måndag 7 april 2014

Akta dig som ögat!

Under föregående vecka skrev jag några inlägg om riskmedvetenhet och att själv ansvara för sin säkerhet. Idag ramlade jag över en lista som SMC hade sammanställt.

Jag tyckte att denna lista som kommit fram från motorcyklister för motorcyklister var så bra att jag tog mig friheten att stjäla den rakt av. Att vara riskmedveten handlar inte om rädsla eller överdriven försiktighet. Att vara riskmedveten bidrar faktiskt till att göra din hojåkning roligare. Du blir tryggare i din åkning vilket gör att du kör mer avspänt och kan lättare njuta av din åkning.
Min hustru på hojtur i Södermanland

Din körteknik kan alltid utvecklas om du nu inte råkar vara Valentino Rossi eller någon av hans kombattanter. Det finns många sätt. Man kan öve själv delta i avrostning, ta ett par körlektioner av en mc-lärare man kan gå en kurs hos SMC. mm. För dig som gillar att se på TV kan jag rekommendera instruktionsfilmerna Ride lika a Pro av Jerry "Motorman" Palladino som arbetat som utbildare av Amerikanska MC poliser. Där får man massor med tips om hur man skall hantera sin hoj i alla tänkbara situationer.

Ett litet smakprov från Ride Like a Pro
https://www.youtube.com/watch?v=NR_eEo9XpKw
Åter till listan som jag stulit från SMC. Läs igenom och begrunda dessa påståenden och du kommer efteråt att vara en mer medveten och säkrare motorcyklist. I alla fall om det vara något som dy tyckte verkade vettigt. Här kommer listan:


  • Använd heltäckande skyddskläder och godkänd hjälm. Komplettera med ryggskydd. Skyddskläder i skrikiga färger med många kontraster syns bättre än enfärgade svarta. Vill du sticka ut, kör med varselväst, men ta inte för givet att du syns, oavsett vad du har på dig.
  • Sköt om din motorcykel under vintern, byt däck, kolla bromsar och belysning. Kör alltid med minst halvljus!
  • Kör aldrig påverkad av alkohol eller droger. Låna inte ut hojen till en full kompis. Det låter som en självklarhet, men tyvärr är nästan en tredjedel av de som dör i trafiken på motorcykel påverkade.
  • Skaffa ett MC-körkort innan du börjar köra hoj. En tredjedel av dem som dör i MC-olyckor saknar körkort. Låna inte ut din motorcykel till någon som inte är en van motorcyklist.
  • Håll avståndet till andra trafikanter och skapa egna utrymmen. Kör mitt i din vägbana, det är tillåtet att ta plats och du syns bättre. Gena aldrig över i motsatt körbana. Ha handlingsberedskap - om något oväntat händer ska du kunna stanna inom siktsträckan.
  • Utgå från att ingen ser dig och kör utifrån det. Lita inte på någon annan i trafiken än dig själv. Du själv är den viktigaste faktorn för din överlevnad!
  • Kör aldrig om i en korsning eller vid en anslutande väg. Bilar kan svänga ut eller göra vänstersväng. De flesta dödsolyckor med andra trafikanter sker i korsningar.
  • Hastigheten har en avgörande betydelse och många av dödsolyckor beror på hög fart. Ju snabbare du kör, desto längre blir din reaktions- och bromssträcka.
  • Anpassa fart och körstil efter vägmiljö, övrig trafik och gällande hastighet. En motorcyklist har inte råd att chansa!
  • Kör aldrig över din förmåga och fall inte för grupptrycket när du är ute med dina hojkompisar. Det viktigaste är att komma fram, inte att vara först.
  •  Trafikverkets djupstudier av dödade motorcyklister visar att MC-förare har bristande bromsteknik. Nästa gång du ska köpa en motorcykel, välj en med ABS-bromsar! Träna bromsteknik själv eller på en kurs i början av säsongen.
  • Tre fjärdedelar av dödsolyckorna sker i kurvor. Gå en kurs och lär dig köra på kurviga vägar på ett effektivt och säkert sätt. En bonus är att det blir roligare att köra motorcykel.
  • Visa hänsyn! I trafiken spelar alla i samma lag där ingen vill dödas eller skadas.
Inga konstigheter egentligen ganska självklara påståenden men nog så viktiga. Vill du läsa SMC:s artikel i sin helhet hittar du länken här. Var rädd om det underbara livet som motorcyklist Ha en trevlig dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar