torsdag 22 maj 2014

Extrembeteendet verkar minska

Jag har inga som helst vetenskapliga belägg eller någon statistik som direkt visar att det stämmer. Jag tycker mig däremot kunna ana att något drastiskt har hänt med landets motorcyklister. Denna förändring är i mina ögon inget annat än positivt.

Om jag först gör en jämförelse med hur det är ute på många populära mc-vägar idag och hur det var för tio år sedan är det en markant skillnad. Först och främst är antalet motorcyklister som är ute och kör fler, vilket jag tycker är trevligt. Det andra är att tempot är lugnare. Många motorcyklister kör inte lika fort idag som många gjorde för 10 år sedan.

Det är ju inte så att dagens motorcyklar är vare sig klenare eller går långsammare än vad hojarna gjorde 2004. Jag upplever ändå att tempot lugnat ner sig, och det finns förmodligen många orsaker till den ökade riskmedvetenheten. Jag tror absolut inte att det handlar om feghet eller att dagens motorcyklister är räddare, det är något annat som vuxit fram de senaste åren. Körkortsutbildningen har absolut blivit bättre även om det finns en del att diskutera kring körkortsklasser, provfordon etc.

Själva utbildningen och momenten som skall gås igenom på körskolan är däremot bra. Det samma gäller även riskutbildningarna, dessa tror jag absolut är en framgångsfaktor. Jag skrev här om dagen om vad som skiljer motorcyklister från övriga trafikanter och menade då att motorcyklister är den enda trafikantgruppen som fortbildar sig. Många förkovrar sig på SMC:kurser med det finns även motorcyklister som fortbildar sig hos till exempel FMCK och lokala motorklubbar som ordnar olika arrangemang. Det finns en uppsjö av utbildningar allt ifrån avrostningar i början av säsongen, SMC:s BKK (Broms och Kurv Kurs), Gruskurser, Knix som är teknikkörning på GoKart bana för att bara nämna några.

Dess event har börjat att ge resultat. Jag är helt övertygad om att få man möjlighet att åka fort och testa sina gränser under ordnade former med välutbildade och kunniga handledare så minskar lusten att hårdgasa på allmän väg. Titta efter själv nästa gång du är ute och åker jag är övertygad om att du kommer att se massor med motorcyklister som beter sig som helt vanliga trafikanter. Jag tycker att det har  blivit betydligt ovanligare att möter eller blir omkörd av killar på spothojar som håller minst dubbla hastighetsbegränsningen. Kanske har utbildningen för med sig att de inte längre tror att om det står en 70 skylt på varje sida av vägen så blir det 140 tillsammans och då åker man i det.

Att motorcyklisterna lugnat ner sig kan vi också se i statistiken för fartkameror Här har antalet motorcyklister och kör för fort förbi minskat radikalt trots att motorcyklisterna inte kan bötfällas med hjälp av kamerorna. Det verkar som sagt på flera håll som om detta är en rådande trend. Nu kan vi bara hålla tummarna och hoppas att det även kommer att synas i olycksstatistiken. Personligen tycker jag inte att som någon uttryckte det "Livet börjar vid 200km/h" Tycker man det är man dålig på att välja mc-väg Det går att hitta vägar där terrängen är så kuperad och kurvig att 70 känns fort även på en sporthoj.

Många sporthojsförare verkar ha gått över från gatracers till supermotard eller streetfighters. Nakenhojarna har en positiv inverkan på hastigheten. Det är inte lika bekvämt att åka riktigt lika fort på dessa hojar jämfört med de som har kåpor. Fartvinden kan som sagt ge en ökad upplevelse. Gasa Lugnt och håll trenden vid liv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar