torsdag 5 juni 2014

Fler åkdagar färre olyckor

Nyligen presenterades olycksstatistiken för årets fem första månader. Det ser betydligt bättre ut än förra året. Bättre än vad jag förväntat mig vilket kan kännas glädjande mitt i sorgen.

Hittills i år ha sju personer omkommit i samband med mc-olyckor. Siffran gör samma period 2013 var tolv omkomna en minskning med 40% om man så vill. Sedan skall man väl kanske inte glädjas över att sju personer mist livet men det känns bra att antalet dödsolyckor minskat. Speciellt med tanke på att vi haft en tidig och varm vår vilket medfört att många startade säsongen tidigare än vanligt. Sju döda är ändå för många det bästa vore givetvis att kunna redovisa siffran noll. Det är möjligt att det är en utopi men det finns absolut flera åtgärder man skulle kunna vidta för att få ner dödstalet ytterligare.

Av dess sju som omkommit har två gjort detta i kollision med vägräcken. Om vi hade sluppit de förhatliga vajerräcken och istället monterat släta räcken med underglidningsskydd hade dessa två liv antagligen kunnat sparas. Det jag funderar över är hur många liv tycker landets trafikpolitiska talesmän att det är värt att offra för att kunna spara lite pengar genom att montera vägräcken som är farliga för landets motorcyklister? Sover dessa politiker gott om nätterna? Nu saknar jag siffror för detta men rent statistiskt sett så borde två eller tre av de omkomna varit antingen berusade, påtända eller sakna mc-kort. Ifall Sveriges vägar varit utrustade med vägräcken anpassade hör motorcyklister och ifall de som kör påverkade eller utan mc-kort hade vi således sparat minst fyra människoliv.

Dödstalet hade i så fall varit nere i tre personer vilket hade varit rekord. Det finns som sagt åtgärder och förbättringar att vidta ändå är olycksstatistiken i år bättre än förväntat vilket känns som en seger för riskmedvetenheten och motorcyklisternas uppträdande i trafiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar