söndag 30 mars 2014

Jag har aldrig träffat några motorsporthuliganer

Jag gillar att gå på motorsportevenemang. Jag går ofta och kollar när Gnistorna har hemmamatch på Malmö Motorstadion när jag är i Sommarstugan går jag gärna och kollar när Griparna kör sina hemmamatcher på Svanstabanan.

Jag gillar att gå på speedway, korta snabba heat, spännande och publikvänligt. Ofta är det god stämning och både hemmapublik och ditresta supporters göra allt för att höja stämningen. Här hejar supportrarna på sitt lag, jag har aldrig hört att man buar ut motståndarna. Det är ofta god stämning och publiken är där för att ha kul och odla ett gemensamt intresse. Man applåderar vinnaren och oroar sig ifall någon skulle krascha. Jag har aldrig sett att motståndarlagets supportrar hurrat ifall någon förare i de andra laget kört omkull.
Storpublik på Speedway GP

Speedway är en väldigt öppen sport där det är nära mellan supporters och förare. Det fins alltid möjlighet att gå ner i depån och byta ett par ord med förare och mekaniker efter matchen. Det jag idag funderar över är varför det är så stor skillnad på speedwaysupporters och fotbollssupporters. I går fick en Djurgårdssupporter sätta livet till i ett hulliganbråk med HIF supportrar.
HIF klacken eldar insmugglade bengaler på läktaren

Man undrar ju vad det är för fel i huvudet på folk som får för sig att man skall slå på de av sina medmänniskor som som hejar på ett annat fotbollslag än de man själv valt. Fotbollsspelarna klarar ju av att spela boll på samma plan utan att slå ihjäl varandra. Då undrar man ju varför supportrarna inte klarar av att uppföra sig. Vad är det som föder så mycket hat mot ett annat fotbollslag att det går så över styr att människor får sätta livet till. Bråk på läktaren, bengaler, knallskott, och fyrverkerier. Stormningar av fotbollsplanen och vansinnesdåd där man slår ner motståndarlagets spelare. Det verkar inte finnas någon hejd på hur man kan beté sig i fotbollens namn. Sedan påstår man att man gör det för att man älskar sitt lag. Den sortens kärlek betackar jag mig för. Otänkbart på speedwaybanan.
Depåbesök under elitseriematch i Målilla

Jag har aldrig sett eller hört talas om att supportrar sprungit in i depån och slagit ner motståndarlagets mekaniker när de tagit en fem etta. Jag är förvisso inte särskilt road av fotboll, jag har aldrig riktigt förstått tjusningen eller spänningen men efter vad som hände i Helsingborg igår så är jag glad att jag inte är fotbollssupporter.
Depåbesök på Ring Knutstorp

Jag kommer att fortsätta gå på Speedway, Motocross och Roadracing det är spännande, trevligt och nästan alltid god stämning men det bästa av allt är att man slipper att riskera att bli ihjälslagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar