söndag 26 januari 2014

Vad håller du på med egentligen?

Idag när jag var och handlade så träffade jag på en vän som nyligen hade lagt till mig på facebook. Han hade sett bilder på min och hustruns motorcyklar och blivit nyfiken.

Kör ni mycket? undrade Roger. Det beror på vem man jämför med sa jag diplomatiskt. En bra säsong så blir det 1000 mil sa jag. Roger berättade att hans far varit motorcykelentusiast men hadt tvingats sluta åka när Rogers mor blivit gravid. Då blev det giftermål och egen lägenhet istället för att leva livet som skinnknutte. Roger som är historieprofessor berättade att hans båda bröder hade tagit upp hojåkandet och var båda motorcyklister.

Han sa att hans barn alltid hade hyst ett visst mått av avundsjuka mot sina kusiner eftersom dom hade egna skinställ och fick åka med sina pappor ut på äventyr. Dom tyckte ibland att jag var mesig som inte hade motorcykel som mina bröder sa Roger. Vad är det som drar med hojåkandet undrade han. Jag tror sa jag att en av det viktigaste anledningarna är att man åker vägar man annars inte skulle ha åkt och man kommer till platser man annars inte skulle ha besökt. Man träffar människor man annars inte skulle ha mött och sen är det de där med vad platserna ligger sa jag. Hur menar du sa Roger. Jo sa jag när jag är ute och kör brukar jag ägna mig åt kulturgeografi. Nu sa jag ett ord som historieprofessorn begrep väl. När jag är ute och kör motorcykel talar landskapet till mig. Tittar man på omgivningen kan man upptäcka massor.

Man kan se gärdesgårdar som byggdes före storskiftet, man kan se vilka gårdar som är gamla. Har man gödselstacken utåt vägen är gården gammal. Förr var det fint att visa att man hade en stor gödselstack. Då hade man många djur och då var man rik. Tittar man sedan hur vägarna går så kan man hitta platser där det legat gårdar förr . Det är sådant jag ser när jag är ute och kör motorcykel sa jag. Roger tittade på mig en stund och så sa han. Man kanske skulle skaffa hoj och hojkort i alla fall, hoppas det inte är försent. Det är det aldrig sa jag och sa hej för att gå vidare och handla söndagsmiddag.

1 kommentar:

  1. ännu ett bra inlägg i debatten….
    hoppas roger tar dina visdomsord
    på allvar…..så vi får ännu en snubbe på
    på vägarna…...

    SvaraRadera