söndag 3 maj 2015

Årets första långtur gav mersmak

Igår var det äntligen dag. Vid 11 snåret rullade jag ut från garaget. Första stoppet blev på Shell macken en kilometer hemifrån. Mitt backdäck har nämligen börjat att läcka så det var läge att kolla lufttrycket innan jag gav mig ut för att beskåda den skånska landsbygden.

Jag styrde kosan kortast möjliga väg bort från Limhamn och ut på landet. Jag kom snabbt in i en skön lunk och ett lagom tempo. denna säsongen tycker jag att det gått ovanligt snabbt att hitta tillbaka till åkformen. Blick och körteknik sitter som den ska. I vanliga fall brukar jag ha lite svårt att lyfta blicken och titta långt fram när det är ny säsong men i år verkar detta fungerat helt av sig själv. Tydligen är det så att det faktiskt är möjligt att lära gamla hundar att sitta.

Jag åkte småvägar ut mot Östra Grevie och sedan vidare mot Villie  rapsfälten har redan börjat att blomma och höstvetet är redan två decimeter högt. Solen sken från klarblå himmel och fasanhönorna på åkrarna var flitigt uppvaktade av dito tuppar. Jag styrde vidare ut på söderslätt som är den enda delen av Skåne skåne som är platt. Den som myntade uttrycket att Skåne är platt som en panka har antagligen aldrig sett något annan än just söderslätt. Detta område kallas också "söder om landsvägen" Besjungen av Edvard Persson i "Jag har bott vid en Landsväg" Det är väg 101 sången handlar om den går mellan Malmö och Mossby strand där väg 9 för dig vidare till Ystad.

Det var detta jag filosoferade kring när jag körde längs väg 9 och passerade Smyge huk Sveriges sydligaste udde. En bit efter Smyge kom jag fram till Beddingestrand och Beddingerakan. Där finns det motorcykelhistoria. Det var nämligen på Beddingerakan det kördes motorcykel fortare än 200km/h för första gången i Sverige Året var 1931 och föraren var tysken Ernst Henne som körde en kompressormatad BMW. Idag höll jag själv ungefär 60 det fick räcka.
Ernst Henne i full karriär. 202,4 km/h blev hastigheten på flygande kilometern i Beddingestrand 1931 

I Ystad stannade jag för att fylla på Bensin innan jag körde vidare genom sandskogen mot Glemmingebro för att så småningom komma till Simrishamn. Nu hade jag lagt lite mer än 10 mil på mätaren så nu var det dags för ett stopp. Jag stannade till på hamnplanen och i kiosken höpte jag en högrevsburgare med pomes frites. Gott och vällagat. Mätt och belåten styrde jag vidare upp mot Lilla Vik och Kivik.  När jag passerat Kivik svängde jag av mot Ravlunda och körde mot Christinehof slott. Efter att ha passerat Vollsjö och svängt ut på väg 13 mot Sjöbo svängde jag av på väg 104.

Vid Harlösa svängde jag av mot Veberöd och körde över Revinge hed. vid Dörröd svängde jag av mot Häckeberga. Nu började jag märka att det faktiskt är försäsong. Jag började få ont i kopplingshanden och jag började få lite träsmak i ändan. I vanliga fall är en HD Road King en mycket bra långfärdsmaskin men det hjälper föga för en ovan stjärt. Efter Häckeberga körde jag mot Torup för att sedan ta mig hem till Limhamn.

När jag stallade in den gamla turkos Road Kingen så hade jag lagt 27 mil på mätare. Lätt ledbrutenhet till trots så var det ändå med ett stort leende jag vred om nyckel till garagedörren och linkade in för att plocka av mig skinnkläderna. Det blev 27 sköna mil, sådana mil som faktiskt gav mer energi än vad den tog. Det är så skönt att hojsäsongen är igång det är välgörande för själen. Det är som någon sa. " det är inte så jävla konstigt att man aldrig ser motorcyklar parkerade utanför lasarettets psykmottagning  det är en självklarhet"

Gasa Lugnt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar