onsdag 4 juni 2014

Än en gång har idiotin segrat över visheten

Under den gångna helgen skedde en mc-olycka med dödlig utgång strax utanför Åstorp. De första rapporter som nådde mig kring olyckan tycktes vara märkliga men nu verkar det som om denna sorgliga händelse fått sin förklaring.

Jag har fått för mig berättat att det handlade om ett gäng eller en mc-klubb från Finland som var på väg till Hasslarp för att festa med den lokala Bandidosavdelningen. Gänget kom åkande på E4 söder ut och skulle strax utanför Åstorp göra en omkörning. På den aktuella sträckan är det motorväg med dubbla körfält och trafiken brukar flyta på bra även om den är tät.

När gruppen gick ut i vänster körfält för att göra omkörningen krokade två motorcyklar i varandra och båda förarna gick omkull. Den ena så allvarligt att han avled omgående. Den andra klarade sig med lindriga skador. De andra som körde i gruppen klarade sig från skador eller omkullkörningar. När polisen kom till platsen kunde de konstatera att den förare som endast fått lindriga skador var drogpåverkad. Hur det var med mannen som avled få obduktionsprotokollet utvisa.

Än en gång har det visat sig att droger och mc-åkning inte hör ihop. Är du inte nykter skall du inte köra motorcykel konstigare än så är det inte. I förrgår skrev jag om att köra i grupp och att den som är Road Captain har ett stort ansvar. I detta fallet anser jag att det förutom den som kört påverkad också är Road Captains ansvar. Som körledare skall du se till att de som inte är nyktra inte får köra med i gruppen. Det borde vara självklart för alla motorcyklister att den som är påverkad av alkohol eller andra droger låter motorcykeln stå. Det handlar inte om lagar och förordningar i detta fallet det handlar om den personliga säkerheten och de egna klubbmedlemmarnas säkerhet.

Hade körledaren tagit sitt ansvar hade denna olycka antagligen inte hänt. Det spelar ingen roll ifall du är ett kompisgäng, en vanlig Svensson klubb eller en samling 1% Bikers Du är lika sårbar och dödlig som alla andra oavsett vad som står på ryggen på din väst. Vill man vara tuff outlaw biker så visst, var det men äventyra inte dina klubbkamraters liv och hälsa genom att åka påverkad av alkohol eller andra droger. Ingen kör bättre påverkad.

Ha en trevlig onsdag. Snart är det helg igen ;-)

6 kommentarer:

  1. du har så rett , så rett

    SvaraRadera
  2. Inte ok att köra påverkad, men jag har ingen förståelse för ditt resonemang kring "Road Captain" /körledares ansvar. Varje individ har ett eget ansvar för sig själv och sitt fordon, och att följa de trafikregler som finns.
    Att lägga ansvar på en gruppledare för hur andra i gruppen beter sig och ev är påverkade är totalt befängt. Ingen med hemmagjord titel har befogenhet eller mandat att sätta sig över andra. En gruppledare uppgift är väl att informera om praktiska saker som tider, vägval och att trafikregler gäller och går före gruppens intressen.

    /Anders

    SvaraRadera
  3. Sedan kör inte dom tuffa grabbarna sick snack som vi utan dom kör parallellt "

    SvaraRadera
  4. Anders givetvis håller jag med dig om att alla individer har ett eget ansvar och att körledaren / Road Captain inte har något officiellt ansvar. Jag tycker ändå att om man i en klubb blivit vald till körledare så innebär det ändå ett ansvar inför klubbmedlemmarna. Jag har på flera mc-träffar varit med om att personer som inte "blåst grönt" inte fått köra med gruppen hem. Här menar jag att RC tagit sitt ansvar vad gäller klubbkamraternas säkerhet. Det handlar inte om att sätta sig över andra eller motarbeta det fria valet. Det handlar om att ta ansvar för alla som ingår i gruppen. Att se mellan fingrarna när någon som är drogpåverkad vill delta i en gruppkörning är i min värld inte att se till alla deltagares säkerhet. Vem som sedan har det det formella eller moraliska ansvaret i klubben kan jag givet vis överlåta till klubben att bestämma. Oavsett så hör droger inte hemma i trafiken
    //magnus

    SvaraRadera
  5. Jag läser "Det handlar inte om lagar och förordningar i detta fallet det handlar om den personliga säkerheten och de egna klubbmedlemmarnas säkerhet." Men vi andra då? Vi som ska möta detta gäng, bli omkörda av dem? Vi som kanske blir inblandade i krocken? Det kanske inte är "ledarens" uppgift att se till att alla kör nykter men det är en väldigt go idé, att det borde vara så, för allas säkerhet.

    SvaraRadera
  6. Hej jag förstår ifall du reagerade på "det handlar inte om lagar och förordningar" jag uttryckte mig lite oklart här. Jag menar givetvis inte att man skall strunta i lagar och trafikregler och bara titta på sitt eget och strunta i medtrafikanterna. Det jag i detta fallet ville ha fram var att det handlar inte om att följa lagar för lagens skull. När det gäller våra trafikregler så är syftet att skydda sig själv och andra som vistas i vår trafikmiljö. Hänsyn och säkerhet i sig är viktigare än själva lagen. Jag manade absolut inte att någon eller några har rätten att exkludera sig från vårt regelsystem.

    SvaraRadera