söndag 1 juni 2014

Att tänka är stort, att tänka rätt är större

När jag för ett par dagar sedan satt tillsammans med hustrun för att sprätta fönsterkuvert och betala räkningar fick jag plötsligt se en reklamlapp som gjorde mig lite betänksam. Det var reklam för en scooter tillverkad av Yamaha

Jag tror egentligen inte att problemet ligger hos Yamaha utan det är antagligen reklambyrån som tagit fram bilderna man borde klandra. Vad är det nu som gör honom upprörd tänker du kanske? Jo det som gör mig förbannad är att man på något sätt försöker invagga de som funderar på att köpa scooter i någon slags falsk säkerhet. Att det skulle vara mindre riskfyllt att köra scooter än att köra motorcykel. Det är ju knappast mängden plastkåpor som gör framfarten säkrare. I så fall skulle det ju knappast finnas någon anledning att skydda sig när man är ute och kör sporthoj då mängden plastkåpor borde vara jämförbara med de som finns på en scooter. Jag tror inte det finns någon reklamfotograf som skulle tänka sig att att skjuta reklambilder på en R1:a med en pilot iklädd lågskor och kavaj. 
Som illustration till dagens inlägg valde jag en bild utan förare för att inte invagga er i falsk trygghet. 

Reklambilden föreställde en "modern" kvinna som kom farande på en gata med historiska byggnader i bakgrunden. På fötterna hade hon ett par nätta damskor och hon var iklädd en grå dräkt. På händerna hade hon dessbättre handskar och på huvudet hade hon hjälm, men........ Det finns nämligen alltid ett men. Hon hade en förliten jethjälm placerad långt bak i nacken för att hennes krulliga hårsvall skulle rufsas till lite stiligt av fartvinden.  Skulle denna unga dam råka bromsa omkull eller på något annat sätt se till att det blev marksyning hade det förmodligen inneburit ett besök på akuten där det blivit rengöring och omplåstring av ett antal rejäla skrubbsår. I värsta fall skulle hon också ha skrapat sitt vackra ansikte med fula ärr som resultat. Om man skall sälja en scooter med prestanda för att kunna köra i motorvägsfart och där man försöker sälja in produkten som ett pendlarfordon som skall användas i tät rusningstrafik borde man rimligtvis ha någon form av säkerhetstänk i budskapet. Antagligen är det så att Yamaha Scandinavia inte har så mycket att säga till om när det gäller vilka foton de skall använda i sin marknadsföring så jag vill inte lasta dem, men jag tycker ändå att bilden är ett lågvattenmärke. Kör gärna scooter mycket och ofta men tänk på att du sitter lika oskyddad på den som du gör på motorcykel. Plastkåporna gör dig varken odödlig eller skyddad mot skador. 

1 kommentar:

  1. Allt för många tänker nog "det händer inte mig" tvyärr. Bra inlägg!

    SvaraRadera