söndag 3 maj 2015

Min är mycket större än din!

Så kan det kanske vara men när det gäller motorcyklar är det precis som när det gäller vissa andra saker inte alltid storleken som räknas. Det är hur man använder den som är det väsentliga. 

Cubic is King ser man ibland och när man tittar på reklam för nya hojar verkat det ha gått inflation i motorstorlek. På 60-talet var en 650cc en stor hoj. Norton Triumph och BSA spottade ut 650:s på löpande band. Skulle man ha en tung motorcykel var det en "sex,femti" man skulle ha. Sedan i slutet av sextiotalet kom Honda med sin CB 750 Four och dödade den Engelska MC-industrin. Något år senare introducerade Kawasaki sin 900 Z1 och sedan var kubiktävlingen igång 1978 försökte Honda ta tillbaka tronen med hjälp av en sexcylindrig maskin på hela 1047cc som fick namnet CBX.

Sådär har det rullat på och en Harley Davidson  Sportster på 883cc anses idag som en liten hoj. Harley Davidson har givetvis gått i samma fälla som alla andra. En gammal Järn-Sportster på 750cc ansågs vara en stor hoj när den introducerades. Shovelhead motorn på 1200cc som kom 1966 ansågs vara gigantisk 1978 ökade cylindervolymen till 1340cc denna cylindervolym hängde med fram till 1999 då Twincam motorn com. Idag anses en Twincam på 1440cc vara en liten motor.

Sådär har det hållit på och det verkar som om det är en utveckling som är svår att stoppa. Kanske är det ändå så att det är BossHoss som satt gränsen för det möjliga med sin 6200cc V8 MC som levererar 445hk. Frågan är då, blir det roligare att köra ju större hojen är? Jag tror inte det. Istället tror jag att det handlar om att anpassa sin körstil till vad man åker på. Jag är helt övertygad att jag skulle hunna ha lika kul på en 250cc enduro hoj som på en Kawasaki VN2000. Vad det handlar om är var och hur man väljer att köra. Som jag brukar säga det viktigaste är inte vad du åker på utan att du åker. MC-valet är ditt eget ingen annans. Åk på den typ av hoj du gillar för tillfället. Är det inte kul så byt. Då håller vi dessutom igång MC-handeln i Sverige.

Tänk på att köra på den typ av hoj som du gillar och som passar din, körstil, dina behov och din ekonomi. Jag lovar jag skall vinka till dig när vi möts på vägen oavsett vad det står på din tank och oavsett vilken cylindervolym din hoj har. Det bryr jag mig inte om över huvud taget. Det viktigaste är att du gillar din egen hoj, vad andra tycker är av helt underordnad betydelse. Det är precis som Meghan Trainor sjunger. It's all about that bass.

Gasa Lugnt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar