tisdag 5 maj 2015

Nytt körkortsprov skapar debatt i sociala medier

Knappt hade Transportstyrelsen hunnit lägga fram det nya förslaget kring ny lågfartsdel i körprovet för än det började att kraxas från alla möjliga håll. Flera av de som valt att måla fan på väggen har tydligen haft svårt att tänka efter före.

Åtskilliga självutnämnda ”förstårsigpåare” talade genast om förfall och att denna i deras tycke anpassning till kvinnor skulle äventyra de nybakade motorcyklisternas säkerhet. Jag håller inte med, jag tycker inte att de förändringar som gjorts primärt är en anpassning till just kvinnor utan det handlar till stora delar om att ge alla oavsett kroppslängd samma möjlighet att klara körprovet.

Visst skall man kunna krypköra och visst skall man kunna hantera sin motorcykel i lågfart. Det är viktig kunskap i komplexa trafiksituationer. Är du kortare till växten vilket de flesta kvinnor och även en och annan man är, kan det vara betydligt svårare att vända med fullt styrutslag på en stor motorcykel. Behöver du luta dig långt fram för att kunna ge fullt styrutslag får du tyngdpunkten på ett helt annat ställe än vad den har som har tillräckligt långa armar för att kunna sitta mer upprätt får. Här skapar olika kroppslängd således helt olika fysikaliska  förutsättningar för att kunna utföra en vändning med fullt styrutslag.

Det handlar således inte om att bli mer släpphänt i bedömningen vid körproven för att fler kvinnor skall kunna bli godkända vid körproven. Det handlar om att ge alla som prövar rättvis och lika bedömning oavsett fysiska förutsättningar. Som det varit under en lång räcka av år så har största delen och fokus under körkortsutbildningen legat på manöverprov. Jag har länge ställt mig frågande till ifall detta fokus är det som i slutändan ger oss bäst resultat ur trafiksäkerhetssynpunkt.

Förhoppningsvis kommer körskolorna från och med nu se till att fokus i utbildningen kommer att ligga på körning i trafik. Det är ju trots allt i trafiken vi vistas och det är i trafiken eventuella olyckor i allmänhet sker. Jag vänder mig inte emot att man skall ha full kontroll på sin hoj givetvis skall den kunna hanteras på ett fullgott och trafiksäkert sätt. Man får dock inte glömma bort att olika hojar ger helt olika förutsättningar. Som van motorcyklist anpassar man teknik och manövrering beroende på vilken hoj man har mellan benen. Sittandes på en Supermotard är det inga problem att vända runt med fullt styrutslag om jag däremot sitter på en Långgaffelchopper med apehanger hade jag nog valt att köra runt kvarteret istället.


Vi skall vara glada över att Transportstyrelsen faktiskt lyssnat på den kritik som framförts av SMC, MC-lärare och inspektörer och verkligen ansträngt sig för att vi skall få en  väl fungerande körkortsutbildning som ger oss duktiga och säkra motorcyklister oavsett fysiska förutsättningar. För visst är det roligt om vi blir fler som åker hoj på våra fantastiska mc-vägar. Om den som finns bakom visiret är en kortväxt farbror, långbenta kvinna, en muskelknuttar eller en kurvig tant är av underordnad betydelse alla sorters människor är välkomna bland landets motorcyklister. Eller hur?

1 kommentar:

  1. Tack för ett bra inlägg!! Äntligen någon som har uppfattat ändringen såsom den ska ses, inte som en feministgrej :) En del verkar till och med ha fattat det helt fel och tror att det är bara för tjejer som provet har gjorts om!
    Själv är jag en sån där felformad tjej, korta ben och armar och inte alls formad för tunga hojar och damställ (som om någon riktig "dam" skulle få plats med allt i dom!). Men jag har lyckas hitta både hoj och ställ som faktiskt funkar. Eftersom jag är kort så är det rätt knivigt att komma på en teknik som gör att jag kan göra samma sak som en mycket längre person med bättre räckvidd. Jag kommer naturligtvis öva som bara den på att krypköra, men jag har inte förstått vitsen med att överdriva sånt som kanske inte används så ofta. Jag ska bli mc-förare - inte cirkusartist!
    Vi kanske höjer vänstern mot varandra på vägen någongång :)

    SvaraRadera