lördag 21 december 2013

Är det dags för något nytt på huvudet?

Under vintersäsongen då hojen tillbringar den mesta tiden i garaget är det mycket man hinner fundera över. Kanske är det dags att skaffa ny huvudbonad inför den kommande säsongen.

Vad man väljer att ha på huvudet är upp till var och en i alla fall så länge man väljer att ha en hjälm på huvudet. Utbudet är stort och det finns massor att välja på. Allt från klassiska "vurpollon" via jethjälmar till systemhjälmar och integralhjälmar. Ur säkerhetssynpunkt är givet vis en integralhjäm bäst

Då den förutom att skydda huvudet också skyddar ditt ansikte. En systemhjälm är nästan lika säker men det finns inga garantier för att visir och hakskydd sitter kvar ifall du skulle behöva åka kana på asfalten med ansiktet neråt. När det sedan kommer till jet hjälmar och vurpollon så har ditt ansikte inget skydd alls.

Jag misstänker att du som läser min blogg är ganska van internetanvändare då har du säkert surfat runt på diverse hojsidor och då stött på bilder på människor som varit med om hojolyckor och sett vad som händer när åker kana på asfalten i en jethjälm.

Käkrekonstruktion är antagligen en både smärtsam och svår upplevelse. Du väljer själv men i min värld är det integralhjälm som gäller. Oavsett vad du väljer så kan vi i alla fall vara överens om att det viktigaste är att skydda huvudet. För att få optimalt skydd är det viktigt att välja rätt storlek. Tänk på att olika tillverkare inte har samma benämning på sina storlekar.

Det som heter M hos en tillverkare kan vara L hos en annan medan det kan heta S hos en tredje. Mät ditt huvudmått och titta sedan i tillverkarens storlekstabell. Di lokala mc-handlare brukar ha tillgång till storlekstabelerna. Detta är en av anledningarna till att du skall köpa en hjälm över disk och inte beställa den på internet. Prova alltid innan köp. Det är nämligen inte nog med att jälmen skall ha sama centimetermått som ditt huvud den skall passa din huvudform också. Vi är alla stöpta i olika form. Det är ju inte så att alla som åker hoj har ett huvud som ser ut som en basketboll det finns ju ett och anat kålhuvud också. Hjälmen skall kännas bra på huvudet.  Den får inte glappa eller kännas trång. En ny hjälm skall sitta tight men den får inte klämma. Där du satt på dig hjälmen skall den även med oknäppt hakband sitta still när du skakar på huvudet. Det samma gäller när du nickar med huvudet fram och tillbaka. Uppfyller hjälmen dessa båda kriterier passar den. Sätter du säkerhet i första rummet kan du inte välja hjälm efter hur den ser ut, du skall välja hjälm efter hur den passar. När du kommit så långt prova att peta in ett finger mellan hjälmen och din panna. Kan du lirka in ett finger är hjälmen fortfarande för stor. Välj en anan hjälm eller en mindre storlek. När skal man byta hjälm då? Generellt brukar man säga att en polycarbonat (plasthjälm) håller i tre år och en glasfiber eller compositehjälm håller i 5 år. Kom ihåg en hjälm u kraschat med eller tappat i marken är en förbrukad hjäl. Lycka till med hjälmvalet.

Om du undrar vad jag åker med? En AGV S4 integralhjälm

Lördag och nu har man semester. Jag har förmånen att vara ledig ända till den 7:e Januari 2014. Dagens youtubekalenderklipp en liten film om hur man hoppar med en trial mc från stillastående på ett hjul. http://www.youtube.com/watch?v=CxiJzRm81Qc

fredag 20 december 2013

Vad sjutton är en hästkraft och varför heter det så?

Hur många hästar har den? Det är en fråga som dyker upp ibland när man får frågor om en hoj. Vet inte svarar jag alltid, på pappret har den 65 men det stämmer inte den har fler och den har minst så många som behövs.

Jag skall idag försöka reda ut begreppet och förklara vad en hästkraft är och varför det heter som det gör. För att hitta förklaringen får vi backa ungefär 270 år tillbaka i tiden till Greenock Renfrewshire i Skottland Den 19 januari 1736 på denna plats föddes en pojke som döptes till James Watt. Som 18 åring resta han till London för att studera som instrumentmakarlärling.
James Watt hästkraftens uppfinnare

Av någon anledning avbröt han sina studier och flyttade till Glasgow där han fick jobb på universitetet efter att fått nej hos stadens hantverkarskrå då han inte fullföljt sin utbildning. På universitetet om han att lär känna många vetenskapsmän. Det var här som James Watt kom att börja fundera kring att försöka förbättra ångmaskinen. James lyckades bra med sin utveckling och var den första som konstruerade en ångmaskin som kunde användas till mer avancerade jobb än att pumpa upp vatten från de engelska kolgruvorna. När man nu hade en maskin som kunde ersätta flera dragdjurs arbetskraft behövde man nu ett sätt att mäta hur stark den var och på så sätt bevisa hur stark den var i jämförelse med dragdjuren.
Replika av James Watts Ångmaskin finns på Tekniska museet i Stockholm

Det var då man lanserade begreppet Horsepower eller Hästkraft på Svenska.  Begreppet lanserades 1783 tillsammans med en nykonstruerad ångmaskin för att på ett enkelt och förklarligt sätt tala om hur många hästar Watts nya ångmaskin kunde ersätta. För att inte överreklamera eller luras angavs en Hästkraft till ungefär hälften av den kraft man kunde räkna med att en arbetshäst kunde utföra i kontinuerligt arbete. Även en människa kan under en kort stund utveckla en hästkraft eller mer dock inte under längre kontinuerligt arbete. En hästkraft är det samma som 75 kilopondmeter per sekund.  Det betyder att en hästkraft är den kraft som krävs för att vid jordytan lyfta 75kg 1 meter rakt upp i luften på 1 sekund. Då kan man snabbt räkna ut att en motorcykel med 100hk har den kraft som krävs för att lyft 7,5 ton 1 meter på 1 sekund i kontinuerlig drift håll med om att detta är ganska imponerande speciellt med tanke på att det skulle gå åt 200 arbetshästar för att utföra samma jobb.
Ardenner häst den väger mellan 800 och 1000kg

Fördelen med din motorcykel i jämförelse men arbetshästarna är att din hoj endast väger en fjärdedel av vad en ardennerhäst väger 200 Ardennerhästar skulle väga lika mycket som 800 sportmotorcyklar.

Fredag igen. Tiden går fort när man har roligt. Unna dig något gott i kväll det är du säkert värd. Dagens youtubekalenderklipp blir ett klipp med Italienska MC-poliser som uppvisningsåker. Klippet är från 1950.
http://www.youtube.com/watch?v=0s1wS_4hXz0

torsdag 19 december 2013

Dags för fritt blås?

Såhär när hojen är installad och man går och väntar på att säsongen 2014 skall dra igång finns det mycket att fundera över. Kanske är det dags för ett par nya ljuddämpar.

Nya ljuddämpare det låter något de. Nu är det kanske inte dämpning av ljudet man just är ute efter när det är dags att byta. Mer effekt vill man ju gärna ha och om det sedan låter "vackert också så är ju det ingen nackdel. Surfar man runt lite hos olika tillverkare av effektljuddämpare så kan man se siffror både på ökad motoreffekt och bättre vridmoment. Dessa uppgifter stämmer säkert men som vanligt finns det alltid ett men. Visst kan du nöja dig med att bara byta ljuddämparna men då lär den utlovade effekten utebli och ljuddämparna förvandlas i det samma från effektljuddämpare till "brölerör" som någon så fint uttryckte det.

Det är nu vi kommer till det där men. När du byter till öppnare avgassystem påverkas motorn både i förbränningsrummet och i förgasare och luftfilter. Med öppnare burkar kommer avgasrena snabbare ut ur motorn. Det får till följd att det bildas ännu högre undertryck i cylindern när kolven går neråt och vill dra in ny bränsle luftblandning i cylindern. I detta läget får din hoj astma. Luftfiltret är för tätt och förgasaren öppnar för dåligt i förhållande till undertrycket i cylindern. Detta gör att bränsle luft blandningen i cylindern blir för klen och har du otur kan det bli en effektförlust istället för en ökning. Förutom detta finns det risk att din hoj går för varm. Hur otroligt det än kan låta så hjälper bränslet i luften till att kyla motorn.

 För lite luft/bränsle in så går motorn för varm. Temperaturökningen kan få flera konsekvenser. Först och främst blir dina grenrör för varma och blir missfärgade, sedan kan dina tändstift slitas ut i förtid och har du riktig otur så kan du bränna en ventil. Men lugn det finns lösningar på detta problem. Lösningen heter öppnare luftfilter och ett dynojet kit till förgasaren. Har du instprut istället för förgasare får din märkesverkstad eller en annan duktig mekaniker koppla upp din hoj mot datorn och programmera om insprutningen. Åter till förgasaren. Hur vet man vilket  luftfilter och vilka munstycken och nålar man skall ha i förgasaren? Mitt svar är fråga en duktig mekaniker eller den som säljer ljuddämparna. Om vi tar MotoSpeed i Västerås som exempel. Dom säljer Vans & Hines ljuddämpare och har gjort det i så stor mängd att dom har bra koll på vad som behövs. För att vara på den säkra sidan så rekommenderar jag att du kör hojen i bromsbänk aka dynojetbänk.
Såhär set dynojetbänken ut på MC Team 1 i Borås

Då kan mekanikern optimera inställningarna i förhållande till vilka ljuddämpare och vilket luftfilter du har. Det ger både med effekt och bättre bränsleekonomi. Dessutom får du en effektkurva på hojen där du kan läsa av både vridmoment och hästkrafter vid olika varvtal. Som sagt är du intresserad av effekt och inte bara att hojen skall bröla så finns det mer att göra än att bara byta ljuddämpare.

Torsdag igen. denna veckan har rusat fram i morgon är det fredag och julen närmar sig. Dagens youtubekalenderklipp där kan du ser när Peter Svensson körde världens snabbaste lopp genom tiderna för Top Fuel Dragbikes. en kvarts miles på 5.709 sekunder. och en sluthastighet på 355km/h  http://www.youtube.com/watch?v=KFkDtuX5uUw

Ha det kalas och gasa lugnt.

onsdag 18 december 2013

Planerar du att ut och åka i sommar?

Vintern ger en tid att fundera över på vad som komma skall. Nu har du alla möjligheter att sätta dig ner och spåna om resor att göra, vägar att åka och platser att besöka. Kom ihåg inget är omöjligt det omöjliga tar bara lite längre tid.

Som planeringsverktyg är internet en fantastisk resurs. Problemet är kanske inte att hitta information, svårigheten ligger snarare i att försöka lista ut vad som är relevant. Ett bra ställe att börja är på SMC:s hemsida på deras resesida som heter Travel.

Här hittar du förutom de resor som SMC arrangerar även en hel del matnyttigt om att resa med motorcykel i allmänhet. http://www.svmc.se/travel/ Är du nyfiken på resor inom Sverige så är Biker's stop ett bra ställe att börja. Detta hojåkarportal har varit igång ett tag och växer hela tide. Här är tanken att du skall kunna hitta all möjlig information som har med hojåkning att göra.

Här kan du finna trevliga hojvägar, ställen att övernatta, matställen och tips på vart du kan vända dig ifall du får fel på hojen. http://www.bikersstop.se/ Går du i tankar att få köra hoj i det stora landet i väster finns det också mycket att hämta på nätet. Givet vis kan man boka en reguljärresa och hyra hoj när man kommer fram men det finns även mer välorganiserade hojresor i USA. Ett av de största och mest välrenomerade företagen i branschen är Norska JoyRides som syr ihop paket/grupp resor där det mesta ingår. Många turer går längs den legendariska Route 66.

Jag har en hel del vänner som åkte med denna resebyrå och varit mycket nöjda. http://www.joyrides.no/sv/. En svensk uppstickare  är DaveUSA som drivs av Dave Nerge som är amerikan men bott i Sverige sen 1976.

Kanske känner du igen honom som musiker och frontman ifrån Dave and the Misstakes i slutet av 70 talet och början av 80 talet. Numer är han först och främst researrangör där han fixar hojresor i USA i lite minder skala och lite mer familjärt än vad JoyRide är Dave USA:s sida hittar du här http://www.daveusa.se/  Detta var ett litet skarp på ytan av vad internet har att erbjuda då det gäller hojresor. Botanisera gärna själv och skulle du hitta en länk som verkar spännande så hör gärna av dig så finns där kanske något jag kan spinna vidare på.

Oj redan onsdag och mindre än en vecka kvar till julafton, Dagens youtubekalenderklipp blir Sune Andersson från Vilhelmina som kör uppvisning först på en  Triumph Speed Tripple och sedan på en Rocket. En Triumph Rocket är en stor kluns att få upp på bakhjulet.

Ha det kalas vi hörs i morgon

tisdag 17 december 2013

Att lägga på önskelistan.

Nu närmar sig julen med stormsteg. Julstressen börjar att infinna sig hos en och annan. Folk rusar in och ut ur butikerna för att försöka hitta lämpliga saker att ge bort i julklapp.

Vad ger man då en hojåkare. Det där med önskandet är kanske inte alltid så lätt. Visst, önska sig  kan man ju alltid men det lär nog inte hjälpa, jag tror ändå inte att min fru skulle smyga iväg och köpa mig en ny Indian hoj. Något mindre och mer överkomligt får det nog bli. När man får frågan vad man önskar sig är det inte alltid det är så lätt att få fram ett lämpligt svar. Till slut hasplar man ur sig något och direkt efteråt undrar man, varför sa jag det? Det går lättare om man är lite förberedd och har funderat vad man egentligen vill ha. Idag skall jag försöka ge några småtips på vad man som hojåkare kan önska sig av tomten. En idé är att önska sig saker som kommer att underlätta premiärturen 2014. I så fall rekommenderar jag något vindtätt och värmande. Är man riktigt frusen av sig kanske det passar bra med en kombinerad hjälmhuva och halskrage.
Denna är något för dig som inte räds lite vinterväder så länge vägarna är torra och fina är det riktigt kallt kan den säkert komma väl till pass. Om man som jag bor nere i Skåne där vi sälla n 
har någon riktig vinter klarar man sig antagligen med en halskrage. Nu menar jag inte en sån som räddningstjänsten sätter på den som kört omkull utan en man har för värmens skull.
Halskragar finns i lite olika modeller och material. Vad man väljer är en smaksak. Väljer man en i fleece skall man se till att den har ett vindtätt membran annars är den ganska värdelös. För övrigt är det väl en smaksak vad man väljer. Det viktigaste är att den värmer och är vindtät. Åker man öppen hjälm eller har en som är öppningsbar kanske en neoprenmask kan vara bra att ha. 

Neopren är samma material som man tillverkar dykardräkter av. Dessa finns i alla möjliga färger och med olika tryck. Det är bara att välja efter tycke och smak. Det finns allt möjliga och omöjliga mönster.
Det var dagens tips på saker att sätta upp på önskelistan. Var kan man då köpa detta? Givet vis hos din lokala MC-handlar. Kolla där först så hjälper du till att hålla den affären igång tills nästa hojsäsong kommer. Hittar du inte det du söker där finns det hos Flying Eagle, Handelsboden. eller Biltema. Det är läge att ta en titt hos mc-handlaren manske ligger han på lager han vill bli av med och då finns stora chanser att fynda till bra pris. Det är inte alltid internetbutiken som är billigast.

Ha en underbar Tisdag. Dagens youtubekalenderklipp blev inte youtube utan ett klipp från en nyhets-sajt dom heter topnews.se Där kan du se ett rejält klipp ifrån SKMC:s Lusiakortege förra torsdagen.

Ha det kalas vi hörs i morgon.


måndag 16 december 2013

Konsten att vara packad i trafiken

Missförstå mig rätt nu jag talar inte om att dricka brännvin.. För mig är det självklart att alltid vara nykter när jag kör hoj eller bil. Det jag syftade var på hur man bäst lastar sin hoj när man skall ut och åka.

Från en av mina trogna läsare fick jag en fråga om hur man bästa får med sig packning ifall man saknar packväskor, pakethållare etc. Någon stans kan jag väl i och för sig tycka att packväskor är att föredra då man inte höjer hojens tyngdpunkt. Har man inga packväskor får man ju inte med sig lika mycket prylar men med rätt packmetod metod kan man ändå få med en hel del. Det man först inskaffar är två vattentäta sjösäckar på ca 20 liter.

 Sådana kan man köpa till exempel på Biltema och dom kostar 159kr styck. Det finns även andra företag som tillhandahåller liknande väskor. Sedan behöver man också fyra spännband av lämplig längd.

 Spännband hittar du också på till exempel Biltema för ca 20kr styck. Nu har du utrustningen nu är det dags att packa. Se till att fördela dina saker i en tung och en lätt säck. Ska du på MC-träff packar du tält och luftmadrass i den "tunga" och sovsäck och kudde i den lätta. Fördela de övriga sakerna . Rulla dina kläder handdukar etc och stoppa dom i plastpåsar så blir det lättare att både packa och hålla reda på sakerna. När du sedan byter till rena underkläder är det bara att packa ner dom begagnade i den nu ledig påsen så slipper du blanda smutsiga och rena saker. Nu till själva monteringen av packsäckarna på hojen som saknade både packväskor och pakethållare. Den lätta säcken lägger du upp på framlampan och spänner fast den runt gaffelkronan och styret. Se bara till att du inte klämmer några vajrar eller bromsvajrar. Den tyngre säcken lägger du över passagerarsadeln eller bakskärmen ifall du har singelsadel, Säcken spänner du fast  med spännremmar som du drar runt övre stötdämparfästet. Känn efter att säckarna sitter fast sedan är det bara att trycka på startknappen och gasa iväg mot nya mål och spännande möten.

Ny måndag nu kör vi på ett tag till snart är det helg igen. Dagens youtubekalenderklipp blir en snabbkurs i "pinstripe" målning kanske något för dig som går och grunnar på en customlack i vinter. http://www.youtube.com/watch?v=_vNqe8RMW1U

söndag 15 december 2013

Håll koll på din hoj.

Alla har kanske inte möjligheten att som en kompis till mig ställa in motorcykeln i vardagsrummet och klä den med glitter och kulor. Då kanske man behöver något annat sätt att hålla koll på älsklingshojen.

Med modern teknik finns det faktiskt möjlighet att hålla reda på var din hoj befinner sig. Är det så att man vinterförvarar i något garage man inte har riktig koll på kan det kanske vara skönt att veta var hojen befinner sig. Vad du då behöver är en GPS sändare även kallad GPS tracker. Hos Tenikmagasinet kan du köpa en GPS Tracker från Tele2 för ca 1500kr. Skulle din hoj bli flyttad på mer än 200 meter varnar trackern genom att skicka ett meddelande till din telefon. Skulle någon få för sig att lägga vantarna på din älsklingshoj skickas GPS kordinater till din goj så att du kan se på karta var den befinner sig.

Batteriet varar ca 400 timmar vilket betyder att sändaren behöver laddas varannan vecka. Det fina i kråksången är att det inte är någon större risk att glömma ladda. När batterinivån börjar bli låg skickas ett sms till din telefon som talar om för dig att nu är det dags att ladda. Fiffigt va! Har du redan onödigt många saker kanske det är just en sådan här tracker du skall sätta upp på önskelistan. Ha rdu en GPS Tracker finns det också möjlighet att få rabatt hos en del försaäkringsbolag.När du väl fått din tracker tänk på att gömma den väl på hojen så att inte tjuven bara plockar bort den och lämnar den i garaget innan han rullar iväg med din ögonsten.

Blir du nyfiken och vill veta mer klicka på länken till Teknikmagasinet

Redan den 3:e advent det lackar mot jul med stormsteg dagens youtubekalenderklipp blir en filmsnutt från Husqvarna Rallyt 2008 En nostalgitripp i svensk MC-historia Allt från stora V_twin maskiner av förkrigsmodell till svart och röd kvarnor, drömbågar. silverpilar och en och annan enduro maskin http://www.youtube.com/watch?v=eAOcM0wKXDI

Ha en trevlig söndag Ride On!