lördag 29 juni 2013

Vart tog alla gamla ord och begrepp vägen

I hojåkarsvängen är amerikaniseringen snart fullständig. Vi pratar om bikers, apehanger, burnouts, engineguards mm. Det finns ju faktist gamla fina Svenska ord uttryck för allt detta. Någon stans på vägen har de fallit bort. Att språket är dynamiskt och föränderligt det vet jag.

Någon stans är det väl så att var generation har sitt vokabulär och sina uttryck. Då kan man undra till exempel varför min generation inte hållit kvar vid sina ord  och uttryck. När jag var liten var det ingen som sa biker. På den tiden hette det skinknutte och var det en dam pakpå så kallades hon spätta.

På den tiden satt hon dessutom på en bönpall. Höga styren var inte en apehanger. De hade olika namn beroende på utseende. Stockholmsstyre, Chicagostyre Texasasstyre.

mm. Det finns massa andra ord som man nästan aldrig hör längre. Benämningar på motorcykel som knarr och båge m,fl. Listan kan göras lång men jag tror det är dags att sluta nu man vill ju inte verka allt för gammaldags och mossig. Funderar man lite över vad förändringarna beror på så så tror jag att man som vanligt får lasta Easy Rider filmen och framväxandet av den Amerikanska hojkulturen eller "bikerkulturen" om man så vill. För nog är det så att det är svårare att vara hobbyrebell och verka lite småfarlig som skinnknutte på en knarr än som biker på en chopper.

Ha en underbar lördag och kör inte fortare än vad din skyddsängel kan flyga.

fredag 28 juni 2013

HojRock blomstrar

Medan det verkar gå utför för landets musikfestivaler så verkar HojRock i Västervik eller Gränsö om man skall vara petnoga öka antalet besökare i år också. Tittar man på deras sida så är redan mer än 2700 tältplatser bokade och biljettförsäljningen har redan slagit rekord. Många klubbar bokar plats på campen varje år.

Störst är YCC och Vulcan Riders som bokat 300 tältplatser var. På andra plats har i en  relativt ny klubb Victory Club Sweden med 100 tältplatser. Personligen har jag av olika anledningar aldrig varit på HojRock vilket är synd. Jag har nämligen inte hört annat än gott om detta arrangemang.

Sedan starten 1997 har antalet besökare hela tiden ökat. Förra året var det 14 000 som besökte träffen och det var 25 000 åskådare längs kortegevägen genom Västervik. Enligt arrangören har detta utvecklats till Nordens största hojevent. Förutom musik och uppträdande finns är mässa utställare av alla de slag. Här finns också hojutställning med priser i alla möjliga klasser.

I år går träffen av stapeln den 25-28 juli. Nytt för i år är att arrangören bjuder alla som tagit körkort i år på entrén. Det är bara att visa upp lappen och köra in. Sen kan du tälta och festa hela helgen. En i mitt tycke trevlig gest för att få in nykomlingarna i hojåkarkollektivet. För fullständig information kring träffen. kolla HojRocks hemsida. Klicka på länken.

HojRock

Ha en trevlig fredag och hoppas du kommer ut och får åka några mil i helgen det ser ut att bli hyggligt väder.

torsdag 27 juni 2013

Checklista inför långresan

Tankad och packad skrev jag här om dagen men det är inte tillräckligt i alla fall inte om man skall ut på någon längre tur. Här gäller det att ha koll på att grejerna är i gott skick så att man slipper bli stående någon stans och får ta tåg eller flyg hem istället för att köra hoj. I Allt Om Mc för en massa år sedan fanns en checklista jag tog fasta på. Följer man den får man god koll på ifall en hoj befinner sig i touringmässigt skick.

Batteri
Är batteriet i gott skick. Håller det laddningen. Detta är extra viktigt ifall du skall ladda mobiltelefoner, pumpa luftmadrasser, använda gps mm. Här vill jag rikta ett varningens ord för Biltemabatterier. Jag brukar inte dissa Biltema utan använder gärna deras grejer men just batterierna är för ojämna i kvaliteten. Har du tur får du ett som fyller sin funktion länge men har du otur tröttnar det snabbt. Jag har råkat ut för båda. Jag vet också att många MC handlare byter ut biltemabatterierna mot andra på inbyteshojarna då dom menar att kvaliteten är för osäker.

Bromsar.
Kolla dina bromsledningar och leta efter sprickor eller läckor. kontrollera vätskenivån i behållaren fyll på ifall den är låg. Komihåg att du skall bara fylla bromsvätska från en obruten förpackning. Titta på dina bromsbelägg hur mycket som återstår av dem. Är dom tunna så byt. Har du trumbromsar se till att vajrar och stag så att du har lagom spel i handtag och pedal. Ett extra bromsgrepp kan vara bra att ha med ifall hojen skulle välta och greppet går sönder.

Bränslesystem.
Kolla bränsleslangar så att dum är hela och sitter som dom ska i bensinkran och förgasare / insprutning och bränslepump. Har du backventil på luftningen till tanken kolla så att denna inte smutsig. Är den det finns det risk att det bildas vakuum i tanken ifall  det skulle börja ösregna. Då stannar din hoj och har du otur kan det sugas in bucklor i tanken. När du kör i regn så ta för vana att öppna tanklocket varje gång du stannar så brukar man klara sig.
Sliten kedja

Drivpaket.
kolla drev och kedja. Ta tag i kedjan mitt på bakre drevet. Du skall inte kunna lyfta på kedjan mer än ett par millimeter. Kolla kedjesträckningen och justera om det behövs och smörj med kedjespray / fett. Använd inte 5/56 eller andra multisprayer då sköljer du bort fettet från kedjan. Multispray kan användas som rengöring av kedjan inte som smörjmedel. Har du kardan kan du kontrollera oljenivån i kardanklumpen. Har du beltrem kolla spänningen och att du inte har några sprickor eller rivsår i kanterna.

Däckmönster.
1 mm mönsterdjup är godkänt men det är inte tillräckligt för en långtur. Bra mönsterdjup är extra vi körning i regn

Elsystem.
Kolla så att alla lampor är hela. Ta med reservlampor i alla fall för hel/halvljus och bakljus/bromsljus. Kolla att du har med dig säkringar i packningen

Hjul.
Har du ekerfälgar kolla med att slå på ekrarna med en plasthammare det skall klonka om ekrarna hör du ett dovare ljud än hos de andra ekrarna behöver den spännas. Ljutna hjul kollar du också med hjälp av en plasthammare det skall klonka här med gör det inte det är det risk att du har sprickor i fälgen detta är dessbättre mycket ovanligt. Har du tillgång till en lyft kan du hissa upp hojen och kolla dina hjullager och ditt svinglager.

Koppling.
Kontrollera spelet i vajern och känn så att vajern löper lätt i sitt hölje. Gör den inte det så smörjer du vajern med hjälp av en vajersmörjare och kedjespray. Har du hydralkoppling kontrollera vätskenivån.

Kylvätska.
Åker du vattenkylt så skall du kolla vätskenivån så att den befinner sig mitt emellan min och maxnivå. Tänk på att kylvätskan expanderar när den är riktigt varm.
Michelingubben kollar dig

Lufttryck.
Kolla så att du har rätt lufttryck i däcken. kontrollera med din användarhandbok. Det är möjligt att diu behöver högre tryck i däcken ifall du har mycket packning och skall skjutsa.

Motorolja
Kolla oljenivå och att oljan inte ser allt för svart ut. Skall du ut på en längre tur så byt. Det känns alltid bra att veta att man har fräsch olja i maskineriet. Om man som jag åker hoj med separat trans, motor och växellåda skall man givet vis kolla oljorna i trans och växellåda oxå. Då kan man passa på att kolla spänningen på transkedjan också.

Styrlager
Ta ett stadigt grepp i bromshandtaget och gunga hojen fram och tillbaka så märker man ofta ifall det glappar. Annars kan man göra som besiktningsgubbarna på SBP lägg ett par fingrar på lagret när du bromsa så känner du om det vibrerar. Glappar det så spänn ihop det eller i värsta fall byt. Spänner du styrlagret så skall lagret löpa lätt det får inte gå trögt eller hacka.

Stötdämpare.
Kolla så att dom inte läcker, det samma gäller packboxarna i framgaffeln. Skall du ha med dig passagerare och packning kanske du behöver justera förspänningen. Har du luftassisterade dämpar kolla trycket. Full inte på för mycket luft då kan du smälla packboxarna. Du skall inte använda tryckluft en liten handpump är säkrare.

Om du sedan tvättar och vaxar hojen innan du ger dig iväg så kommer den bli lättare att få ren när du kommer hem. Slutligen det viktigaste av allt glöm inte bort att njuta av turen.

Det blev mycket idag men se detta lite som en jubileumsblogg. Jag har nu haft mer än 30 000 besök sedan starten vilket jag är både stolt och glad över. Ett stort tack till er som läser och delar. Gillar du min blogg så besök gärna min facebooksida I Huvudet På Hojåkaren
och klicka på "Gilla" knappen så får du mina blogguppdateringar direkt i ditt nyhetsflöde på facebook

Gasa lugnt


onsdag 26 juni 2013

Hur dum får man vara? eller nu har det hänt igen

I går morse när jag surfade in på en av lokaltidningarnas hemsidor kunde man läsa om en trafikolycka i Staffanstorp. En 35årig man svårt skadad i singelolycka med motorcykell. Polisen misstänker rattonykterhet. Alltid lika trist när man får läsa sådana rader. När jag senare under dagen träffade en bekant från räddningstjänsten som var den som hade varit först på plats, klarnade bilden ytterligare. Enligt ett vittne som själv är motorcyklist hade 35-åringen kört i mellan 150 och 200 km/h. Vägen är 70 skyltad.
Bilden har inget med denna olycka att göra

I en svag böj hade han tappat kontrollen över maskinen och kört in i ett mindre träd som hojen välte sedan vidare in i ett buskage där hojen tvärstannat och föraren hade slungats iväg 50 meter innan han landat på vägen. Enligt räddningstjänsten var han vid medvetande när de kom till olycksplatsen. Mannen bedömdes som mycket svårt skadad. Han vårdas nu på intensivvårdsavdelningen i Lund.
Vid trafikolyckor är räddningstjänsten oftast först på plats innan ambulans och polis kommer

När räddningstjänsten hade fått av honom hjälmen, kände de hur han påtagligt luktade sprit Polisen gjorde utandningsprov på honom som visade på alkohol i utandningsluften. Föraren hade dessutom kört utan handskar och utan skyddskläder vilket antagligen försvårat hans skador betydligt. Jag kan inte annat än beklaga det inträffade. Det man undrar över är vad det är för mekanismer som får en 35-årig man att i berusat tillstånd tappa sitt omdöme så till den milda grad, att han ger sig ut och tokgasar på en sportmaskin. Det är i mina ögon oerhört oansvarigt gentemot alla, även mot honom själv. Denna man har kanske egen familj, barn, släkt och vänner som han utsätter för ett oerhört trauma. Han utsatte även sig sig och sina medtrafikanter för onödig fara. Det är just förare som denna ( jag vill inte kalla honom motorcyklist ) som är överrepresenterade i olycksstatistiken. Hade vi fått bort alla de som kör utan körkort och alla de som kör berusade eller påverkade av narkotika från våra vägar så hade de gjort underverk åt olycksstatistiken.
Såhär fina blir benen om man kör omkull i vanliga jeans

Som vanligt kan man konstatera att det är de som har extrem eller högriskbeteende som är överrepresenterade i statistiken. Bortser vi från dessa stollar som förstör statistiken så är det trots allt ganska riskfritt att köra motorcykel. När det gäller 35-åringen, går mina tankar till hans nära och kära. Ingen familj och inga släktingar och vänner skall behöv uppleva en händelse som denna. Klarar han sig och kommer tillbaka till ett något sånär drägligt liv igen hoppas jag innerligt att denna man aldrig sätter sig på en motorcykel igen varken i nyktert eller berusat tillstånd. Till er där ute har jag några uppmaningar. Använd alltid hjälm och handskar. Använd alltid mc-kläder. håll hastighetsbegränsningarna och kör aldrig onykter. Det är vi tillsammans som skapar vår trafikmiljö och vi måste alla vara med och bidra till att den skall bli så bra som möjligt

Kvällsposten MC olycka i Staffanstorp

Kör med förnuft och komihåg gummisidan skall alltid vara neråt.

tisdag 25 juni 2013

Biker in progress

Min son håller på och övningskör och jag är hans handledare. Att vara förälder och försöka lära ut något till en 19 årig slyngel är inte alltid det lätt. I detta fallet fungerar kommunikationen bra vilket jag är tacksam för. En 1200 sportster införskaffades och ströps ner till 25KW för att han skulle kunna få övningsköra på den.

Det blev ingen racer direkt men den har fortfarande hyggligt vridmoment och fyller sin funktion väl. Det finns säkert lättare cyklar att lära sig att åka på men när båda jag och hustrun åker Harley så var det det som stod på önskelistan. Prismässigt är det ingen större skillnad på att köpa en begagnad sportster än till exempel en Kawa ER5. Fördelen med sportstern är att tyngdpunkten är låg vilket gör den hyggligt lättmanövrerad i lågfart. Att vara handledare till någon som skall lära sig att köra hoj är en både spännande och nyttig utmaning. Man tvingas fundera över hur man gör och varför man gör på ena eller andra sättet. Det gäller med andra ord att omsätta teori till praktik och vise versa. Jag tror att detta gör en själv till en både bättre och mer medveten hojåkare. Det är många parametrar att öva innan man börjar få åkningen att stämma. Först är det ju att lära sig att hantera koppling och gas. Sedan gäller det ju att få stopp på hojen också. En viktig sak som man som rutinerad hojåkare inte alltid tänker på är att förmedla var man sätter blicken. För den som åkt länge är det så självklart att vi inte ens funderar över det.

Jag brukar hävda att hojåkning består av 80% och 20% körteknik. Att lära sig att titta rätt är grunden till att åkningen skall bli stabil och spårvalet skall bli bra. Jag och sonen har lämnat parkeringsplatsen med övning på att koppla bromsa och gasa. Nu har vi börjat ge oss ut i trafiken på småvägar och det går lysande. Jag har fördelen av att ha en lugn elev, det underlättar för handledaren. Vi kör med interkom. fast bara envägs. Jag pratar med honom men han kan inte svara. Han behöver hålla all uppmärksamhet på åkningen så snacka får för hans del bli när vi stannar till för en bensträckare eller är hemma igen. Det är mycket tragglande och påminnande såhär i början men det är en duktig elev och han gör stora framsteg.

Vi kommer att jobba vidare med landsvägsåkningen men vi skall givet vis fortsätta med att öva manövrering av hojen. Det är faktiskt så som jag brukar påminna sonen om. Köra fort kan vem som helst göra, köra långsamt kräver däremot sin man eller kvinna. Som handledare är det viktigt att tänka på att det tar tid att bli en rutinerad hojåkare. Övning ger färdighet som man brukar säga

Ha en ljuvlig tisdag och kör snyggt.

måndag 24 juni 2013

Tur på turen

Vid lunchtid igår drog vi på oss skinnkläderna och rullade ut hojarna från garaget. Jag hade först tänkt  vi skulle åka väg 101 mot Ystad och sedan vid Mossbystrand vända och åka tillbaka längs väg 9 via Beddingestrand, Smygehuk och Trelleborg. När jag såg dom svart molnen i öster fick jag snabbt ändra om rutten och köra där himmelen inte var lika svart. Tänk vilken fördel eller förmån man har som motorcyklist att kunna göra så. När man bara är ute och åker så spelar det ju knappast någon roll var man åker så länge vägarna är fina och att man så småningom kommer hem igen. Molnen var som sagt svarta och tunga i öster. Istället fick vi hålla oss på snirkliga småvägar i Skånes sydvästra hörn.
Vi har stannat för att kolla strandfynd

Vi fick några små regnstänk på hjälmen när vi precis hade åkt ut ur stan. Under resten av turen klarade vi oss utan regn. Strax efter att vi tankat fick vi stanna till och spänna fast den ena Lottas backspeglar som lossnat.. Det var snabbt avhjälp tack vare lättillgänglig verktygsrulle varifrån jag fiskade upp en skiftnyckel och spände muttern. Vi tog oss vidare ut på landet. Det var en behaglig dag för MC åkning. Varmt när man stod stilla men när det rullade satt inte hojkläderna i vägen. Vi kom så småningom fram till Kämpinge. Utanför Bärnstensmuseet hade Leif Brost som ägaren till museet heter gjort en utställning av "strandfynd"
Bollhavet var i minsta laget för att ta sig ett dopp

Tanken med utställningen är antagligen att uppmana folk att ta med sina sopor när dom går. Det var spännande att se vad Leif hade plockat upp under sina vandringar längs sandstränderna i Kämpinge och Skanör. Här fanns det mesta från sjömärken och fiskeredskap till plastflaskor, skor, leksaker, vantar. Ett tänkvärt påpekande och inlägg i miljödebatten. Stanna gärna till ifall du har vägarna förbi, både denna utställning och själva bärnstensmuseet är värt ett besök.
Det var skönta att se att det fanns någon mer samlar på borttappade vantar.,

När vi tittat klart åkte vi vidare på fina småvägar innan vi slutligen hamnade i Limhamn igen. Väl hemma blev det vars en sillmacka och en kopp te. Efter det var jag ute och övningskörde med sonen. Det går stadigt framåt så det skall säkert bli motorcyklist av honom också.

Ha en underbar måndag och gasa lugnt.

söndag 23 juni 2013

Både tankad och packad

Då menar jag inte på det viset du kanske va i förrgår när du firade midsommar utan när du är klar för långtur. Vad man skall ha med sig funderar man ju alltid på när det är dags. Svaret låter antagligen lite kryptiskt. Så lite som möjligt men ändå tillräckligt. När man väl bestämt vilka saker man skall ha med kommer nästa utmaning. Hur packar jag det på hojen. Allt detta skall jag försöka reda ut idag. Tips nummer ett är att rulla ihop sina kläder och stoppa dom i plastpåsar / fryspåsar. Då blir det lättare att stuva ner i packväskor, packrullar topboxar eller vad du nu har att packa i.
Mycket packning kan det bli om man skall vara borta länge

En ytterligare bonus förutom att det blir mer lättpackat är att du inte behöver blanda ren och smutsig tvätt. Dina gamla svettiga strumpor som du bytt efter 100mil i mc-stövlarna har sin egen påse och behöver inte ligga ihoptryckt med den rena t-shirten.  Har du prylarna i plastpåsar håller dom sig torra även om lite fukt skulle tränga in i väskorna vid ett ösregn. Vad man förutom lite extrakläder väljer att ta med är ju lite beroende på vart man skall åka. Det kan ju behövas tält sovsäck regnkläder luftmadrass stormkök mm.

Det kan bli många saker och det kan bli ganska tungt. Det man skall försöka tänka på är att få de tyngsta sakerna så långt ner som möjligt och så nära hojens mitt som möjligt. En tungt lastad topbox kan försämra köregenskaperna rejält. Sett ur köregenskapssynpunkt är en tankväska att föredra framför en tunglastad topbox. Detta kan ställa till lite problem om man som jag har hastighetsmätaren och tändningslåset på tanken, då går tankväskan bort

Tält och sovsäck kan ju vara lite kinkigt att få ner där så det får stoppas i vattentäta sjösäckar och surras på pakethållaren eller på passagerarplatsen ifall man inte skall skjutsa någon. Tänk på att ha vissa saker lättillgängliga som till exempel pass, mobilladdare, kartbok extrahandskar och regnställ och för oss som åker amerikanskt även verktygsrullen. Så slipper du riva ur hela packningen om det kommer en skur, ifall du blir stoppad av passpolisen eller behöver göra en enklare reparation vid vägkanten.
Tänk på att Svenskt körkort inte är giltigt som ID handling  utanför Sverige

Detta är ett sätt och det är fullt möjligt att du hellre gör på något annat vis. En kompis till mig sparar på något han kallar touringkläder. Gamla utslitna strumpor, kalsonger och T-shirts som han tar med och kan kasta efter hand som dom blir smutsiga. På så vis har han mindre packning när han är på väg hem och kan istället köpa med sig en minnessak eller något från taxfreeshopen. Sedan får du givet vis inte glömma det viktigaste när du skall ut på långkörning. Var utvilad, stanna tillräckligt ofta och sträck på benen en stund och drick en kopp kaffe så kör du också säkert. Till sist komihåg att njuta av åkningen. Målet är ingenting vägen är allt