söndag 8 juni 2014

Ja men vad sysslar du med när du är ute och åker?

En fråga man ibland får gärna ihop med påståendet. För du är väl inte bara ute och åker. Att vara ute och köra motorcykel är inte bara att vara ute och åka i alla fall för mig. Som jag skrivit i programförklaringen till den här bloggen. Man tänker så bra när man åker motorcykel.

Dessa tankar är inte alltid av slumpartad natur det händer också att de intryck man får längs vägen startar tankar och funderingar. Ibland brukar jag säga att jag sysslar med kulturgeografi, historisk forskning och studier i arkitektur. Det går knappast att undvika sedan kan det så klart ske med större eller mindre medvetenhet. Ofta väljer man som motorcyklist vägar som är krokiga och går genom kuperad terräng.

Det är aldrig en slump att vägarna går som de gör och en sak är säkert ingen har dragit dessa vägar med tanke på att de skall vara roliga att köra motorcykel på. Dessa gamla vägar som förbundit olika småbyar har kommit på ett högst medvetet sätt även om det kan vara svårt att tro det när man far fram längs en slingrande småväg. Det som spelat roll för hur vägen hamnat där den är beror på framförallt två viktiga faktorer. Egendomsgränser och naturens beskaffenhet. Det är mycket sällan man dragit vägar rakt igenom någons åkermark. Ofta följer de gränserna mellan olika bönders egendomar. Berg sjöar och våtmarker har man oftast dragit vägarna runt.

Så har det varit av tradition och tur är det nog att vi har kvar dessa gamla vägar. Dagens nybyggnation som skall utöka vårt vägnät får oftast en helt annan utformning. Här köper stat och kommun upp mark så att vägarna kan dras så rakt som möjligt här tas det ingen hänsyn till gränser och egendomar. Följden blir vägar som kanske inte blir de roligaste för oss som åker motorcykel. Tur att vi har en stor del av det gamla vägnätet intakt. En fördel för oss som kör motorcykel är dessutom att många bilister väljer de nya raka fina vägarna.

När du kommer åkande längs småvägarna så upptäcker du kanske att du kör genom en till synes helt omotiverad 90 graders böj. I den kurvan är det stor sannolikhet att det legat en gård. Kör du sedan vidare så kanske du passerar en gård med gödselstacken ut åt vägen. Varför har man valt att ha dyngan utåt vägen? Idag skulle man antagligen inte bygga så med på 17 och 1800 talet ville man gärna visa att man hade gott om djur det gjorde man genom att visa upp gödselstacken för de som passerade. Det var fit att ha mycket skit att visa upp då såg folk att man var rik och hade råd att hålla en stor djurbesättning.

Kör man sedan vidare kommer det att dyka upp hus av olika slag som alla är typiska för sin tid. I Skåne där jag bor är det givet vis korsvirkeshusen som är den gamla traditionella kulturbyggnaden medan det norr om hallandsåsen är timmerhus. En nyare kulturbyggnad som för en tynande tillvaro är eternit-husen. Ingen vill längre ha dessa asbestarmerade cementplattor som beklädnad på sina hus. Passa på att titta så länge det finns möjlighet snart är de ett minne blott. Ibland när man är ute och kör kan man hitta byggnader som verkar att ha hamnat på helt fler plats. Igår när jag körde genom Beddingestrand passerade jag ett stort nybygge ett knuttimrat stort hus i två plan som hade passat i en fjällanläggning i Sälen eller Åre men kändes helt fel vid sydkusten.

Det är sådant jag ibland funderar över. Öppna ögonen och registrera vad du ser nästa gång du är ute och åker så skall du se att det finns mycket att upptäcka och tankevärda saker att uppleva. Ha en trevlig söndag Gasa Lugnt

2 kommentarer:

  1. Ja det är otroligt vad annorlunda en väg ser ut från MC-sadeln. Man SER verkligen saker då som man knappast skulle ha noterat genom bilrutan. För att inte tala om dofterna. Hägg, syren, nyklippt gräs och gödselstacken.

    SvaraRadera
  2. Håller helt med dig Gunilla. Kanske är det beroende på att bil och mc-turer oftast företas med helt olika syften. Sätter jag mig i bilen är det oftast för att transportera mig från punkt a-b. Oftast väljer man snabbaste vägen. På mc-tur har man en helt annat focus då vill man ofta på uppleva och upptäcka saker i landskapet. Målet är ingenting vägen är allt!
    //magnus

    SvaraRadera