måndag 27 januari 2014

Idag handlar det inte ett skit om att åka motorcykel

Jag vet inte ifall jag känner ilska, frustration eller uppgivenhet. Antagligen är det en kombination av diverse känslostormar som retar upp mig samtidigt som de gör mig oerhört besviken.

Vad som fick bägaren att rinna över var i går morse när jag loggade in på Aftonbladet och där kunde läsa om ännu en våldtäktsdom där förövaren ( givet vis en man ) hade blivit frikänd då man inte tyckte sig kunna säkerställa att han hade haft något uppsåt eller kunnat förstå att kvinnan inte var villig att ha sex med honom. Så långt låter det hela rimligt men när man läser artikeln blir man betydligt mer förundrad. Det visar sig att en 46årig man taget hem en asberusad 21 åring från krogen. Hon hade tydligen varit så berusad att hon hade ramlat ihop utan för krogen och blivit liggande en stund på trottoaren. 46 åringen hjälper henne upp och släpar med henne hem där han bjuder henne på mer alkohol innan han har sex med henne. Denna man klarar sig undan med att påstå att han inte hade förstått att hon var berusad. Den unga kvinnan beräknas ha haft en alkoholkoncentration i blodet på mellan 2 och 2,5 promille. Att man inte skulle begripa att någon som har mer än 2 promille alkohol i blodet är berusad är bara skitsnack. I de läget är man inte lite berusad, man är aspackad.
Medlemsmötei 2,5 promille klubben

Sedan påstår förövaren att hon "varit aktiv" under samlaget vilket jag ställer mig ytterst frågande till. I det skicket hon var har hon kanske gett lite ljud ifrån och kanske har några tafatta försök att värja sig uppfattats som "aktivitet" Det är när man läser artiklar som denna man näst intill skäms för att vara man. Jag kan inte  i min vildaste fantasi förstå hur förövarna tänker om de över huvud taget gör det. Vad är det som gör att en del män är så styrda av att få tömma pungen att de helt och hållet stänger av hjärnan. Jag fattar det inte. Jag förstår inte heller hur domstolarna resonerar. När våldtäktsrättegångar gång efter annan kommer fram till att förövaren varit oförmögen att förstå att kvinnan inte ville ligga med honom. Man skyller på att man trodde att kvinnan ville ha "våldssex"  att hon har haft psykiska problem och inte är att lita på, att man inte uppfattat att hon varit så berusad eller påtänd att hon inte klarat av att ta hand om sig själv. Det är inte bara de att våldtäktsmän går fria och brottsoffren blir offentligt förnedrade och skuldbelagda. Vi målar också upp en bild av män som idioter som inte klara av att ta vettiga beslut så fort dom känner att det rycker lite i baguetten. Jag känner inte igen mig i den bilden och jag vill inte införlivas bland de män som låter sig styras från testiklarna istället för att använda sin hjärna. Vi måste hjälpas åt och ställa oss upp mot denna trend av fördumning. Det är dags att börja ta alla dessa utsatta kvinnor på allvar. Det är inte deras ansvar att förövaren inte har någon känsla för vare sig etik eller moral. Våldtäktsoffer kan inte göras ansvariga för förövarnas imbecilla beslut att medvetet eller omedvetet välja att misstolka kvinnans nej. Åter till Aftonbladets artikel. Ifall det varit jag som träffat på en asberusad 21 åring utanför krogen så hade jag sett till att hon fått hjälp. Jag hade försökt att få fatt i hennes kompisar eller anhöriga. Hade jag inte lyckats med det hade jag sett till att polisen tog henne till tillnyktringsenheten så hon fått sova ruset av sig. Jag hade aldrig tagit med henne hem bjudit på mer sprit och sedan trott att "nu vill hon säkert ligga med en gubbe som är gammal nog att vara hennes pappa".

Om man som hojåkare vill vara med att göra något åt saken kan man kontakta en organisation som heter B.A.R Bikers Against Rape ( Hojåkare Mot Våldtäkt)


Surfa gärna in på deras Facebooksida och ta en titt. B.A.R organiserar charity runs och andra insamlingar för att kunna ge ekonomiskt stöd till utsatta kvinnor och deras stödorganisationer.

Länken till B.A.R:s facebooksida hittar du här Bikers Against Rape

Länken till Aftonbladets artikel om våldtäktsmålet hittar du här Aftonbladet

1 kommentar: