lördag 24 maj 2014

Låt dig inte förföras av sommarvärmen

De senaste dagarna har termometern visat mer än 20+ i stora delar av landet. Av någon outgrundlig anledning så får denna värme fler motorcyklister att sluta tänka efter före. Glädjen över sommarvärmen blir så dominerande att flera av oss glömmer bort att sätta sig själv i främsta rummet.

Idag efter jobbet körde jag och min älskade hustru en liten tur på våra hojar längs lite smala kurvig småvägar i Sveriges sydvästra hörn. Vi var långt ifrån ensamma om idén att ta en hojtur innan det var dags att åka hem och tända grillen. Det var många motorcyklister som trafikerade de populära hojvägarna runt Malmö. Det som slog mig när jag vinkade till de jag mötte var att det var så många som körde utan handskar.


För mig är det obegripligt att lämna vantarna hemma. Jag tycker det är förvånande att så många inte inser att handskar är en av de viktigaste delarna i en hojåkares utrustning. Hjälm är för mig nummer ett men på andra plats kommer min själ ett par bra mc-handskar.

Fundera själv, om du skulle köra omkull? Vad är det första du skulle ta emot dig med? Svaret är med största sannolikhet händerna. Någon liknade att ta emot sig med händerna vid en mc-olycka med att sätta sina händer mot en roterande slipskiva. Är det en tanke eller handlig som skulle tilltala dig?

Förra sommaren var det en kollega till mig som kraschade med sin EU-moped i kanske 40 km/h och åkte kana med händerna och underarmarna mot asfalten. Resultat blev 2 månaders sjukskrivning För ett antal år sedan var det en av mina hojkamrater som körde omkull på en norrlandssemester då en ren plötsligt sprang upp på vägen.

Hans händer såg ut som köttfärs och det krävdes flera besök hos handkirurgen och ett par hudtransplantationer innan han var helt återställd. Frågan du måste ställa dig är, är det värt att ta risken att skada sina händer kanske för all framtid för att slippa lite handsvett när solen lyser?

För mig är valet självklart, jag skulle aldrig köra utan handskar inte ens om jag åkte moped. Hur du sedan väljer att göra är så klart upp till dig men kom inte sedan och säg, jag trodde inte det skulle gå så illa. Tro kan du göra i Kyrkan på söndagarna, när det gäller motorcykel får du lite på ditt sunda förnuft.

Gud är måhända god men det hjälper föga när man inte själv tänker efter före. Ha en trivsam lördag och skall du ut och åka glöm inte handskarna.

7 kommentarer:

  1. Mycket tankvärt

    SvaraRadera
  2. Du har så rätt! Idag såg jag en mc åkare i flip flop....

    SvaraRadera
  3. Bra skrivet! Som sporthojsåkare behöver man handskar för att inte frysa i vilket fall, även mitt i sommaren!
    Men blir lika förvånad varje gång jag ser folk (oavsett hoj) som kör omkring utan skydd alls i princip...

    SvaraRadera
  4. Alldeles för vanligt att se folk i både shorts och t-shirt samt flippflopps.
    Själv har jag alltid alla skyddskläder, oavsett om det är varmt...

    SvaraRadera
  5. Oavsett hur varmt det är så är det all utrustning på för min del - alltid. Det är dessutom ett krav i min försäkring.

    SvaraRadera
  6. Bra sagt där! Såg igår en äldre man iklädd shorts och naturligtvis utan handskar. Blev så paff att jag hann inte kolla vad hennes tjej som satt bakpå hade på sig... :D Jag kan inte ens tänka mig att köra utan skyddskläder och det kräver ju redan försäkringen att jag har dom på. Dock kör jag ibland utan hjälm och handskar, t.ex. om jag flyttar hojen några meter t.ex. på tappen, men varje gång känns det jätteobehagligt och jag känner att jag gör någonting jätteförbjuden! :)

    SvaraRadera
  7. Bra skrivet! Körde själv hoj igår, och det var varmt! Såg flera andra som körde utan handskar och funderade på att göra det själv.. Nu kommer jag tänka på att alltid ha handskar på.

    SvaraRadera