fredag 6 juni 2014

Att skiljas är att dö en smula

Det var inte helt utan bestörtning jag läste kamrat Ronnys Facebookinlägg i går morse. Där skrev han att han var vemodig och att vi efter de åtta år de nu kamperat ihop var dags att gå vidare.

Hmmm.. tänkte jag är det slut med kärleken? men så tänkte jag att han och hans sambo har nog inte varit tillsammans så länge. Sedan blev jag osäker kan det vara så i alla fall? Jag blev inte klokare för det och kände mig plötsligt lite nedstämd. Dom som verkat att ha det så bra, med hojåkning som gemensamt intresse. En lite stund senare kom förklaringen. Det handlade inte alls om Ronnys sambo det handlade om en av hans motorcyklar. En Yamaha Dragstar som han varit ägare till de senaste åtta åren skulle nu få lämna Ronnys Garage till förmån för något annat.
Ronnys Dragstar 1100

När bilden började att klarna förstod jag precis hur han tänkte och kände. Jag fattar det där att em motorcykel inte har någon egentlig själ och att den inte kan tänka mer än att snacka med larmtranspondern och styra bränsleinsprutning och ABS bromsar. Jag tycker ändå att man över tid utvecklar någon slags relation med sim motorcykel. En hoj som man sitter bra på och som man trivs med och har kört många mil på fäster man sig vid. Om det inte blir en regelrätt relation så är det ändå något slaggs förhållande som bygger på igenkänning och trivsel. Man vet exakt hur man skall göra när man startar den, på kopplingen har man perfekt kontroll man vet hur den reagerar på nerlägg, motstyrning och gaspådrag.  Man har full koll på hur den är servad man vet hur den beter sig med olika däck man vet hur många mil man kommer på en tank. Tryggt och hemtamt på alla sätt och vis. Då är det inte konstigt att det är både med vemod och sorg man lämnar över sin gamla trotjänare för något annat. Jag förstår precis kamrat Ronnys känsla. Jag kände lika dant när jag bytte bort min Yamaha Wildstar mot en H-D Sportster. Nu var det dags för Ronny att släppa taget om Staren och gå vidare. Vad blev det istället kanske du undrar. Det blev en grusmaskin en Yamaha XT.
Ronnys nyförvärv

Det ser ut att bli åkväder i helgen. Ha det kalas och hoppas att du får njuta av några långa och trevliga turer i vackert försommarväder. Svårt att fira nationaldagen på bättre sätt än att studera landskapet från en mc-sadel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar