söndag 6 april 2014

Det är synd om danskarna

Igår var jag och min kära hustru i Köpenhamn. Vi tog tåget över bron på förmiddagen och klev av på Huvudbarngården i Dronningens By. Vi styrde stegen upp på Västerbro för att få lite storstadspuls och uppleva lite danskt gemyt.

Danskt gemyt eller hygge som det heter på danska är egentligen bara en omskrivning för att få dricka öl, äta röda korvar, ta en lille en och röka cigarr eller pipa. Oavsett så blev det en trevlig dag trots kyla och en och annan regnskur. Dessbättre är det tätt mellan vattenhålen där man kan gå in och värma sig med en öl och en Gammel Dansk.

När vi strosade omkring på Västerbro kom vi förbi en Suzukihandlare som hade öppet hus och vårjippo. Stort Tilbud stod det på skyltar På svenska betyder det ungefär "jätte REA" Här går vi in och kollar sa jag till hustrun som inte var sen att haka på. Väl inne på butiksgården hade man rullat ut mycket hojar från begagnat hallen. Det var blandade cyklar mest sportmaskiner men även några customhojar.

Offroad och äventyrsmaskiner lös däremot med sin frånvaro, Vet inte ifall det var en tillfällighet eller ifall det är så att den typen av motorcykel inte är så populär i Danmark. På gården såldes det rejäla grillade korvar "Langebøms" anpassade för hungriga motorcyklister. Givet vis kunde man också köpa sig en eller flera fatøl för att skölja ner korvarna med. I övrigt var det ungefär som när svenska handlare ordnar jippon med ett undantag, priserna. Man påstod sig ha outlet på mc-kläder och tillbehör. Denna "outlet" låg prismässigt strax över svenska ordinariepriser.

Började man sedan titta på vad hojarna kostade blev man mörkrädd. Prisbilden på motorcyklar på andra sidan sundet gör att man förundrad över att det finns motorcyklister i Danmark över huvud taget. För en Honda Fireblade från 2007 med 2 000 mil på mätaren ville man har 150 000 dkr vilket i svenska pengar betyder nästan 200 000sek. I Sverige kostar en Fireblade av samma årsmodell mellan 60 och 70 000.

Det betyder att den är så gott som tre gånger så dyr i Danmark som i Sverige. Kollar vi sedan på Harley Davidson så blir det lika illa. För en Road King av 2004 års modell med 4 000 mil på mätaren begär man 240 000 dkr vilket motsvarar strax över 300 000 kr i svenska pengar. Här kostar en Road King av samma årsmodell ungefär 130 000 kr

Vi kan konstatera att ett 10 år gammal HD är mer än dubbelt så dyr i Danmark. Kan bara sammanfatta det med orden. Stackars Danskar. I övrigt var det en trevlig tillställning och vi hade en bra dag i Köpenhamn även om vi var slut i fötter och ben när vi kom hem. Det blev några mil, inte på hoj utan till fots.

4 kommentarer:

  1. Ännu mer synd är det om Bornholmarna,dom måste ta sig genom Sverige när dom ska till Köpenhamn och genomlida den Svenska pris-skärselden

    SvaraRadera
  2. I har ret... De Danske afgifter på div. motorcykler er helt urimelige og vi i Danmark kunne lære meget af jer Svenskere. Dette er ikke kun mht. afgifter men også mht. jeres synings regler - De er også meget bedre end de Danske

    SvaraRadera
  3. Jag var över till Oslo med min hoj, Triumph Speed Triple -12
    Träffade på en kille vid Carl Johans Plass som körde en exakt likadan hoj som min. Han hade betalat 240t Norska för sin, i svenska kronor cirka 265t. Jag köpte min första 104t.
    Herregud vilka prisskillnader!

    SvaraRadera
  4. Jag var över till Oslo med min hoj, Triumph Speed Triple -12
    Träffade på en kille vid Carl Johans Plass som körde en exakt likadan hoj som min. Han hade betalat 240t Norska för sin, i svenska kronor cirka 265t. Jag köpte min första 104t.
    Herregud vilka prisskillnader!

    SvaraRadera