måndag 3 mars 2014

Man kan förklara men det är inte säkert dom förstår

Att förklara varför man kör motorcykel så att den icke invigde begriper är inte så lätt. De flesta som inte kör själv lever ofta i villfarelsen att det är farten som är det mest lockande.

Min erfarenhet och populärvetenskapliga forskning har gjort att jag kommit fram till något helt annat. Själv brukar jag svara när någon undrar att upplevelsen av mc-körning nästan är meditativ. Målet är ingenting vägen är allt, sjöng Robert Broberg, det är också en bra beskrivning av vad hojåkning handlar om.
Fikastopp vid Torups slott en torsdagskväll

Den där dagen då man kommer hem från jobbet sur, stressad, eller på dåligt humör och man drar på sig hojkläderna och rullar ut motorcykeln ur garaget känner man genast hur allt lättar. När man väl rullar och lägger fokus på vägen och körningen blir allt annat oväsentligt.
Fikastop i Svedala

Det där som störde en sinne och som man kanske kände var ett problem, kan man plötsligt släppa och lämna bakom sig. När man sedan lagt några mil på mätaren och kommer hem efter turen kanske man till och med har hittat lösningen på det där problemet som legat och malt hela dagen. Igår postade en av mina Amerikanska hoj-polare denna bild på facebook.
 Jag tyckte den kändes som ett ganska bra "statement" Kanske stämmer den där gamla klyschan. "Man ser aldrig några motorcyklar på psyk-mottagningens parkering.

3 kommentarer:

  1. Min tes brukar vara att: "Har de inte förstått har du inte förklarat rätt". I detta fall får jag ge lite bifall ändå då det är rasande svårt att förklara en känsla av sinnestillstånd som inte ligger på instinktsnivå men ger liknande välbefinnanden som sådana utövningar kan ge.

    /Henning

    SvaraRadera
  2. Kanske är det som någon sportkommentator så fint uttryckte det. Det gäller att ha känsla för feeling. ;-)

    SvaraRadera
  3. Please remove this unauthorized edit of my original photo.
    http://www.myphotowastaken.com/favorites/h53f8d760#h53f8d760

    SvaraRadera