måndag 2 juni 2014

Den gångna helgen lämnade oss med sorg

Kristihimmelfärdshelgen är som vanligt en stor trafikhelg. Många ger sig ut på kortare eller längre resor. Även motorcyklisterna ger sig ut på längre färder för att åka på träffar rallyn eller tävlingar. Det är många som skall samsas i trafiken.

Många har bråttom och många skall åka långt. I det läget minskar ofta benägenheten att hålla fartgränserna speciellt bland bilisterna. Lång tid bakom ratten gör dessutom många bilister trötta. Då tappar man fokus tar större risker och blir på det stora hela en sämre trafikant. Detta är givetvis ett fenomen som kan drabba motorcyklister också men jag upplever att det sker i större utsträckning hos bilisterna.

Akta dig som ögat för de som kör bil. Lita aldrig på en bilförare, förvänta dig alltid det värsta. Det är påståenden som kan låta både elaka och cyniska det har jag förståelse för men det är ändå det bästa en motorcyklist kan tänka på för att öka sin egen säkerhet. Som van motorcyklist har man åtskillig gånger råkat ut för bilister som man tyckt sig kunnat förutspå vad han skall göra och sedan sker något helt oväntat. Detta gäller långt ifrån alla bilister men även om det bara handlar om ett fåtal innebär det att som riskmedveten motorcyklist ändå måste förvänta sig det värsta av alla medtrafikanter.
Bilden lånad av Helsingborgs dagblad

Minst en motorcyklist fick sätta livet till den gångna helgen. Detta skedde på E4 utanför Åstorp På den information jag kunnat få fram var det tydligen ingen bil inblandad utan två motorcyklar varav den ena föraren avled och en skadades svårt. En bit längre upp längs E4 mellan Markaryd och strömsnäsbruk avled två personer som frontalkrockade med en husbil som voltade över vajerräcket. Tydligen hade husbilen blivit påkörd bakifrån av en bil som kom i mycket hög fart. Den 4 ton tunga husbilen hade då fått sladd och krossat vajerräcket inan den voltade rakt in i den mötande bilen.
Bild lånad av Kvällsposten

Detta är sorgliga men samtidigt väldigt onödiga olyckor som aldrig hade behövt hända. Om alla våra medtrafikanter och vi själva hade sett till att hålla avstånden, inte ha så bråttom och stannat för att pausa när vi känner att vi är trötta hade vi antagligen minskat olyckstillbuden rejält. Hade vi också kunnat få bort alla dessa vansinnesomkörningar som görs under påverkan av stress och för att kanske spara fyra minuter restid när man är på väg till moster Karin i Örebro så hade alla motorcyklister levt mycket säkrare.

I söndags eftermiddag / kväll körde jag bil från Nyköping hem till Limhamn. En sak som förvånade mig var avsaknaden av poliser. Jag såg en mc-polis i Nyköping sedan var det tomt på E4 fram till Markaryd där dödsolyckan med husbilen hade ägt rum. Antagligen var de utkommenderade att bevaka fotbollshulliganer. Kanske är det dags att förbjuda publik på allsvenska fotbollsmatcher så att vi kan få lite hjälp med att lugna ner trafiken.

Generellt sett så tar motorcyklister större ansvar i trafiken när det är dags för långresor än vad bilister gör. De flesta hojåkare stannar oftare och tar en besträckare och vilar en stund än vad bilisterna gör. Som vanligt hamnar jag där jag brukar hamna när det handlar om trafiksäkerhet och motorcyklisternas utsatthet. Det bästa vi kan göra för att öka motorcyklisternas säkerhet är att utbilda bilisterna. Ha en trevlig tisdag vi hörs i morgon.

1 kommentar:

  1. MC-olyckan var tydligen ett gäng på väg till en Bandidos fest, en av dem drogpåverkad. Blir man trött eller, detta är inga seriösa mc åkare.

    SvaraRadera