torsdag 6 mars 2014

Vart har alla 125:or tagit vägen?

På 70 talet när jag gick i högstadiet var en 125:a nästan en självklarhet i varje tonårskilles dröm. Nästan alla hade moped som 15 Hade man inte moppe ansågs man väldigt udda och avvikande. Som mopedist närde de flesta drömmen om att så fort man fyllde 16 fixa körkort och uppgradera till en 125:a

På min högstadieskola fanns det varje vårtermin minst 10 stycken 125:or på moped och mc parkeringen. Det var alla de årskurs 9 elever som var födda tidigt på året och lyckats att ta hojkort innan terminen var slut. Tittade man sedan utanför gymnasieskolorna så var 125:orna ännu fler.
Yamaha AS2

Idag ser man nästan aldrig några 125:or alls och återväxten bland de 16-åringar som vill köra hoj verkar vara lika med noll. Det finns antagligen en hel del bakomliggande orsaker. Jag tror inte det enbart skulle bero på att dagens ungdomar skulle vara mindre intresserad av motorcyklar än vad jag och mina kompisar var som tonåringar.
Honda CB 125

Att köpa en 125:a är nog inte det största problemet. Det finns nya för under 20 000 och på begagnatmarknaden kan du hitta en fungerande hoj i hyggligt skick för några tusenlappar. Tyvärr är det nog så att när kostnaden för att ta ett hojkörkort för få köra 125:a är det som avskräcker mest.
Monark 125 TS Fanns i två varianter både med Morini eller Sachs motor

Jag har faktiskt en viss förståelse att man backar om hojkortet kostar 3 gånger så mycket som att köpa själva hojen. Det kan säkert avskräcka den mest inbitna entusiasten. Det är inte så att jag på något sätt tycker att vi skall minska kraven på de som vill skaffa sig hojkort som 16-åringar men något borde göras åt kostnaderna.
Yamaha AS3

Jag har tyvärr tyckt mig märka en nedåtgående trend när det gäller ungdomar som tar körkort över huvud taget. Kanske är det dags att låta delar av trafikutbildningen bli en del av skolutbildningen. Då skulle man kanske kunna minska ner på teori och riskutbildningarna på körskolorna och på så sätt pressa kostnaderna. Dessutom skulle vi få bättre och mer välutbildade trafikanter oavsett om dessa valde att promenera cykla köra bil eller kanske till och med 125:a
Sündapp KS 100

Nu åter till där jag började. Alla dessa 125:or som fanns på 70-talet var har dom tagit vägen? Alla kan väl inte ha blivit slaktade eller utskrotade. Kan det vara så att det står en och annan 125:a och dräller i garage uthus och på logar.
AMF Harley Davidson SS 125

Det kanske finns fynd att göra för oss retronördar som gärna drömmer oss tillbaka till förr. Vilken jag skulle vilja ha? En Yamaha AS3 hade varit min nr1 på andra plats en Monark ISDT endurohoj eller tillförlitlighetsmaskin som det hette på den tiden. Ha De!

5 kommentarer:

  1. Har nyligen köpt 3 st Honda NSR 125R för 7500.- till pojken att skruva ihop, en har hittills besiktigats ua :-)
    Min fars gamla MCB 125T slåss vi om att rasta på helgerna.
    Mycket hänger på de äldre att låta intresset gå i arv, tror det är där det brister.

    SvaraRadera
  2. Kul att det finns några som insett det kulturhistoriska värdet av gamla 125 kubikare och ser till att hålla liv i dessa kulturföremål! Monark ligger mig dessutom lite extra varmt om hjärtat då jag är förr och uppvuxen i Varberg. Dom ränderna går inte ur även om jag tillbringat mer än 30 år i Skåne

    //magnus

    SvaraRadera
  3. Har två as3 som skall bli en hoppas jag.
    Olof

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Väcker många gamla minnen det här! Född -63 och hade både en Honda cb 125 och en Zündapp ks 125 -73:a. Ibland drömmer jag fortfarande om Zündappen...

    SvaraRadera
  5. Intresset för gamla 125or kommer nog komma mer å mer framöver, kolla bara på mopedintresset..å många av dom har ju tom mc-kort. Själv har inhandla 4st yamaha 125, 2st as3 samt 2st rd av 1e7 modellen. Hälsn peter flinck, sollebrunn

    SvaraRadera