tisdag 12 maj 2015

Hjälmen är huvudsaken

För ett par dagar sedan då jag skrev om eventet Motorcykelns dag skrev jag också lite om hjälmar. Detta tänkte jag utveckla lite idag och försöka ge lite tips när det gäller val av MC-hjälm.

Utbudet är gigantiskt, det finns massor av olika hjälmar att välja på. Enkelt sett kan man dela upp hjälmarna i tre grupper Jethjälm, integralhjälmar och systemhjälmar. om man skall hålla sig inom de segmentet av hjälmar som är godkända att använda i trafik. För att en hjälm skall vara godkänd skall den vara CE märkt. CE märkningen innebär att hjälmen uppfyller ett antal uppställda krav vad gäller skydd, hållfasthet och funktion. Det finns hjälmar på marknaden som inte är CE godkända den kan ha annan märkning och vara väl så bra men finns inte CE märkningen får du inte använda den i trafiken. Detta kan man givet vis ha åsikter om men såhär är det oavsett vad vi som konsumenter tycker.

Att välja hjälm är inte lätt. Först skall man bestämma sig vilken typ av hjälm man vill ha. Själv rekommenderar jag inte Jet-hjälm då jag tycker att skyddet är för dåligt. Käkrekonstruktion är svår plastikkirurgi på hög nivå. Integral eller systemhjälm är ett enkelt sätt att slippa vara med om detta. Men det är givet vis du som väljer jag lägger inga moraliska aspekter eller pekpinnar i detta hjälmen är ditt val. Personligen väljer jag att åka med integralhjälm.

Hur länge kan man ha en hjälm kanske du undrar? Man brukar säga att en plast polycarbonathjälm har en livslängd på ca tre år medan en glasfiber eller kolfiberhjälm kan hänga med i fem. En hjälm som har blivit tappad eller varit med om en krock är förbrukad och skall kasseras. Det handlar ju trots allt om att skydda din näst hjärtat viktigaste kroppsdel, huvudet.

När man tittar runt på nätet så hittar man massor med hjälmar som man tycker ser tuffa ut och som man tycker att man skulle vilja ha. Så är det absolut men jag skulle vilja avråda på det bestämdaste att köpa hjälm på postorder. Gå till din lokala handlare så att du kan prova. Det är nämligen så att du skall inte köpa den hjälm du tycker är snyggast eller ser tuffast ut. Du skall köpa den hjälm som passar. Ofta är det så att just den där hjälmen man har sett ut känns fel när den väl sitter på ditt huvud. En hjälm skall kännas bekväm på huvudet för att du skall trivas i den och för att skyddet skall vara optimalt.

När du tar på en ny hjälm skall den sitta stadigt och fast men den får inte klämma och göra ont. Sätt hjälmen på huvudet och känn efter. känns det bra så skaka på huvudet utan att hakbandet är knäppt. Hjälmen skall inte röra sig. Gör den de testa en storlek mindre eller en hjälm av ett annat fabrikat. Ingen av oss har lika skallform och ingen av hjälmtillverkarna har samma form på sina skal. Hjälmen som din kompis rekommenderar och tycker känns bra kanske inte alls passa dig. Du måste bilda dig en egen uppfattning. Känns inte hjälmen bra i butiken kommer den aldrig att kännas bra på ditt huvud

När du väl hittat en hjälm som du känner kommer att passa är det bara att slå till.Det är många mil och flera år ni skall ha tillsammans så ert förhållande måste kännas rätt redan från start. Tänk på att alla hjälmar töjer sig något så den får inte sitta löst som ny. Den får inte heller vara för trång du skall således inte klämma in huvudet i en storlek small när du borde ha large.

Ett sista lite tips bara och det kan inte upprepas nog många gånger. Köp aldrig en begagnad hjälm inte ens om säljaren påstår att den är oanvänd. Du kan aldrig veta vad en begagnad hjälm varit med om oavsett vad säljaren sägen. Du skall vara petig och noggrann när du skall köpa MC-hjälm det är ju trots allt ditt huvud det handlar om ingen annans.

Gasa lugnt.

Har du tänkt att göra köttfärs av händerna?

Knappt har solen hunnit titta fram innan flera hojåkare slutar tänka. Igår gnällde jag på bilister men idag skall jag gnälla på motorcyklister. Det kommer inte att handla om hastighet. Det kommer inte handla om buller eller avsaknaden av ljuddämpare det kommer att handla om låg självbevarelsedrift.

Igår körde jag hoj till jobbet. Det är bara några kilometer så det är ingen jättesträcka. Solen sken från klarblå himmel och det var hyggligt försommarväder. På Rudbecksgatan mötte jag första motorcykeln en Kawasaki ER5 som vanligt slängde jag upp handen och morsade. Det gjorde Kawapiloten också med den skillnaden att han inte hade handskar på händerna. Idiot var min första tanke. Kanske är det så att denna motorcyklist till hör kategorin stollar som kör omkring i linne shorts och flipflop sandaler när högsommaren kommer.

Lite lagom uppretad av Kawamannens beteende svängde jag ut på Linnégatan där mötte jag en kille på en Honda Varadero Precis som förra gången åker vänsterhanden upp till en hälsning. Ännu en kal vit hand viftar tillbaka. På en Varadero finns det förmodligen handtagsvärme men det är väl knappast någon anledning till att låta bli att ha vantar. Vid Erikslust mötte jag en Gubbe på en Suzuki Burgman scooter. Hans mc-kläder bestod av par kittfärgade chinos, en marinblå lumberjacka och en systemhjälm där han åkte med integralbågen uppfälld. Givet vis var han handsklös.

Tre idioter på en halvmil en småkylig försommarmorgon.
Hur sjutton tänker dom? Visst hastighetsbegränsningen är satt till 40 och det är ju inte så fort. Nej det är det inte fast det är tillräckligt fort för att göra köttfärs av händerna ifall du skulle klota. Vi vanliga dödliga motorcyklister är inte som Valentino Rossi och hans gelikar som släpper hojen slapnar av och tumlar runt tills det stoppar. Vi hobbyhojåkare tar instinktivt emot oss om vi skulle råka stå på öronen. Det första vi tar emot oss med är i allmänhet händerna. Att låta händerna åka kana på asfalten i 40 knyck kan jämföras med att sätta häderna på en roterande bandslip laddad med 40 korns papper. 

Skulle du vilja sätta dina händer mot ett så grovt slippapper när maskinen är igång? Inte det? Ändå kan du tänka dig att chansa och köra hoj utan handskar. Om du som motorcykelförare hela tiden vill riskera just detta så tycker jag att det är lika bra att du går ner i garaget och drar igång bandslipen. Är du extremt varm om händerna så finns det tunna vantar som ändå ger bra skydd och du! Kom ihåg att din cykel har inte utrustats med värmehandtag för att du skall kunna köra hoj utan handskar

Om du inte tror mig så kan du ju alltid provslipa lite i handflatorna så kanske du ändrar uppfattning. Är du fortfarande inte övertygad så googla lite på "road rash on hands" så kommer du att få se resultatet av folk som klotat utan att de använt handskar. Detta är ingen vacker syn så jag tänker inte publicera några sådana bilder här

Gasa Lugnt

måndag 11 maj 2015

Sluta pilla på din jävla smartphone när du kör bil

Igår i TV 4 visades ett inslag där man pekade på att dödstalet i trafiken minskat de senaste åren men att dödstalet för motorcyklister var konstant. I de flesta fallen är det tyvärr bilisten som är vållande. Detta är en trend som verkligen borde oro oss som kör motorcykel.

Att flera motorcyklister varje år få sätta livet till på grund av bilisters bristande uppmärksamhet gör mig förbannad. Till och med landets trafikskolor har uppmärksammat en ökad brist på uppmärksamhet från bilisternas sida. En bidragande orsak påstås vara smartphones. Bilister sms:ar, uppdaterar facebook mm samtidigt som dom kör. Min uppmaning är sluta med det omedelbart. Är du som bilist en så jävla (ursäkta svordomen) viktig person att du måste vara uppkopplad och anträffbar 24/7 så anställ en privatchaufför. Det borde du ha råd med om du är så viktig. När jag kör motorcykel har jag inga problem med att låta bil att svara i telefon, svara på sms eller uppdatera facebook. Det borde inte vara så annorlunda för dem som åker på fyra hjul istället för två.

Motorcyklister är i allmänhet ganska duktiga på det där med riskmedvetenhet. Vi kör med insidan som man brukar säga. Det har till och med gått så långt att vissa av oss har börjat att köra med helljuset på för att synas bättre. Några använder varselvästar för att bli synligare. Tyvärr är resultatet av detta ganska klent. Det spelar nog ingen roll hur vi gör. Vi kunde antagligen åka runt med orange blinkande saftblandare högt upp på hjälmen utan att bli sedda. Problemet ligger i att så länge du som bilist inte tittar efter motorcyklar så kommer du inte heller att se några motorcyklar.

Tittar inte bilisten efter motorcyklar så kommer du som motorcyklist inte att synas oavsett hur mycket varselvästar och reflexer du har på dig. Som jag skrivit flera gånger tidigare så är jag helt övertygad om att det bästa man kan göra för att öka motorcyklisternas säkerhet och minska antalet dödsolyckor i trafiken att utbilda bilisterna. Kan vi på något sätt få landets bilister att sluta pilla på sina smartphones och istället fokusera på sin körning börja titta efter motorcyklar så skulle säkerligen dödstalet för motorcyklister halveras. Du som sitter bakom ratten tänk efter en stund. Vad är egentligen viktigast en medmänniskas liv eller att du får uppdatera din status på facebook. För mig är svaret självklart det borde det vara för dig också.

Titta efter motorcyklar så kommer du att se motorcyklar. Jag brukar göra det när jag kör bil och det brukar faktiskt då riktigt bra.

Gasa Lugnt

söndag 10 maj 2015

Att föregå med gott exempel

Idag handlar det om att respektera hastighetsbegränsningar och att tänka efter före. Genom att köra med insidan som man brukar säga så ökar vi våra chanser att få fortsätta att ha den frihet och de förmåner vi har gentemot andra trafikanter.

Först och främst skall jag erkänna att jag själv är långt ifrån Guds bästa barn och absolut inte är någon "bror duktig" när det gäller att hålla hastighetsbegränsningarna. Det är möjligt att jag borde kallas ögontjänare men som jag ser det handlar det mer om att välja tillfällena då man vrider lite extra på gasrullen.

Debatten kring motorcyklister och deras beteende i trafiken debatteras flitigt i alla möjliga media. Ofta är det de motorcyklister som har det vi brukar kategorisera som "extrembeteende" som får stå modell för hur landets motorcyklister beter sig. Tittar vi på statistik och undersökningar så är det en helt annan bild som kommer fram. Denna bild är dessvärre journalister och debattörer oftast ovilliga att ta till sig eller referera till.

Enligt tillgänglig statistik kan vi konstatera att motorcyklisterna oftast är den trafikantgrupp som efterlever trafikreglerna bäst ändå är det "extremåkarna" som blir mall för mediebilden. Tyvärr finns det en betydande risk att denna bild av oss motorcyklister kommer att ligga oss själva i fatet. På sikt kan det innebära både inskränkningar och begränsningar för landets motorcyklister.

Det har under ett antal år pågått en flitig debatt kring hur vi skall kunna sätta dit motorcyklister som m medvetet eller omedvetet kör för fort förbi landets fartkameror. Det har föreslagits regskylt fram eller att kamror skall fotografera efter man passerat fartkameran. För att detta skall bli verklighet krävs visserligen en lagändring så att vi får fordonsägaransvar istället för föraransvar  när det gäller fortkörningar. Allt för att man skall kunna fälla även motorcyklister vid fartkamerorna. En sådan lagändring skulle i mitt tycke vara att klampa in rejält i den personliga integriteten. Tyvärr tror jag inte att många av landets politiker skulle ta någon som helst hänsyn till detta om målsättningen är att stoppa extrembeteende bland motorcyklister.
Det är inte genom att skicka denna typen av bilder via fartkamerorna till trafkikpolisen som vi förbättrar vårt rykte

Nu till det där med att tänka efter före och att föregå med gott exempel. Tänk efter det finns en anledning till att fartkameror står där de står. Anledningen är inte i grunden att Staten skall tjäna pengar på de som är gasglada. Det handlar först och främst om att få ner hastigheten över lag för att öka trafiksäkerheten. De vägar som försetts med fartkameror är oftast både hårt trafikerade och olycksdrabbade. Just av den anledningen så kanske det är på sin plats att man som motorcyklist iakttar extra försiktighet på dessa vägar, det handlar ju faktiskt om vår egen säkerhet och vårt eget riskmedvetande.

Är du en smart motorcyklist så ser du till att hålla hastigheten förbi fartkamerorna. Låt bli att åka förbi på bakhjulet i 180 bara för att reta trafikpolisen när du som motorcyklist är immun mot  böter från fartkameran. Tänker du inte efter före finns risk att det kommer att bli ändringar som inskränker vår frihet och våra möjligheter. Vi måste tillsammans motarbeta all form av extrembeteende i trafiken vi måste visa att vi som motorcyklister är en ansvarstagande trafikantgrupp och att vi inte är ett gäng vettvillingar med dödslängtan.

Jag förstår att man gillar att åka fort och jag fattar att det känns spännande och kul att få vrida lite extra hårt på gasrullen allt emellanåt. Fortsätt med det men välj din plats och gör det med förnuft så kommer vi att kunna få behålla det regelverk och den frihet vi ännu har kvar. Vill du åka riktigt fort finns det ju dessutom möjlighet att köra på bana. Några av min mest gasglada vänner åker aldrig i trafiken utan kör bara på bana. Är hög hastighet det enda sättet att få en kick av MC-åkning så är nog bankörning det smartaste alternativet.

Må väl och välj dina tillfällen

Gasa med insidan Ha De!