torsdag 13 februari 2014

Gammal är äldst

Dagens blogg handlar egentligen om flera olika saker trots att den centrala delen är ett klipp från youtube.

Det finns ett gammalt talesätt som lyder "ont krut förgås inte så lätt" detta är egentligen en felöversättning från tyska där ordet "Unkraut" har blivit feltolkat Det har inte alls något med krut att göra utan betyder kort och gott ogräs. Ogräs förgås inte så lätt är alltså den korrekta betydelsen. Då kanske man kan undra vart jag vill komma med detta? Jag skall hålla dig på halstret en stund till. Eller nej förresten kolla på videon så skall jag kommentera den efteråt. Här kommer den. En Honda Fireblade räjsar mot en 25 år gammal Ratbike Harley. Föraren av ratbike choppern verkar dessutom vara en rätt skön snubbe även om jag inte begriper mycket av de han snackar om. Filmsekvensen är inspelad i Holland. Titta och njut.

Föraren på Firebladen var antagligen ingen Valentino Rossi men jag tycker ändå att det är ganska kul att se den gamla Harley shoveln rasta Firebladen tre gånger. Om man nu undrar hur fan en gammal Shovelhead på ca 70 hästar kan rasta en Fireblade på kanske 150 hästar. Det hela handlar om vridmoment. 

Tittar vi på effektkurvan så har den gamla Shoveln maxeffekt vid kanske 4000 varv medan Hondan behöver komma upp till kanske 10 000 varv för att ge full effekt. Från stillastående upp till kanske 80km/h blir hojarna ganska jämbördiga. Hade sträckan varit längre hade en gammal V-twin inte haft en chans. Oavsett så kan jag inte låta bli att charmas av den gamla Harley. Lyssna bara på ljudet när han kickar igång den, hur det skramlar om torrkopplingen och rasslar i ventilerna tills motorn får upp oljetrycket. Sådant låter som musik i mina öron.

Ha en trevlig dag vi hörs!

5 kommentarer:

  1. Ricky drives a Yamazuki. Ha ha ha

    SvaraRadera
  2. urtypen för en "sleeper".....
    ingen förväntar sej att
    en sån gammal järnhäst flyttar på sej

    //albin

    SvaraRadera
  3. omkraut??
    Ogräs heter 'Unkraut* på tyska

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym jag har uppdaterat texten och förhoppningsvis rättat till mitt tyska misstag. Ha en trevlig dag och tack för påpekandet
    //magnus

    SvaraRadera
  5. Jag ska inte gnälla, men du är dåligt påläst om japshojar vad det verkar. Det här är ju rena löjan alltihop, och nån barnslig tysk som tycker det är kul att lura folk bara. Har haft över hundra hojar sista nästan femtio åren, och har jobbat som mek osv, och har väl hjärtat hos HD-choppers sedan början på -70, men har haft ett par Fireblades också, såå... Först av allt, det är lika mycket vrid i de som i en 1340 HD, tro det eller ej. Och på Newtonmetern exakt samma vrid som i min nuvarande Buell XB12s -08. Och jag startade lätt blade´n på 6:an med skjuts bak, och kunde fortsätta rulla i stadstrafik på samma växel utan problem, så glöm det där med 10 000 varv osv, den rullade iväg så snällt på högsta växeln med 3000 varv eller nåt liknande på mätaren, och lite slirande på kopplingen nåt 20-tal meter kanske, sedan höll den trafikrytmen med två på med runt 1500-2000 rpm på mätaren, inga problem alls. Så ta ett tänk till på det där, för det blir inte så mycket barnsligare än så här när folk ska göra hemmavideos som är rent skämmiga öht. Att HD åkare kanske skulle önska att det fanns minsta lilla sanning i det, det är väl en sak, men tyvärr liksom. Mest sagt för att jag gillar sidan här, annars så skiter jag väl helt i vad folk vill tro osv, men att sprida rent jidder har ingen nån glädje av, förutom "nån skitrolig tysk" då, och när resten känns rätt seriöst, såå.... Ha nu en bra dag med hojen, oavsett vad!

    SvaraRadera