tisdag 6 maj 2014

Stopp och belägg. En guidad tur bland bromsbelägg och skivor

Har du någon gång funderat över vad det är som händer när du bromas och vad det är bromsarna gör. Bromsens funktion är att med hjälp av friktion omsätta rörelseenergi till värme, om man nu inte vill göra det enkelt för sig och säga att bromsen är till för att få stopp på hojen. Om vi nu försöker fördjupa oss i det första påståendet så skall jag försöka förklara hur jag menar.

Dina bromsar består av ett antal delar som skall samverka för att din inbromsning skall bli så effektiv som möjligt. Bromsskivor, bromsbelägg, bromsok, bromsledningar, bromskolv, bromsvätska och bromsgrepp eller bromspedal. När du klämmer åt bromsgreppet påverkar den bromskolven så att trycket i bromsledningen ökar. Då pressas bromsbeläggen ut mot bromsskivan och friktion uppstår. Med hjälp av friktion omvandlas rörelseenergin till värme och med hjälp av trögheten friktionen skapar saktar motorcykeln in. Ganska självklart ifall man tänker efter.

I ett bromssystem är det högre tryck och kraft än vad man kanske tänker på. Trycket i bromsledningarna kan vara uppåt 30 bar. Det är mer än tio gånger så högt tryck som i ett nypumpat mc däck. Bromskolven är med andra ord en effektiv liten rackare när det kommer till att förvandla din handkraft till friktion mot bromsskivan. Om du betänker att dina bromsledningar är utsatta för detta enorma tryck inser du nog vikten av att då och då ta en extra koll på dina bromsledningar. Det är på grund av det höga trycket som man ibland kan uppleva bromsarna som lite "svampiga" Det beror på att trycket får bromsledningarna att töja sig något så att du förlorar lite press mot bromskolvarna. Det är på grund av detta man kan uppleva att bromsarna blir bättre då man byter till stålomspunna bromsledningar. Det flätade stålhöljet töjer sig nämligen inte.

Med 30 bars tryck i bromsledningarna omsätts det till en klämkraft om bromsskivan på många hundra kilo. Nu är det ju så att det inte endast är klämkraften om bromsskivan som avgör hur snabbt du får stopp på din motorcykel, så enkelt är det inte. Brombeläggens friktionsförmåga tillsammans med däckens väggrepp påverkar också din bromsförmåga. Har du ABS-bromsar så är deras funktion att hålla koll på ditt väggrepp. Tappar något av hjulen väggreppet och låser sig minskar ABS systemet på trycket i bromsledningarna så ditt hjul rullar igen. ABS:s ger dig med andra ord full kontroll över ditt väggrepp och du kan bromsa hårdare utan att hjulen låser sig.

Bromsskivor och bromsbelägg finns av olika materiel och med lite olika egenskaper. Det kan vara stor skillnad på nya och slitna skivor det kan skilja upp till 25% i bromsverkan mellan en ny och en sliten skiva. Skivor i rostfritt har förmågan att bli hårdare med tiden och då försämras friktionen. Det är också viktigt att välja rätt bromsbelägg. Är du gatåkare skall du aldrig montera bromsbelägg avsedda för banracing. Belägg för bankörning är gjorda för att klara extremt hög värme vilket medför att bromsarna också måste vara mycket varmare än vid gatåkning för att fungera optimalt.

För att du skall kunna bromsa så effektivt som möjligt skall du således se till att dina bromsslangar är hela och att du har bromsbelägg anpassade till din hoj. För att sedan bli en effektiv bromsare så krävs det dessutom en hel del träning. Känner du att du vill utveckla ditt sätt att bromsa för att bli en säkrare hojåkare kan jag rekommendera en kurs hos SMC. De anordnar flera olika kurser där du kan utveckla din förmåga att få stopp på hojen. Hoppas att du nu har lite koll på hur du förvandlar rörelseenergi till värme och hur det påverkar hur din motorcykel uppför sig, det kan vara livsavgörande. Gasa Lugnt och bromsa med förnuft.

2 kommentarer:

  1. tänkvärt o lärorikt för läsaren....

    //albin

    SvaraRadera
  2. Tack Albin! Jag suger åt mig och bloggar vidare. Ha en trevlig dag
    //magnus

    SvaraRadera