fredag 8 maj 2015

Har du skaffat ny hoj?

Har du bytt motorcykel eller på väg att göra det den här säsongen. Då är du inte ensam förra säsongen var det ungefär 65 000 motorcyklar som bytte ägare. Denna säsongen räknar landets handlare med en ökning då både nyförsäljning och begagnatmarknaden fått luft under vingarna.

Det är roligt att byta motorcykel och visst är det en alldeles speciell upplevelse att få gränsla en ny motorcykel oavsett om den är fabriksny eller begagnad. Jag vill inte på något vis förta glädjen av hojbytet men som vanligt har medaljen alltid en baksida. Enligt färsk statistik från Försäkringsbolaget Svedea innebär hojbyte alltid en ökad skaderisk. Försäkringsbolaget påstår att om du ägt din motorcykel mindre än ett år så är skaderisken dubbelt så stor som om du ägt din motorcykel i två eller flera år.

Hur kan nu Svedea komma till denna slutsats? Försäkringsbolagen för noggrann statistik över sina försäkringstagare så de har säkert torrt på fötterna. För försäkringsbolagen handlar det ju om att minimera sina egna risker och låta varje grupp av försäkringstagare bära sina egna kostnader.

Dessbättre så nöjer sig inte Svedea med att konstatera fakta utan kommer också med råd till den som nyss bytt hoj eller går i hojbytartankar. Olle Molin som är produktchef på Svedea meddelar till tidningen Allt om MC att hojbyte alltid innebär en risk. Nya ägare drabbas i större utsträckning av skador vilket beror på att man inte hunnit att bekanta sig med hojens köregenskaper. Det kan ta tid att vänja sig vid den nya motorcykelns körställning, bromsegenskaper och viktfördelning så det gäller att köra försiktigt från första metern.

Olle Molin lämnar också tre små råd att tänka på när man skall ge sig ut på en ny motorcykel


  • Om din MC har nya däck kan du rugga upp dem med sandpapper
  • Kör försiktigt i kurvorna tills du lärt dig hur mc:n reagerar
  • Tänk på att bromsarna kan ta på ett annat sätt än vad du är van vid
Tre enkla men bra tips. Idén om att sanpappra däcken var helt ny för mig men jag vet att nya däck kan vara mycket hala innan man nött fort den yttersta hinnan på dem. Tanken med slippapper är kanske inte så dum trots allt. Det gäller även att oavsett ifall däcken är nya eller inte att se till att man fått lite värme i dem innan man börjar hårdgasa och göra kraftiga nerlägg.

Gasa Lugnt och håll tungan rätt i mun.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar