lördag 12 april 2014

Håll koll på dina bromsa

Att ha bromsar som fungerar och är effektiva är din bästa försäkring som motorcyklist. Förlita dig inte på att bromsarna kollades sist du servade. Ta en titt du också du har ju egna ögon att titta med.

Vill du istället svänga dig med lite fina termer så kan du istället för att titta efter säga att du gör en okulär besiktning av ditt bromssystem. Titta över dina bromsar i samband med att du tvättar av din hoj och gör det absolut innan du skall ut på långresa. Nästan alla moderna motorcyklar har hydraliska bromsar. Det innebär att du med hjälp av bromshandtaget eller bromspedalen påverkar en bromskolv som med hjälp av bromsvätska pressar ut bromskolvarna och bromsbeläggen mot bromsskivan. En hydralbroms är egentligen en ganska enkel och samtidigt genialisk konstruktion som klarar sitt smutsiga jobb med ganska enkelt underhåll.

Bromssystemet har till funktion att med hjälp av friktion omsätta rörelseenergi till värme, det är på så vis du får stopp på hojen. Har du råkat att klappa lite på bromsskivan precis efter en hojtur så förstår du precis vad jag menar, skivorna kan bli mycket varma. Bromssystemet skall alltså tåla hög värma och snabba temperaturskiftningar. Dessutom arbetar dina bromsok och skivor i en smutsig miljö där det väntas fungera trots bromsdamm och vägsmuts.

Börja med att känna på gitt bromsgrepp och din bromspedal. Den skall kännas ganska stum och den skall inte sjunka in när du bromsar fullt. Gör den de så har du antingen fel på bromscylindern eller ett läckage på någon av bromsledningarna. Läcker det eller ifall handtaget eller pedalen sjunker skall du omedelbart besöka din lokala mc-doktor för konsultation och reparation!

Går handtag eller bromspedal trögt kan du smörja med litiumfett. Det är tvålbaserat och funkar bra när det handlar om att minska friktionen  metall mot metall. När du fixat detta så är det dags att kolla i lilla inspektions och nivåfönstret på bromsvätskebehållaren. Titta ifall nivån är tillräcklig och kontrollera så att bromsvätskan inte är grumlig. Den skall vara klar som korvspad som man brukar säga. Har den antagit ungefär samma färg som din morgonurin är det dags att byta. Generellt brukar man säga att bromsvätskan skall bytas i alla fall vart annat år. Är du osäker på hur det går till lämna in hojen och låt ett proffs göra det. Det är inte så dyrt.
Tänk på att det finns olika sorters bromsvätska. kolla i instruktionsboken innan du fyller på .

Titta sedan vidare längs bromsledningarna och leta efter eventuella sprickor. För att hålla gummit på bromsslangarna i trim kan du smörja dem med samma slags siliconstift som man har till gummilisterna på bilen på vintern så slipper du få onödiga torrsprickor. Nu är du framme vid själva oket. Börja med att titta på bromsklossarna det brukar finnas markeringar i form av spår för att man skall kunna se när det är dags att byta. Titta sedan efter så att du inte har allt för mycket smuts som grott fast i oket och på den del av bromskolvarna som sticker ut.

För att göra rent fungerar i allmänhet vatten ganska bra. Skulle det behövas kan man använda bromsrengöring. Det finns olika fabrikat CRC, Biltema med flera. Det går också utmärkt att använda startgas det är nämligen ungefär samma sak. Du kan således också använda bromsrengöring för att starta kinkiga motorer. Spraya på rejält mellan oket och bromsklossen. Håll en trasa under så det inte rinner ner för mycket på hjulaxeln, annars riskerar du att tvätta ur fettet ur hjullagret.

Bromregöring avfettar och avdunstar helt det lämnar inte kvar någon hinna. Det är snällt mot plast och gummidetaljer och är en produkt man kan använda till mycket i garaget och hemmen när man vill avfetta något och få en ren fettfri
yta. Detta var tips på ett lite pyssel som gör att du kan känna dig tryggare när du är ute ock kör. Bromsservice där man byter klossar rengör bromskolvar och luftar bromsarna tar vi en annan dag. Gasa lugnt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar