torsdag 3 april 2014

I år verkar det vända

Under de senaste åren har det verkat som om intresset för motorcyklar och mc-hobbyn fört en tynande tillvaro. Nyförsäljningen har minskat samtidigt som begagnatmarknaden har knakat. Flera gamla välrenommerade mc-firmor har fått kasta in handduken.

Nu verkar det dess bättre som om vi kan börja skönja ljuset i slutet av tunneln. Tidigare i år har vi kunnat ana en ny trend. Flera nya mc-firmor har sett dagens ljus. på flera platser i landet. I mitt hörn av Sverige har Probike öppnat i Malmö tillsammans med Bikesupport.

Det ryktas även att Vincents Bikeshop skall öppna filial eller försäljningspartner i Malmö. Liknande ser det ut på flera andra ställen i landet. Det verkar som om vi fått tillbaka framtidstron igen vad gäller motorcyklar och mc-hobbyn. Visst är det så att det fortfarande finns fler motorcyklar än vad det finns personer med mc-kort men framtiden ser ändå ljusare ut. Varje dag när jag kör till och från jobbet passerar jag Erikslusts MC-Skola.

Håkan Haglund verkar ha fullt upp att lotsa hugade  hojåkaraspiranter fram till det hägrande körkortet. Allt verkar gå på rätt håll. Här om dagen talade jag med Micke Palm på LMD motorcycles i Vollsjö. Han tyckte sig ha ovanligt mycket jobb på gång Micke menade att hojåkarna blivit bättre på att utnyttja säsongen.

Här nere i skåne är det många som åker så länge vi har barmark och plusgrader. Sedan kommer säsongen igång så fort vi har torra vägbanor igen. Även här pekar det således på rätt håll. Det som slutligen fick mig att verkligen tro på det jag säger var en ny rapport från McRF.

McRF meddelar glädjande att nyförsäljningen av motorcyklar under första kvartalet i år ökat med hör och häpna 51.5% i jämförelse med samma period 2013. Vad detta beror på kan man givetvis diskutera och det finns säkert massor med olika parametrar som spelar in. Det verkar ändå som den dåliga trenden är bruten. vi går mot ljusare tider på flera sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar