söndag 30 mars 2014

Varför blir en del motorcyklister så arga?

Jag satt och funderare över de snart 500 inläggen jag skrivit på denna blogg och över vilka reaktioner jag fått. Det har varit mest ros men en och annan lusing har det också blivit.

Av de inlägg jag skrivit så har de blogginlägg som handlat om trafiksäkerhet och riskmedvetenhet varit de inlägg som engagerat mest. Det är också dessa som ha gett mest negativa reaktioner. Ofta om det handlat om skyddsutrustning eller hur man lämpligast beter sig i trafiken för att ha störst chans att klara sig hem helskinnad från mc-turen. Jag har fått mail från arga motorcyklister som påstått att jag är en feg jävel som antagligen inte vågar köra motorcykel över huvudtaget.

Min blogg har även bidragit till att det startats trådar om mig på olika mc-forum där man raljerat över min rädsla, feghet och oförmåga att kunna njuta av mc-åkning. Jag förvånas över all denna ilska. Jag begriper inte varför det finns folk som över huvud taget orkar reta sig på att jag tycker det är viktigt att använda handskar eller att jag tycker att man skall ge sjutton i att köra om där sikten är skymd. Jag förstår inte vad det är som är så provokativt med att tycka att man skall använda skyddskläder när man kör  motorcykel.

Kanske är det alla tankar och tal om frihet och om att vara rebell som spökar. Någon stans kan jag väl tycka att det är upp till var och en hur stora risker man vill ta. Men, bara för att några väljer att ta högre risker så finns det väl ingen anledning för dem att bli sur på de som väljer att åka med skinnbrallor och mc-stövlar istället för terylenbyxor och lågskor. Förmodligen är det medvetandet om den egna risken som också blir den ömma tån.

Tydligen finns det motorcyklister som helt enkelt inte vill bli påminda om det egna mer riskfyllda sättet att åka motorcykel på. I de läge verkar kanske mina åsikter om att vara rädd om sig själv som provocerande. Kanske är det så att innerst inne så finns där en liten oro som gnager att kanske är det trots allt bättre med ett par mc-stövlar än ett par tygskor när man kör motorcykel.

Det står dig fritt att klä dig hur du vill när du kör MC. Men du skall ändå få ett tips av mig. Läs vad som står i dina försäkringsvilkor. Kanske är det så att din försäkring inte gäller fullt ut om du inte använder kläder avsedda för mc-åkning. Oavsett så gör du ditt eget val. hur du gör och vilka risker du tar är upp till dig. Jag försöker bara förmedla vad jag tänker och tycker, hur du sedan väljer att göra är helt och hållet upp till dig.

16 kommentarer:

  1. Jag körde lättklädd förut ibland, men en gång gjorde jag en marksyning i troligen ganska hög hastighet (kommer inte riktigt ihåg vad som hände), då hade jag som tur var på mig mina mc-kläder. Efter att ha sett hur mina kläder såg ut har jag slutat köra lättklädd, de enda plagg som inte var sönderslitet var mina handskar.

    Att ta ansvar för sig själv är inte fegt, det är smart. När jag ser någon komma på en motorcykel i jeans och t-tröja tänker jag inte "vilken tuffing" snarare "vilken dumskalle"

    När jag ser någon framföra ett fordon på ett vårdslöst och farligt sätt på allmän väg tänker jag inte "vad tuff och modig han (det är i princip alltid en han) är", nej jag tänker "vilken idiot som inte bara riskerar sig själv, men framför allt andras liv och säkerhet"

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar Vilde. Vi är inte ensamma om att vara rädda om oss själva och våra medtrafikanter, vi är många! Givet vis är det fullt möjligt att njuta av mc-åkning fast man föredrar att vara rädd om sig och uppföra sig någorlunda hyggligt i trafiken. Ha en trevlig dag!
    //magnus

    SvaraRadera
  3. En sak till, framför man sina åsikter offentligt, exempelvis på internet finns det alltid några som har radikalt andra åsikter, några som blir arga och tyvärr ibland några som bär sig illa åt.
    Oavsett om man skriver att man inte gillar kärnkraft, vägrar att köpa besprutade och giftiga bananer eller förespråkar att man ska följa lagar och bestämmelser i trafiken får man mothugg och ibland arga och även otrevliga sådana.
    Självklart finns det en massa olika åsikter om det mesta och det är ok men det finns nog några därute som tycker det är roligt att vara tvärtemot och det är ju mindre roligt.

    SvaraRadera
  4. Vilde. Det är som du skriver man kan inte vara alla till lags och vi är alla olika. Gud hjälpe mig vilken tur det är att alla inte är som jag. Det hade inte varit kul. ;-)
    //magnus

    SvaraRadera
  5. Jag kan inte mer än att instämma i vad ni skrivit :-)
    /John Jörgensen

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Jag fortsätter helt klart. Att det finns folk som väljer att gnälla eller kasta skit på mig säger oftast mer om deras egna tillkortakommanden än om mig. Tack för stödet
    //magnus

    SvaraRadera
  8. ATGAT (All The Gear All Time)!!!
    Jag har plockat tillräckligt med skadade MC förare till INTE att använda skyddskläder.. Fortsätta skriva du.. Viktigare att ha en bra och informativ dialog med dom många än att låta sig mobbas av dom få...

    SvaraRadera
  9. Jag tackar och bockar ock lägger till ATGAT till mitt hojåkarvokabulär.
    //magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. ATGATT - för att det är bättre att kunna ställa sig upp själv och vara irriterad över att man gick omkull, än att vara tvungen att åka i väg i en ambulans...

      Radera
  10. Jag hoppas att du fortsätter med bloggen. Tycker du skriver bra och får en hel del tips. Egen och andras säkerhet är viktig.

    SvaraRadera
  11. Det ser ut som om kommentarerna drar iväg som om Magnus skrivit något om att han skulle lägga av på grund av några som är arga, det har jag inte läst och så tror inte det var menat. Jag ser mest Magnus inlägg som en undran, eller kanske bara ett konstaterande att det finns några som blir arga eller stötta på det han skriver.

    SvaraRadera
  12. Du har helt rätt Vilde. Jag har inte tänkt att sluta det var precis som du säger en förundran över att det finns folk som blir upprörda över att man skall bete sig någorlunda hyggligt mot sig själv och mot sina medtrafikanter. För övrigt tycker jag bara att det är kul när det blir mycket kommentarer. Att få ha dialog med mina läsare ser jag som en fördel
    //magnus

    SvaraRadera
  13. Har man sett en som synat marken i ca 40-50 km/h iklädd träskor, badbyxor,linne och hjälm....då använder man rejäla mc kläder.

    SvaraRadera
  14. Reidar Johansson1 april 2014 kl. 16:11

    Har man något kvar mellan öronen så begriper man att det rätt smart och skydda
    sig,Men tror man att man är osårbar då har man väl en annan attityd!!

    SvaraRadera