måndag 4 maj 2015

Det är inte alltid lätt att välja

Jag är en smula ambivalent skulle man kunna uttrycka sig om man vill tala fin Svenska. I klartext betyder det att jag är en velig jävel som inte kan bestämma sig. Jag har ett tag gått i hojbytartankar men inte riktigt kommit till skott. Om det nu är så att jag verkligen skall byta hoj eller om det är så att jag skall behålla den och istället ge den lite mer personligt stuk.

Förutom min Road King som jag planerar att behålla ett tag till så har jag en HD 1200 Sportster från 98. Stundtals har jag varit sugen på att avyttra den och istället skaffa mig en mindre "lekmotorcykel" En Super Motard hoj som typ en Yamaha XT660X, BMW G 650 X eller liknande.
Yamaha XT 660 X

En hoj som är kul på slingriga småvägar och som även funkar fint för en tur på en och annan grusväg. Jag är inte ute efter en värsting-motard det är för mycket meck och för korta serviceintervaller för min del. Jag skulle i detta fallet nöja mig med en "lagomhoj"
BMW G 650 X

Å andra sidan så hade det varit kul att stuka till Sportstern för att ge den lite mer personlig prägel. I så fall hade jag tänkt att den skulle byggas om i Scrambler eller Street Tracker stil. En icke allt för vare sig svår eller kostsam operation.
Min 1200 Sportster som den ser ut idag
Såhär ser sportstern ut idag. Behåller jag den är tanken att den till en början skall få miniblinkers ett cross-styre med fågelpinne, bli befriad från framskärmen, gummibälgar på gaffelbenen och mndre backspeglar . Det som talar till 1200 Sportsterns fördel är att den har skönt bottendrag och är förhållandevis potent redan i orginalutförande. Det är som sagt inte alltid lätt att välja och jag har min själ inte blivit klokare av detta inlägg heller. Vad tycker ni skall jag behålla Sportstern och bygga om den eller låta den gå till förmån för en Motard hoj?

1 kommentar:

  1. Något sådant här bygge?
    http://smg.photobucket.com/user/guzzidoug/media/garage/SDC11741.jpg.html

    SvaraRadera