag hem fortare och billigare än om jag ber en lokal handlare beställa det till mig. Vad handlarna kanske skulle satsa på är att ett större utbud av MC kläder och då speciellt för kvinnor. Det är idag bedrövligt och är en stor anledning till att i alla fall jag handlar från USA. Fler storlekar och modeller. Det hade jag hellre köpt från en handlare än över internet.

    SvaraRadera
  5. Jag har absolut förståelse för att man handlar där det är billigast. Jag tror egentligen inte problemet är landets handlare deras marginaler är redan ganska låga. Skall vi kunna komma till rätta med problemet så är det importörer och generalagenterna som måste agera. Det är dags för dem att vakna annars riskerar dom att det snart inte finns några svenska mc-handlare kvar och då är det ingen som köper in de prylarna dom importerar. Då går dom oxå omkull. Det är mer än dags för generalagenter och importörer att ge handlarna möjlighet att anpassa sina priser till europanivå.

    Det finns dessutom en tröghet i systemet. Håll med om att det är märkligt att en ny Harley kostar ca 200 000kr oavsett om dollarn kostar 12 eller 6 kr

    //magnus

    SvaraRadera