måndag 2 juni 2014

Att köra hoj i grupp

Den gångna helgen har varit den första stora träffhelgen för året. På flera platser har det hållits mc-träffar av olika slag att från den stora träffen Ride i Sunne till några småträffar där några klubbar kampat på något trevligt ställe

Detta var tydligt när jag sen eftermiddag satte mig i bilen för att köra från Nyköping hem till Limhamn en tur på 52 mil. Det var mycket motorcyklar ute, en och annan frifräsare men många hojklubbar och större kompisgäng. Att köra motorcykel i grupp är jättekul men det kan också bli mycket farligt ifall man inte är samspelta och vet vad som gäller. Ifall alla har koll på läget, placerar sig rätt och ser till att följa körreglerna med militärisk disciplin så har man minskat riskerna rejält och framför allt ser man till att förbättra skyddet mot alla galna bilister som tycker att de har företräde bara för att de åker på fyra hjul.

Varje seriös klubb eller kompisgäng ser till att ha en Road Captain eller körledare om man så vill som ansvarar för körningen, från vägval till omkörningar, pauser etc. Till sin hjälp har han en Tailgunner, Road Sergeant eller Safety Officer, kärt barn har många namn. Denna person har till uppgift att se till att alla kommer med, han har också till uppgift att stanna och hjälpa den som eventuellt får problem. Innan start skall Road Captain gå igenom körningen och berätta vilken rutt gruppen skall köra, var det blir pauser etc. Han skall också gå igenom vilka regler som gäller för körningen, vad de olika handsignalerna betyder mm. Kom också ihåg att det är Road Capatin som bestämmer vem som skall ha vilken plats i gruppen. Vanligtvis placerar man de mest erfarna förarna längst bak medan de mer osäkra bör köra långt fram där tempot alltid blir lugnare. I detta läget finns det ingen anledning att käfta med körledaren det är han som bestämmer ingen annan.
Ja Henning denna bilden har jag stulit av MC-Nytt

Är du av en annan åsikt så vänligen starta din hoj och kör själv eller åk hem. Det handlar inte bara om din säkerhet utan även alla andras säkerhet så det är lika bra att glömma allt vad prestige heter. Den som är Road Captain har ett stort ansvar och du skall lita på honom. Är du och dina medresenärer noga med att följa reglerna kommer ni att få en trevlig tur. Det är alltid en speciell känsla att köra ett stort gäng tillsammans när allt fungerar som det skall. Men hur gör man då och vad är det som gäller? En bra beskrivning som tar upp de mesta om vad som gäller och vad som förväntas av dig som deltagare i kortegekörning kan du läsa om på HOG Malmös hemsida jag tycker att de har gjort en lysande sammanställning av det mesta man behöver veta för att gruppkörning skall bli säkert och roligt. Länken hittar du här: Motorcykelkörning i grupp  tänk på att det finns flera sidor att läsa dessa kommer du till genom att klicka på länken i vänstermarginalen. Ha en trevlig vecka, det verkar som om det blir åkväder i veckan och kanske är det dags att planera lite körningar till helgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar