fredag 4 april 2014

Det finns alla möjligheter att påverka och skapa opinion

Jag vet inte ifall trenden kommit smygande tidigare. det känner jag inte riktigt till och jag har egentligen gjort någon närmre undersökning. Oavsett så var det något som hände för ett par dagar sedan. 

Det hela började med att Henning Svedberg skrev ett inlägg på braaap.se om att vi hojåkare ofta lastar andra trafikanter för vår egen säkerhet. Detta tog jag fasta på och det hela mynnade ut i två blogginlägg som tangerade ämnet. Denna tes om att det är vi själva som ansvarar för vår egen säkerhet har spridits likt ringar på vattnet. Det Henning startade verkar ha blivit en ögonöppnare för många.
Bild på Henning Svedberg som jag stulit från Vi bilägare

Vi som surfar runt på sidor som handlar om motorcyklism i allmänhet har märkt trendbrottet. Förutom det som skrivits på braaap.se och på min blogg har det dykt upp fler inlägg som tangerar detta ämne. Maria Nordqvist på SMC skrev på facebook en liten notis där hon förbannade en kvinnlig bilförare som mobilsurfat istället för att ha uppmärksamhet på annan trafik och i detta fallet cyklister i synnerhet.

Marias neonrosa jacka hade hjälpt föga. På bike.se  kåserade Magnus Wallner kring att mc-åkarna alltid drar nitlotten i trafiken och lastas för allehanda händelser i trafiken som vi som kör motorcykel inte egentligen är ansvariga för. Det går att hitta fler exempel på artiklar. blogginlägg, facebookinlägg och kommentarer de senaste dagarna som talar om motorcyklisternas utsatthet.

Sådana har funnits länge men skillnaden på det som dykt upp de senaste dagarna i jämförelse med det som publicerats tidigare är att sedan Henning skrev sitt blogginlägg så har man börjat hitta fler och fler inlägg som handlar om egenansvar och att vi som motorcyklister i första hand måste lita till oss själva och vår egen riskbedömning. Visst skall man syssla med opinionsbildning och propagera för att övriga trafikantgrupper också skall ta sitt ansvar.

Visst skall vi sträva efter en trafikmiljö som präglas av hänsyn till alla medtrafikanter oavsett fordonsslag. Det finns ännu många åtgärder som kan vidtas och det finns ännu många förändringar av attityd och trafikmoral som behöver förändras innan vi är där. Tills dess måste vi motorcyklister se om vårt eget hus och så långt det är möjligt trygga vår egen säkerhet. Många är mycket duktiga på detta alla redan. Det går alltid att bli bättre man kan alltid fördjupa sin riskmedvetenhet, förbättra sitt omdöme och sin körteknik. Det känns som om vi satt stenen i rullning och på sikt kan hjälpa till och att förbättra varje hojåkares riskmedvetenhet och självansvar.

Jag hoppas att detta är en debatt som kommer att fortsätta för att på sikt sjunka in i alla hojåkares medvetande. Mina egna blogginlägg och även några komentarer jag lämnat på facebook har kommit att handla om varselvästar och jag vill passa på att förklara hur jag menar och tänker. I min värld är det fritt fram att använda hur mycket varselvästar, neonstickers eller andra uppmärksamhetsmakapärer som helst.
Tittar någon efter så syns man. Syns man så finns man ;-)

Vad jag ville få fram var att man inte med hjälp av dessa prylar skall invaggas i falsk säkerhet och tro att det är lättare blir upptäckt. Om bilisterna inte tittar så hjälper inte varselplagg! Kör med insidan som någon sa. Bilar är hårda hojåkare är mjuka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar