lördag 16 augusti 2014

En enkel lösning på ett störigt problem

För ett par dagar sedan då jag tog mig en liten kvällstur stannade jag till på parkeringen vid Djuphavsbadet i Västra hamnen i Malmö. Jag hade stannat till för att njuta en stund av solnedgången. Att se hur en rund röd sol sakta sjunker ner bakom Köpenhamn är en ganska vacker siluett.

Medan jag stod där och lutande mig mot hojen och förundrades över den vackra solnedgången hörde jag plötsligt det haltande lågvarviga ljudet från en Harley Sportster. In på parkeringen rullade en man i min egen ålder på en röd 1200 Sporre.

Antagligen var han ute i samma ärende som jag. Han fällde ut stödet slog av motorn och tog av sig hjälmen och hejade. Det blev först lite vanligt dösnack om väder och vind och den gångna MC-säsongen. Manen synade min Road King.
- Jag har funderat på att köpa en större sa han men det blir nog en Softail. Road Kingen är nog lite för stor för mig tillade han. Vi diskuterade lite olika Harleymodellers för respektive nackdelar. Plötsligt ställde han frågan. Varför har du en klädnypa på gasvajern sa han och såg undrande ut?

Först tyckte jag frågan verkade konstig eftersom det är en fullständig självklarhet för mig.
- Jag har den till choken replikerade jag blixtsnabbt likt en cobra som kastar sig över sitt byte.

Jag fortsatte, på gamla Harleys blir  hållaren till chokvajern till slut sliten. Det är en kona som spänns med en mutter som klämmer på choken för att den skall hålla sig i utdraget läge när man startar. När konan blir sliten åker choken in så fort du trycker på startknappen och till slut finns ingen justermån kvar och då går det inte att spänna den mer. Det är då det är dags att ta till klädnypan.

- Det va som fan sa Sportster-mannen och imiterade en fågelholk. Jag har just undrat hur man skulle lösa detta, det är skitjobbigt att köra omkring och hålla i choken. Det är dags att åka hem och rota fram en klädnypa. Tack för tipset.
- Ingen orsak, jag delar gärna med mig. Ha en fortsatt trevlig tur sa jag och drog på mig hjälmen innan jag grenslade min gamla Road King, tryckte på startknappen och dunkade hem till Limhamn.

torsdag 14 augusti 2014

Dags för Mälaren runt

1986 var det någon på MCM:s redaktion att man skulle ordna något kul för tidningens läsare. Då föddes idén till Mälaren runt som med åren blivit ett av Sveriges största återkommande MC-event.
Mälaren runt Lockar deltagare från både när och fjärran och för många Hojåkare har det blivit ett "måste" och årets höjdpunkt.

Till första Mälaren runt kom det ca 150 hojar det mesta var hembyggen och choppers. det hela avslutades med party hos Stul MCC i Enköping. Detta har blivit en tradition som fortsatt växa under eventets 29 år. Eftersom det inte finns vare sig anmälan eller anmälningsavgift finns det ingen som har riktig koll på hur stort deltagarantalet  verkligen är. Under senare år har man försökt räkna och kommit fram till siffror som närmar sig 25 000 eller till och med ännu fler.
Stilarna varierar men alla hojåkare är välkomna

Hur det är med den saken vill jag säga vara osagt men en sak kan vi i alla fall konstatera. Det är många! Under senare år eftersom arrangemanget har blivit större så har MCM fått hjälp vid start och mål av SMC. Från 1997 inrättades även ett slutmål i Stockholm för dom som inte stannar i Enköping och festar med Strul MCC.

Hos Strul brukar ca 2000 hojåkare stanna till och delta på festen. Övriga som åker hela varvet runt kan istället stanna till för lite samkväm hos MCE Motorcykelentusiasterna i Jakobsberg. Mälaren runt är inte bara ett event för hojåkare. Det har utvecklats till en folkfest. I många av städerna och byarna man passerar går folk man ur huse för att titt på alla motorcyklar som passerar. I och med det stora antalet deltagare så blir blandningen av hojar också kul. Visst är det så att Harley Davidson antagligen är överrepresenterade men här kan man få se allt. Veteraner, Japs-custom, choppers, bobbers, touringmaskiner, baggers, sportmaskiner, super motard hojar och mycket mycket mer. Som du såg i bilden högre upp så kan du till och med träffa på tomten.

Har du tid och möjlighet att vara med på detta event den 16 augusti så missa det inte, du kommer absolut att bli en erfarenhet rikare. På Gröndals motorbana utanför Eskilstuna kan man stanna till och beskåda diverse utställningar och försäljningsställen som har med motorcyklar att göra. Här finns även möjlighet att inhandla förtäring så att man slipper åka hungrig hela vägen till Enköping eller Jakobsberg.

Har du möjlighet att delta så missa inte denna folkfest vill du veta mer så surfa in hos SMC eller MCM

Mälaren runt SMC

Mälaren runt MCM

onsdag 13 augusti 2014

Ny hoj från Danmark kan det vara något?

Det är 54 år sedan den stolta Danska MC-industrin gick i graven. Det var 1960 som Nimbus-fabriken kastade in veven och lät företaget flyga upp till MC-tillverkarnas himmel. Intresset för Nimbus har fortlevt och man räknar med att det finns minst 4000 Nibusmotorcyklar som forfarande är i drift i Danmark. 

Även om Nibus i Danmark betraktats som något av en riksklenod, så verkar det som om den skall få konkurrens om vem som är herre på täppan inom den Danska MC-industrin.
Nimbus 1949

Nu handlar det förvisso inte om någon helt färdig produkt utan en maskin som fortfarande är lite på koncept-stadiet. Det är den danske hojbyggaren Lauge Jensen som ligger bakom företaget. Motorcykeln heter Viking och är designad av den Danske formgivaren och industridesignern Henrik Fisker. Fisker har tidigare varit chefsdesigner på både BMW och Aston Martin. En sådan bakgrund hjälper onekligen till att höja förväntningarna.
Viking

Om den nya Vikinghojen är snygg eller inte låter jag vara osagt det ligger i betraktarens ögon. Motorn är en 100 hästars harleyklon från S&S fabriken i Wisconsin. Formspråket är modernt och verkar ha fått sin inspiration från Power Cruiser segmentet.

Sedan är det, det där med priset. Omkring 400 tusen räknar man med att en Viking kommer att kosta, antagligen i högsta laget för att Viking skall få ett riktigt stort genomslag. Namnet förresten.

Jag kom att tänka på att det under sent 70-tal tidigt 80-tal var ett Skotskt företag som byggde Indian Four kopior under samma namn med Volvo B18 block som drivkälla men det är en annan historia. Nu önskar vi Lauge Jensen lycka till med sin satsning på Viking motorcykeln. Är du nyfiken och vill veta mer klicka på länken här.

Viking Motorcykel 

Vill du veta mer om Henrik Fisker Klicka här

tisdag 12 augusti 2014

En viss förbättring men ändå inget glädjebesked

Olycksstatistiken för årets första sju månader har anlänt. Det ser bättre ut än vad det gjort under de senaste åren men ännu är vägen lång att vandra innan vi ens närmar oss det som trafikverket och transportstyrelsen kallar nollvisionen.

18 personer har fått sätta livet till i MC-olyckor under årets första sju månader. Tittar vi bakåt i statistiken kan vi konstatera att under motsvarande period förra året omkom 20 förare och under 2012, 27 och under 2011 omkom 31. Här tycker jag mig kunna urskilja någon slags trend även om jag tycker att kurvan planat ut onödigt mycket. Då kan man fundera lite över vad som kan vara orsaken till att antalet olyckor inte fortsatt att sjunka i samma takt som mellan  2012 och 2013 då minskningen var sju personer, mellan 2013 och i år är skillnaden endast två personer.

Jag misstänker och det är min högst personliga reflektion att det vackra sommarvädret faktiskt spelat oss ett spratt. Vackert väder gör att fler motorcyklister tar ut sina hojar. Det blir således både fler motorcyklar som rör sig på vägarna samtidigt som antalet åkta mil ökar. Det skulle vara spännande ifall man kunde jämföra antalet MC-olyckor i förhållande till antal åkta mil. Kanske skulle det kunna ge en mer rättvis bild av hur olycksstatistiken egentligen ser ut.

Antalet körkortslösa förare som omkommit verkar för första gången på flera år ha minskat. Allt går förvisso att tydliggöra med statistik men tro för den skull inte att de körkortslösa blivit bättre på att köra motorcykel. Det skulle vara som att påstå att det är livsfarligt att vara nykter på sjön eftersom åtta av tio som omkommer i båtolyckor inte är alkoholpåverkade. Sanningen ligger förhoppningsvis i de arbete SMC har lagt ner på att uppmana landets motorcyklister att inte låna ut sina motorcyklar till folk som saknar körkort. Vi håller tummarna och hoppas att denna trend håller i sig.

39% av dödsolyckorna har varit i samband med kollision med annat fordon. 33% har varit singelolyckor. I 22% av fallen har MC-förare omkommit i samband med krock med vägräcke. Om trafikverket kunde få tummarna loss och sluta montera vajerräcken och se till att montera underglidningsskydd på utsatta ställen skulle vi således kunnat spara livet på sex motorcyklister. Att landets motorcyklister skall behöva offra sex hojkamrater för att man från transportstyrelsen envisas med att montera undermåliga vägräcken är ett allt för högt pris, särskilt med tanke på att de påstår sig ha nollvisionen som mer än bara ett strävansmål. Fy Skäms!

måndag 11 augusti 2014

Halkrisk för hojåkare i skördetid

När landets spannmålsbönder spiller sin säd på vägen blir det lika halt som på vintern. I Sydsverige har skördetröskorna gått ett tag och detta fenomen har börjat sprida sig norr ut. Som hojåkare gäller det att ta det lite extra försiktigt och hålla lite extra koll.

Lastbilar och traktorer med släp går i skytteltrafik mellan sädesfält och silos. Detta för att du på sikt skall kunna få dina morgonfrallor, makaroner och surdegslimpor.

Så långt är allt väl men givet vis har myntet en baksida. All denna trafik för att ladda Sveriges kornbodar orsakar spill på vägarna. Ofta skvimpar det ut i skarpa kurvor och vid korsningar, så där gäller det att vara extra uppmärksam. Sädeskorn på vägen blir halare än rullgrus, så det gäller verkligen att ta det försiktigt och hålla tungan rätt i mun som man brukar säga.

Någon beskrev effekten av att få sädeskorn mellan vägbanan och däcken som att åka på kullager. Dagen uppmaning är således. Håll ögonen öppna och låt dem vara känsliga för gula partier på asfalten. Det är inte så att jag på något vis försöker skrämma dig bort från vägarna min uppmaning är att du skall vara lite extra vaksam ett tag framöver.

Det är fortfarande mycket kvar av säsongen och det vore ju synd ifall den hastigt skulle avbrytas genom att hojen skall stå på verkstad och du ska ligga på plåsterhuset. Håll extra koll ett tag säsongen är lång och än finns det många vägar att åka.

Gasa Lugnt.

söndag 10 augusti 2014

Dags att hoppa tillbaka i vanliga gängor.

Semester och sommaruppehåll går fort när man har roligt. Fem veckors semester är till ända och idag är det dags att hoppa in i ekorrhjulet igen. Jag skall villigt erkänna ett det varit dåligt med bloggandet under min semester. Jag har dock inte legat på latsidan utan jag har samlat på mig en del idéer och material att använda framöver.

Den Svenska sommaren har visat sig från sin allra bästa sida. Kanske till och med bättre än önskat ur hojåkarsynpunkt. Det varma vädret gjorde det svårt att klä sig vettigt utan att svettas ihjäl så fort man stannade. Det går åt massor att dricka för att hålla koncentrationen på topp. Landets bensinmackar måste ha slagit försäljningsrekord när det gäller mineralvatten. Värmen har också medfört att det på flera ställen i landet förekommit blödande asfalt.
Här varnar man i alla fall för halkrisken!

Blödande asfalt kan bli lika halt som is eller oljefläckar och med otrevliga konsekvenser som följd. Här gäller det att slå av på gasen och hålla tungan rätt i mun. Vid flera tillfällen har landets tidningar varnat för detta fenomen. Än en gång har vägunderhåll och kvalitén på asfalten bivit en politiskt het potatis. För oss som kör motorcykel är vägunderhåll en viktig politisk fråga inför höstens val, men mer om detta en annan dag. Värmen har bidragit till att man mött folk på motorcykel som kört omkring i allehanda kreativa utstyrslar för att inte förgås av värmen.
Dålig förebild i sommarvärmen

Jag har mött motorcyklister i allt från badtofflor och shorts till skinn och gortex ställ. Jag kan förstå att man i värmen lockas att lämna skinn eller allvädersstället hemma för att inte förgås av värmen. Tyvärr kan detta få många oönskade konsekvenser. Skadorna vid en eventuell kollision eller omkullkörning blir betydligt allvarligare än om man åker i full "mundering". Har man sedan riktig otur visar det sig att den egna mc-försäkringen är villkorad så att du inte få de ersättning du fått om du använt skyddskläder.
Aj Aj AJ

Samhällsekonomiskt få det ytterligare konsekvenser i form av ökade kostnader för sjukvården. I förlängningen kan det även leda till ökade försökringspremier för motorcyklar. Det är alltså dessa risker vi laborerar med när vi väljer att åka hoj utan mc-kläder. Oavsett hur vi väljer att köra så är det märkligt att mc-handeln inte tar sin chans och jobbar på lite merförsäljning. Under värmeböljan har jag inte sett en enda annons där någon av landets mc eller tillbehörshandlare salufört kevlarjeans skyddsjackor etc.
Sommarmundering

Mitt i hettan borde det ju vara guldläge för handlarna att skapa lite merförsäljning och samtidigt hjälpa till att öka motorcyklisternas säkerhet i sommarvärmen. Det är under sommarhalvåret mc-butikerna har sin högsäsong så håll med om att det är konstigt att de inte tar chansen att omsätta lite extrapengar och dessutom hjälpa till att minska skadorna. Nu håller vi tummarna att handlarna har lite bättre framförhållning inför nästa värmebölja.