tisdag 4 mars 2014

Victory hakar på trenden och bygger Bobber

Ja men va fan skall all bygga Bobber nu för tiden yttrade en gammal hojpolare som har en 1200 storsida som åkhoj. Förr va man lite udda om man åkte Bobber. Nu är man ju snart som alla andra tillade han lite trumpet.

Att bygga Bobber är trendigare än någonsin. Det byggs Bobbers av gamla japs-custom i var och varannat hojgarage och de flesta som tillverkar customhojar har någon modell med Bobber-stuk. Nu är det Victorys tur att haka på denna trend och i början av februari introducerades deras fabriksbobber som fått namnet Gunner.

I mitt tycke är detta den kaxigaste Victoryn som byggts. Det är en hoj som man med väldigt enkla medel skulle kunna ge ett personligt stuk. Det kaxigaste med hela hojen tycker jag är att man gett hojen ett ganska smalt bakhjul.

Den har fått ett 140 vilket dessutom antagligen förutom att ge den ett klassiskt bobberutseende också kommer att göra den lättmanövrerad. I nuläget sägs den vara ämnad för den amerikanska marknaden och det går inte att hitta några uppgifter om ifall eller när den kommer till Europa

Motorn är Victorys numera klassiska V-twin på 106 kubiktum med enkel överliggande kamaxel  och 6 växlad låda. Det som däremot gör mig lite förundrad är hojens höga vikt 294kg. Oavsett så tycker jag att den hade varit ett gott tillskott i Victorys Europeiska modellprogram.

Jag är övertygad som att Gunner lockat till sig både en och annan hojåkare till Victory familjen även på denna sidan Atlanten.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar