måndag 19 maj 2014

Motorcyklisterna är bättre föredöme än vad media ger sken av

Mediabilden av motorcyklister stämmer mycket dåligt med verkligheten. Kanske lite beroende på att sanningen i detta fallet inte säljer några lösnummer. Som motorcyklist förvånas man ständigt över att det som skrivs i media ofta är så hårdvinklat att man knappast känner igen sig.

De rubriker man kan läsa om motorcyklism handlar nästan alltid om extrembeteende, svåra olyckor eller kriminalitet. Alltid är de det dåliga som hamnar i fokus och det är sällan vare sig motorcyklar eller motorcyklismen beskrivs i några positiva ordalag. Ändå finns det mycket positivt att rapportera. Jag tillhör den sortens människa som faktiskt tror att om vi fokuserar på det som är bra så kommer det att sprida sig och vi höjer den allmänna nivån.

Jag är helt övertygad om att ifall tidningarna istället för att skriva om svåra olyckor och elände i större grad skrev om sådant som var bra så skulle det hjälpa landets motorcyklister att bli ännu bättre. Det finns massor med positiva saker att skriva om. Under de senaste 20 åren har antalet registrerade motorcyklar fördubblats. Samtidigt har antalet allvarliga olyckor legat på en ganska konstant nivå. Det innebär att statistiskt sett att olyckstalet halverats.

Givetvis finns det flera olika orsaker till detta. En bidragande del är givetvis en förbättrad utbildning för de som tar mc-kort och ökad riskmedvetenhet hos motorcyklisterna i allmänhet. Tittar vi på de som bötfälls för fortkörningar så ser statistiken bättre ut för motorcyklister än vad den gör för bilister. Det samma gäller respekten för stopplikt och en rad andra trafikregler. Till och med när det gäller fartkameror så är det procentuellt färre motorcyklister än bilister som kör för fort förbi fartkamerorna och detta trots att motorcyklisterna inte kan bötfällas i dessa.

Motorcyklister i allmänhet har också blivit bättre på att använda tillgänglig skyddsutrustning. Det blir allt vanligare med heltäckande hjälmar och det är fler motorcyklister än någonsin som använder ryggskydd. Motorcyklister är den enda trafikantgrupp som fortbildar sig i större utsträckning. Jag som är ute och kör mycket tycker mig under senare år ha märkt en ganska stor skillnad när det gäller motorcyklisternas beteende. Jag upplever att det vi kallar extrembeteende har minskat. Det blir mer och mer ovanligt att man blir omkörd av eller möter hojåkare som verkar tycka att fullgas är enda alternativet.

Jag vet att SMC under många år arbetat hårt för att ökar riskmedvetenheten och förbättra uppförandet hos landets motorcyklister och jag är övertygad om att de faktiskt lyckats bra med sin förutsatts. Nu är det dags för media att haka på denna trend och hjälpa landets motorcyklister att uppföra sig ännu bättre. Skriv om det som är positivt, skriv om det som blivit bättre, skriv om ökad säkerhet och att landets motorcyklister uppför sig bättre än någonsin. Det blir som ringar på vattnet det positiva sprider sig. Ju mer det sprider sig dess då fler svåra olyckor kan vi undvika och antalet medmänniskor som skadas svårt eller dör i trafiken kommer att minska ytterligare. Visst vill ni vara med och bidra till det?

Nu står vi inför en ny ograverad vecka, vi håller tummarna för sol och fint hojväder. Gasa Lugnt.

2 kommentarer:

  1. Mediabilden om allt och alla har samma snedfördelning. Media är drama och är bara till för att skaffa höga tittar- och/eller läsarsiffror samt att förmedla sina ägares politiska åsikter. Att media i stor omfattning skulle skriva om trafikanter som sköter sig eller alla snälla och vänliga människor som finns, dvs majoriteten av alla, finns inte. Sex, olyckor och elände säljer bäst och det är det som gäller.

    SvaraRadera
  2. Vilde! Tyvärr tror jag att du har rätt i det du skriver. Mycket av dagstidningsjournalistiken bygger på sensationsmakeri. Artiklar om motorcyklister som uppför sig är antagligen inte något som ökar morgontidningarnas upplagor. Det är trist men inte så mycket vi kan göra åt, Det är bara att bita ihop och kämpa vidare.
    //magnus

    SvaraRadera