lördag 13 april 2013

Glädjande nyheter från SMC

I går meddelade SMC (Sveriges Motorcyklister) glädjande nog att "Det är inte farligt att åka motorcykel"
Denna utsaga grundas på den senaste statistiken över MC olyckor.Där konstaterar man att motorcyklisterna står för den procentuellt största minskningen av dödsolyckorna bland landets trafikanter. Under 2012 omkom 31 motorcyklister på de svenska vägarna. vilket är 14 färre än 2011. vilket motsvarar en minskning med 40%

Det är en historiskt låg siffra och den är mångdubbelt bättre om man dessutom tar med i beräkningen att antalet registrerade motorcyklar fördubblats sedan 1993. SMC säger att motorcykelkörning aldrig kommer att bli riskfritt men att statistiken visar på en ökande riskmedvetenhet bland landets hojåkare. Dyker man djupare i statistiken kan man precis som jag skrev härom dagen, konstatera att många av de som omkommer på motorcykel inte är motorcyklister. 35% av de som omkom på MC 2012 saknade MC-kort. Hade dessa 10 personer som saknade MC-kort låtit bli att olovandes köra hoj hade dödstalet varit ner i 21 personer. 20% av dom omkomna var dessutom påverkade av alkohol eller andra droger. Jag misstänker starkt att en stor del av dessa 20% ingår bland de 35% som saknade körkort. Enligt SMC är det brister i trafikmiljön eller andra trafikanter som varit orsaken till övriga dödsolyckorna, det vill säga de olyckor som inte varit orsakade av alkohol eller avsaknad av mc kort.

Vad kan man då lära sig av detta. Precis det som jag skrivit i tidigare blogginlägg. Det bästa sättet att minska antalet dödsolyckor bland motorcyklisterna är att utbilda bilisterna och att förbättra trafikmiljön ur motorcyklistsynpunkt. Bort med vajerräcken och se till att hålla god standard på svenska vägar. Hjälps vi åt kommer 2013 bli året som kommer att gå till historien som det bästa någonsin sett ur olyckssynpunkt.

Kom ihåg. bilister är som älgar helt oberäkneliga.

Gasa lugnt

fredag 12 april 2013

Klota inte på premiärturen

En del har redan varit ute ett par rundor men många har ännu inte tagit premiärturen. Igår skrev jag att man skulle akta sig för bilister som vore dom älgar. Det är inte nog med denna farsot det finns andra faror som lurar på vägen. Tjälen har gjort sitt åt asfalt och oljegrus med bulor och potthål som följd. Vägen som var slät och fin i höstas kan vara bucklig och full med hål nu. På premiärturen kan du inte veta hur vägen ser ut bakom nästa krök.

Att mitt i en kurva dunka framhjulet i ett stort hål kan få oönskade konsekvenser. Du kommer också att möta en hel del rullgrus särskilt i kurvor, vid utfarter och korsningar. Ta det extra försiktigt, det är inte lätt att reda ut ett "framhjulssläpp".

Tänk också på att dina däck antagligen inte är anpassade för att köra i låga temperaturer dom är gjorda för sommarväglag. När det är kallt blir däcken inte tillräckligt varma vilket gör att du får sämre väggrepp. Gasa inte så hårt i kurvorna ha bromsberedskap och stora marginaler då detta behövs. Du är antagligen lite ringrostig, har man inte åkt på några månader så tappar man i körteknik. Ta det försiktigt i början så är du snart tillbaka i gammal god form. En sak till. Glöm inte bort att njuta av åkturen. Att köra hoj är roligt.

Tillhör du dom som gillar min blogg?
Gå i så fall in och gilla min facebooksida
så får du uppdateringarna rakt in i ditt
nyhetsflöde. Klicka på länken nedan.

I Huvudet på Hojåkaren

torsdag 11 april 2013

Vi vet att ta hand om oss

Säkerhetstänket är högt hos landets motorcyklister. Kanske är det resultatet av att vi faktiskt är medvetna om att det inte är riskfritt att åka motorcykel. Flera undersökningar visar att vi motorcyklister är  de vi kallar säkerhetsmedvetna. Personlig skyddsutrustning är det som rankas högst när det gäller att förbättra säkerheten. De flesta åker med heltäckande skyddskläder och så  många som 60% använder separat ryggskydd.

ABS är en av de säkerhetsdetaljer som vi hojåkare sätter som viktigt. Idag har var fjärde MC låsningsfria bromsar och enligt undersökningen kommer ca 80% av hojåkarna att efterfråga detta nästa gång de köper motorcyklar. Viljan att fortbilda sig för att förbättra sin körtekning och öka sitt säkerhetsmedvetande är också god. Enligt SMC:s beräkningar har över hälften av landets hojåkare någon gång deltagit i frivillig MC-fortbildning. Det kan vara allt ifrån avrostning till broms och kurv-kurs. Jag skrev i går att ca 60% av de som omkommer i MC olyckor har druckit alkohol eller tagit droger. Detta till trots så har det visat sig att attityden till alkohol och MC körning är bättre  Bilisternas attityd till alkohol och bilkörning.

När det gäller hastighetsbegränsningar anser inte landets motorcyklister att sänkta sådana skulle befrämja hojåkarnas säkerhet. Motorcyklisterna anser att förbättrat vägunderhåll, bortmontering av vajerräcken är åtgärder som skulle få bättre effekt. När det gäller olyckor där både motorcyklar och bilar är inblandade är nio av tio olyckor orsakade av bilisten enligt statistik från ett av landet s större försäkringsbolag. Av denna statistik kan man tydligt se att ett av de bästa sätten att förbättra olycksstatistiken  för oss motorcyklister är att utbilda bilisterna. Är man som bilist inte tillräckligt uppmärksam så hjälper det inte ens om vi skulle åka runt i varselkostym med en röd saftblandare på huvudet. Tittar inte bilisten så ser han oss inte. Vi syns om man tittar.

Min brorsa som är en mycket rutinerad hojåkare sa en gång. Man måste alltid betrakta bilisterna som älgar. Man kan inte lita på dem och man måste alltid förvänta sig det värsta.
Har vi tur blir det åkväder i helgen. Håll då lite extra koll på bilisterna dom har säkert glömt bort att vi finns.

Gasa lugnt

onsdag 10 april 2013

Hur sjutton tänker dom?

Jag gjorde igår en djupdykning i Transportstyrelsens olycksstatistik. Till min fasa besannades alla de misstankar jag själv hade. Man kan dock se ljuset i tunneln, det har skett många förändringar till det bättre under de senaste 20 åren. Tittar vi på statistiken så har antalet registrerade motorcyklar mer än fördubblats sedan 1990 samtidigt som körsträckorna för varje motorcykel har ökat. Detta till trots ligger antalet dödsolyckor på ungefär samma nivå som för 20 år sedan. Ser vi till antalet registrerade hojar så har dödsolyckorna statistiskt sett halverats.

Nu till smolken i glädjebägaren Det var trots allt 45 personer som omkom i motorcykelolyckor.2011. Vi har idag ca 300 000 motorcyklar i trafik så 45 omkomna är en ganska låg siffra men det är ändå en bit kvar innan vi uppfyllt nollvisionen. Super Sport motorcyklarna står för ca 40% av dödsolyckorna trots att trots att de bara utgör 10% av antalet registrerade  motorcyklar. Jag vill inte på något vis klanka ner på dom som väljer att åka sporthoj. De flesta som väljer att köra sportmaskin är ansvarsfulla och välutbildade motorcyklister.

Sedan finns det några som har otur när dom tänker. Det är dom som väljer att köra alkohol eller drogpåverkade och dessutom saknar MC-kort. De som kör påverkade och omkommer utgör 60% av alla dödsolyckor. 60% ur denna grupp saknar dessutom MC-kort. 47% av dessa körde också Super Sport hoj och körde dessutom mer än 30 km/h över den tillåtna hastigheten. Det innebär i siffror att 27 personer som omkommer är påverkade av alkohol eller droger. Av dessa 27 saknar dessutom 16 personer av de omkomna MC-körkort. Hälften av dessa, det vill säga 8 personer körde sporthoj och höll en hastighet som var minst 30 km/h över den tillåtna. Skulle vi få bort de människor som väljer att köra påverkade av alkohol eller drogade tillsammans med de som saknar körkort skulle vi statistiskt sett minska antalet omkomna till färre än 20 personer/år vilket skulle vara en god bit på väg mot nollvisionen.

För att ytterligare förbättra siffrorna har någon räknat ut att ifall alla nya motorcyklar som såldes hade ABS bromsar skulle olyckstalet minska med 60% under en 20 års period. Har du druckit alkohol eller tänt på så kör inte motorcykel. Det samma gäller ifall du saknar MC-kort. Låt bli att köra motorcykel. Skaffa dig en MC- utbildning, så förbättrar vi inte bara statistiken.  Vi kommer också att minskar antalet dödsolyckor tillsamman med livslång invaliditet och allvarliga kroppsskador. På sikt leder dessa åtgärder förhoppningsvis  till lägre försäkringspremier vilket alla motorcyklister blir glada över, men kanske främst de som kör Super Sport hoj eftersom deras premier idag är skyhöga..

En alkometer borde finnas i varje hojåkares hem.

Gasa lugnt i vårsolen.

tisdag 9 april 2013

Man är inte så farlig som man ser ut

För några år sedan hade jag förmånen att få arbeta i en förskoleklass som startat en termin tidigare än vanligt. Gruppen bestod således av 5-åringar. Av barn får man höra sanningen säger man och det stämmer nog i ganska stor utsträckning. En dag med vackert väder hade jag kört motorcykel till jobbet. När jag kommer in på 5-åringarnas avdelning möter jag en kille som heter Arvid.

Han stannar upp och tittar storögt på mig och sedan utbrister han.
- Så fin du är det ser ju ut som om du har en riktig sån där "Motorcykelkofta". Detta ord tog jag genast till mig. Visst är det så att den värsta kaxigheten även hos en hardcorebiker slipas av en smula ifall man vet att de dom har på sig inte är en "Klubbväst" utan en "Motorcykelkofta". Vem kan vara tuff i ett sådant plagg ?

Det händer ibland att jag använder mina "Motorcykelkoftor" och jag bär dom med stolthet mycket tack vara Arvid 5 år som avdramatiserade hela grejen.

Ha en underbar tisdag.

måndag 8 april 2013

Tur att det blev en tur

Äntligen som Gert-Åke Fylking brukade säga när Horace Engdahl kungjorde vem som fått Nobels litteraturpris. Igår blev det äntligen hojpremiär. Det var visserligen hojväder i lördags också men då hade jag det tvivelaktiga nöjet att vara med och stapla 25 kubikmeter ved. När jag klev upp i morse sken solen varvid jag och frun bestämde att nu var det dags. Det var visserligen inte lika varmt som i lördags men jag kände att nu måste vi ut och åka.
Snart är det dags

Efter frukost var det dags för uppstart. Ingen av hojarna hade varit igång sedan slutet av november. Där hade dom stått i garaget uppkopplade mot elbolaget via batteriladdare. Det är alltid lite extra pirrigt varje vår när det är dags för uppstart. Det är alltid med viss vånda jag kopplar loss batteriladdaren och sätter tändningsnyckeln i låset. Road Kingen tuffade igång förvånansvärt snabbt medan Sportstern var lite kinkigare efter att den fått tugga på startmotorn en stund så tände den till och tuffade igång. Fruns HD Softtail med Evo snurra var som vanligt lite tjurig men det är den å andra sidan alltid när den fått stå några dar.

En av anledningarna till att hojar som stått ett tag kan vara svårstartade beror ofta på att man inte dränerat förgasaren och att man har gammal bensin i tanken.Skulle hojen inte vilja starta kan man först pröva med startgas. Plocka av luftfiltret vrid på gasrullen och spraya rakt in i förgasaren. Har du inget fel på tändningen bör hojen hosta igång nu även om du har gammal bensin i förgasaren. Skulle du inte ha startspray hemma funkar det lika bra med bromsrengöring typ bräkleen Det är eter de också precis som i startsparyen. Sportstern fick stanna hemma idag det var Road Kingen och Soft tailen som fick ut och köra.
Hojåkaren och hans hojåkande hustru

Det kändes lite som en befrielse att komma ut och åka på två hjul igen. Vi körde Limhamnsvägen ner förbi Ribersborgsstranden mot Malmö centrum. Sedan fortsatte vi ut till MC-huset som hade öppethusdagar denna helgen. Där stannade vi till och såg för ovanlighetens skulle en massa saker vi inte behövde.

När vi tittat runt och samtalat med några bekanta var det dags att gränsla hojarna på nytt. Vi fortsatte ut mot Arlöv och vidare runt Malmös utkanter. Vi passerade Malmö motorstadion och där Gnistornas Speedway lag tränade för fullt. Det kändes också som ett vårtecken. Hemma igen efter en liten men ack så underbar tur fick hojarna ett lättare avvaskning innan dom rullades ner i garaget och stallades in. Vi hade tur, medan vi stod och tvättade motorcyklarna började det att snöa. Tur att det blev en tur.

söndag 7 april 2013

En vithårig tant.

Det är inte alltid folk reagerar som man tänkt sig. Som hojåkare får man ofta både ris och ros. Det handlar om allt ifrån hojens utseende och ljud till uppträdandet i trafiken. En vacker vårdag för ett par år sedan när jag åkt till Nyköping för att öppna upp sommarstugan hände följande. Jag hade efter en liten tur på Sörmländska småvägar stannat till på Coop för att proviantera innan jag åter igen körde ut till sommarstugan. Jag stoppade ner mina matvaror i ena packväskan. Jag tryckte på larmdosan, vred en gång på gashandtaget och tryckte sedan på startknappen. Harleyn hostade igång och jag skulle precis börja ta på mig hjälmen när en gammal vithårig tant plötsligt började gå emot mig med bestämda steg. Hon såg ganska barsk ut och jag funderade över vad hon nu skulle gnälla om. Antagligen tyckte väl kärringen att jag skulle vänta med att trycka på startknappen tills jag fått på mig hjälm och handskar och var klar att åka tänkte jag. Hon tyckte säkert inte att jag skulle stå här och föra oväsen.

När tanten kom fram sprack hennes ansikte upp i ett leende och hon sa.
- Så fint den låter, det måste vara underbart att åka få runt på en sån fin motorcykel.
- Tack, så glad jag blir när du säger så. Jag tycker mycket om min motorcykeln. Tanten berättade att hon och hennes man hade åkt hoj på i slutet av 50-talet och en bit i n på 60-talet. Vi hade först en gammal BSA men sedan köpte vi en Triumph. Nu slog jag av motorn igen eftersom tanten var trevlig. Det måste vara mycket bättre att åka idag sa hon. Förr va det ju grusvägar nästan över allt. Vi åkte ofta och dansade på olika ställen. Vi bodde i Björnlunda och åkte till Pumpen, Björkvik och Broby och flera andra ställen för att dansa. Ibland tog vi med oss fika i en väska och körde till någon vacker plats.Vi tyckte mycket om musik berättade hon.

Min man och jag gillade Elvis. Vi såg en bild i tidningen där han satt på en Harley Davidson. Det drömde vi ofta om att vi också skulle ha. Fast när jag blev med barn så sålde vi Triumphen och köpte en Volvo PV istället. Nu var det längesedan jag åkte motorcykel och jag är antagligen för gammal för att åka nu men det var en härligt tid och det är fina minnen sa tanten. Trevligt att du stannade till och pratade sa jag det är alltid kul att höra berättelser från förr. Ha en underbar dag och njut av vårsolen. Hej då sa jag och tryckte på Startknappen och började rulla ut mot sommarstugan med ett leende på läpparna och en hojhistoria rikare.