lördag 12 april 2014

Även motorcyklisterna får smaka på valfläsket

I år är det valår om det nu skulle ha undgått någon av mina läsare. Valår innebär oftast att de politiska partierna försöker flirta med diverse olika intressegrupper för att fiska så många röster som möjligt.

Tyvärr tror jag att alla dessa löften är mer spel för galleriet än verklig omtanke. Det är möjligt att jag låter cynisk men i så fall får jag bjuda på det. Tyvärr spelar det knappast någon roll vem som står vid rodret. Oavsett vilken politisk sammanslutning som leder landet så kommer de som har makten att ta till alla medel för att behålla sin position. Detta handlar inte om politiska ideologier det är bara en reflektion.

Landets finansminister har senaste tiden insett att det gått utför för i opinionsundersökningarna. I valtider förvandlas de flesta politiker till kappvändare som gör allt för att försöka vara till lags. Anders Borg vår nuvarnade finansminister har insett att hans skattesänkarpolitik i vissa läger fått motsatt effekt då svenska folket fått känna på vad nedmonteringen av det gamla folkhemmet innebär för våra allmänna tillgångar och för vår välfärdsstat. Då försöker landnets ledare vända denna trend med att plötsligt rakt mot tidigare beslut starta en skattehöjarpolitik. Detta för att ta lite billiga poäng och samtidigt förbättra sin position inför nästa opinionsundersökning och valet i september.

Plötsligt talar man om höjd skatt på alkohol och snus. Enkelt eftersom många medborgare anser att både tobak och sprit är ett folkhälsoproblem. Man talar om höjd trafikskatt, det är också en enkel lösning som inte trampar så många på tårna, särskilt i storstadsregionerna. Det är miljömässigt politiskt korrekt att tycka så, så även här tar man ytterligare några billiga poäng. Mitt i denna röra så lämnar man vägtrafikskatten orörd för motorcyklar.

Jag är förvisso inte den som på något vis försöker odla konspirationsteorier men här anar jag ugglor i mossen. Varför undantar man plötsligt motorcyklisterna från miljötänket? Vad är det nu som vi som åker motorcykel har tillfört för att vi skall få åtnjuta denna allmosa? Jag kan inte se det på annat vis att detta var ett skott från höften för att enkelt fiska ca 300 000 röster i kommande val. Oavsett vem du är eller vad du tänker rösta pål. Ta dig en funderare över vem eller vilka som står för de samhälle som just du vill ha. Gå inte på allt löst snack där man lovar guld och gröna skogar. Tro inte på populistiska enkla lösningar där man spelar ut samhällets svaga grupper mot varandra. Fundera över vilket samhälle du vill ha och vad du tycker att det är värt.

Vem du väljer att rösta på i årets val är helt och hållet upp till dig själv. Det jag vill att du skall göra är att ta dig en rejäl funderare. Lyssna inte på alla enkla lösningar Du skall bilda dig en egen uppfattning. Du kan gärna tugga i dig av valfläsket men kom ihåg att både oxfilé och Jansons frestelse kan vara nog så gott. Kom fram till ett beslut där du är helt säker på vad du gillar istället för att lyssna till vallöften som i mångt och mycket är en quick fix. Skulle det vara så att du tycker att det inte finns något part som uppfyller dina tankar och idéer om hur landet skall skötas. Gå då i så fall och lämna en blankröst. Då har du uppfyllt dina demokratiska plikter samtidigt som du visat ditt missnöje.

Detta blev mitt hittills mest politiska inlägg på bloggen. Ta inte illa upp valet är dig helt fritt, min uppmaning handlar bara om att att jag vill att du skall tänka efter före och inte gå på politikernas billiga trix och röstfiske. Oavsett hur det går i höst så kan vi nog tack vare Anders Borgs utspel räkna med att få behålla den låga trafikskatten på motorcyklar. Vem skulle våga ändra på det nu? Politiker är känsliga för vart vinden blåser.

På Tal om vart vinden blåser, här kommer en gammal fin låt med Lynyrd Skynyrd


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar