torsdag 10 april 2014

Så har man vinkat farväl åt en kär vän.

Inte så allvarligt som det kanske låter. det är inte så att någon av minna vänner slängt veven eller rest iväg för all tid och evighet, men nästan lika otäckt känns det, även om jag vet att hon är i goda händer.

Ni som följer min blogg kanske kommer ihåg att jag vid ett par tillfällen har nämnt att Drivremmen på min Road King hade gått av. Lite surt har hon allt tittat på mig varje gång jag haft ett ärende ut i garaget. I höstas gick remmen av i garaget. Tur var kanske det annars hade den förmodligen behövt åka bärgningsbil. Fast å andra sidan hade antagligen remmen varit fixad för länge sedan.
Köra hoj på bärgningsbil är ledsamt

I slutet av förre veckan fick jag reda på att LMD motorcycles i Vollsjö kunde ta emot den på torsdag kommande vecka, det vill säga igår. Det var både med lättnad och även en viss bävan jag tog emot det beskedet. Det är nämligen så att jag har garage i källaren och rampen upp är ganska brant så jag har gruvat mig lite för hur det skulle gå.


I onsdags kväll var det bara att ta tjuren vid hornen som det så vackert heter. Med hjälp av min son och min hustru baxade vi upp den 330kg tunga klumpedunsen från garaget. Det gick dessbättre lättare än vad jag förväntat mig. trots dåligt med luft i bakhjulet. Sedan fick hon stå på gatan med kapell fram till Lunch idag då personal från LMD kom och hämtade henne. Då var det bara att knuffa upp henne på släpet  och sedan stroppa fast hojen med några spännband.
En H-D ultra classic som får lite hjälp på traven

När du skall köra hojen på ett släp. så rulla fram den så att framdäcket står dikt emot främre lemmen på släpet. Ställ hojen på sidostödet. Fixera framhjulet mot lemmen med ett spännband. Sedan sätter du ett spännband antingen i gaffelkronan eller i främre ramröret. Detta drar du fast såpass hårt att du ser framgaffeln niga lite. Sedan monterar du ett band på höger sida på samma sätt. Kolla så du inte fått slack på vänstersidan då skall du spänna lite till. Bakändan klarar sig utan spännband fast känner du dig osäker så är det bara att spänna fast bakändan också. Bort med rampen och upp med baklemmen sedan är det bara att köra iväg. Iväg åkte hon det var nästan med en tår i ögat hon lämnade Knutstorpsgatan på släp.
Här står hon remlös och blänger!

rembytet skall vara klart efter helgen. Byta en rem kan väl inte vara så svårt kanske du tänker. Svårt är det kanske inte men det är tyvärr ganska tidskrävande eftersom det är så mycket demontering. Även om jag oftast skruvar det mesta på min egen hoj kändes det denna gången bra att kunna köpa sig fri. Jag har så dåligt med plats i det egna garaget och skulle jag gjort det själv hade det antagligen tagit minst den dubbla tiden. Jag tror att de flesta mc-firmor brukar räkna med fem eller sex timmars arbete för att byta drivrem på en Road King. Lite orolig är man ju när man vet att hon skall opereras, men det skall nog gå bra.

Jag ser fram emot att få tillbaka henne i körbart skick. Sedan kan finvädret få komma så hojsäsongen kommer igång på riktigt. Ha en trevlig helg!

3 kommentarer:

  1. Den är i goda händer,grabbarna på LMD är duktiga,fixade min frus Road king i höstas(jätteservice)för väldigt anständiga pengar

    SvaraRadera
  2. Jag är helt trygg när det gäller LMD jag har känt Micke som driver firman i mer än 30 år. Det han inte vet och kan om Harley Davidson är inte värt att veta. Jag vet att dom gör bra jobb och att prisnivån är plånboksvänlig. Firman rekomenderas oavsett vilket märke man åker.
    //magnus

    SvaraRadera
  3. visste inte att hojen inte vatt körbar på länge....
    nu ska du se att den snart e på banan igen,
    tack vare välrenomerat företag....

    //albin

    SvaraRadera